48 932 läst ·
128 svar
49k läst
128 svar
Allvarligt elfel (!)
Hej och tack för många intressanta svar.
Mitt mål är inte att få tillbaka varenda krona.
Säger elektriker 1 tex att de är redo att kompensera till viss del så tror jag nog att jag nöjer mig så.
Det jag inte löser är en chef som försöker hitta bortförklaringar (kanske stämmer dom, men då får de förklara för mig varför)
Jag driver själv ett hantverksföretag och jag resonerar i högsta grad att få sånna här situationer ur världen fortast möjligt.
Oftast tar jag kostnaden fullt ut även om det skulle vara ett tveksamt fall just för att kunna hålla fokus på rätt saker.
Dålig publicitet är fruktansvärt illa.
I ärlighetens namn så rör detta förmodligen typ 10k.
Leddrivare ca 1000
kretskort styrenhet spabad ca 5000
Ev displayen ca 3000
10k för ett företag med 10 anställda elektriker är i mina ögon ingenting.
Matningen upp till friggeboden skall i allra högsta grad bytas nu när jag blivit lite insatt i hur saker och ting ligger till.
5g6mm känns som vägen att gå.
Detta är inget jag kommer kräva av någon såklart.
Hade elektriker 1 upplyst mig om detta då renoveringen skedde hade jag till 100% beställt det jobber av dom redan då.
Så betala för det hade jag ändå fått göra, sp det tänker jag göra nu.
Sköter elektriker 1 korten rätt så anlitar jag gärna dom för det jobbet.
Som sagt, jättetacksam för all input inför mötet på Måndag
Mitt mål är inte att få tillbaka varenda krona.
Säger elektriker 1 tex att de är redo att kompensera till viss del så tror jag nog att jag nöjer mig så.
Det jag inte löser är en chef som försöker hitta bortförklaringar (kanske stämmer dom, men då får de förklara för mig varför)
Jag driver själv ett hantverksföretag och jag resonerar i högsta grad att få sånna här situationer ur världen fortast möjligt.
Oftast tar jag kostnaden fullt ut även om det skulle vara ett tveksamt fall just för att kunna hålla fokus på rätt saker.
Dålig publicitet är fruktansvärt illa.
I ärlighetens namn så rör detta förmodligen typ 10k.
Leddrivare ca 1000
kretskort styrenhet spabad ca 5000
Ev displayen ca 3000
10k för ett företag med 10 anställda elektriker är i mina ögon ingenting.
Matningen upp till friggeboden skall i allra högsta grad bytas nu när jag blivit lite insatt i hur saker och ting ligger till.
5g6mm känns som vägen att gå.
Detta är inget jag kommer kräva av någon såklart.
Hade elektriker 1 upplyst mig om detta då renoveringen skedde hade jag till 100% beställt det jobber av dom redan då.
Så betala för det hade jag ändå fått göra, sp det tänker jag göra nu.
Sköter elektriker 1 korten rätt så anlitar jag gärna dom för det jobbet.
Som sagt, jättetacksam för all input inför mötet på Måndag
Källa på att kopplingsklämmor ej är tillåtna för matningar?
Rutabs 2x16 eller Wago 6mm2?
Det är en vanlig lösning. Att skarva med hylsor kan vara svårt.
Rutabs 2x16 eller Wago 6mm2?
Det är en vanlig lösning. Att skarva med hylsor kan vara svårt.
Vad jag tycker är bäst är konex/torix. Fast inte i centraler. Finns inte bättre. Nummer 2, ubåtar med klämskydd. Har aldrig sett varmgång i en rätt monterad torix eller ubåt. Visst är det enkelt med vago men jag använder de inte på högre belastningar under långa perioder.B BSOD skrev:
Att felet blev så allvarligt här beror troligen på att spabadet belastar väldigt osymmetriskt, vilket ger hög ström i N och PEN. Det ändrar inte på ansvaret för den felaktiga skarven. Men det sätter fokus på ett vanligt problem numera: elapparater säljs på den svenska marknaden utan att vara anpassade för vårt elsystem. Det gäller inte bara spabad, t.ex. är många induktionshällar, kanske de flesta som säljs här, försedda med en treledarkabel och byglade för enfas 230 V när de säljs. Detta trots att effekten kanske ligger runt 6 kW, ibland mer. Man måste då förutsätta antingen att kunden inte använder samtliga kokzoner samtidigt eller att man har ovanligt kraftiga säkringar - det senare alternativet faller ofta bort om man skall använda den medskickade kabel som ofta är 3x2.5 mm2. Spabad är oftast tillverkade i Kina, ofta efter amerikanska förebilder. Då talar vi om helt andra elsystem.
Man får komma ihåg att det svenska systemet med 3-fas till i princip varenda villa är ett utmärkt system ur elteknisk synpunkt, men att det är i klar minoritet internationellt. När man då importerar produkterna så låter man oftast konsumenten eller installatören ha hand om att anpassa till det svenska systemet. Stora enfaslaster fungerar inte i det svenska systemet och inte heller tvåfas blir särskilt bra för högre laster. Jag fick en fråga från en person som ville koppla in ett större spa och som undrade om lämplig kabel. Enligt bladet som följde med skulle det anslutas till enfas med rekommenderad säkring 60 A ! Redan den siffran visar ju att man inte tänkt på Sverige precis. 60 A säkringar finns inte här och närmaste värde är 63 A som man aldrig hittar i några normala villor, inte ens som huvudsäkringar. I bästa fall går det att koppla om till en trefas matning, men ofta då med väldigt olika belastning på faserna, vilket inte är optimalt. Skulle man byggt för trefas från början borde man ha trefasiga motorer, trefasig värmare o.s.v. I stället är nästan alltid pumparna enfas och värmaren enfas, låt vara att man oftast kan få objekten uppdelade på 2 eller 3 faser.
Man får komma ihåg att det svenska systemet med 3-fas till i princip varenda villa är ett utmärkt system ur elteknisk synpunkt, men att det är i klar minoritet internationellt. När man då importerar produkterna så låter man oftast konsumenten eller installatören ha hand om att anpassa till det svenska systemet. Stora enfaslaster fungerar inte i det svenska systemet och inte heller tvåfas blir särskilt bra för högre laster. Jag fick en fråga från en person som ville koppla in ett större spa och som undrade om lämplig kabel. Enligt bladet som följde med skulle det anslutas till enfas med rekommenderad säkring 60 A ! Redan den siffran visar ju att man inte tänkt på Sverige precis. 60 A säkringar finns inte här och närmaste värde är 63 A som man aldrig hittar i några normala villor, inte ens som huvudsäkringar. I bästa fall går det att koppla om till en trefas matning, men ofta då med väldigt olika belastning på faserna, vilket inte är optimalt. Skulle man byggt för trefas från början borde man ha trefasiga motorer, trefasig värmare o.s.v. I stället är nästan alltid pumparna enfas och värmaren enfas, låt vara att man oftast kan få objekten uppdelade på 2 eller 3 faser.
Detta är en ganska vanlig formulering. Och i viss mån håller jag med. Stora enfaslaster är inte jättepraktiskt. Det leder till att folk inte kan använda sina prylar fullt ut och det leder till att huvudsäkringar löser eller måste överdimensioneras. Men det är i mitt tycke en sekundär fråga. Om en skarv smälter utan att säkringen löser så kan det finnas flera saker som är fel. Men det är helt säkert ett fel i anläggningen. En huvudledning avsäkrad 16 A skall ovillkorligen tåla 16 A i PEN-ledaren. I en korrekt utförd svensk anläggning smälter inte någon kabelskarv vid inkoppling av en stor enfaslast. Det är tillåtet med enfaslaster i Sverige och har alltid varit.J JanA5 skrev:
Nu bor jag visserligen i Norge men vi har 63A huvudsäkring.J JanA5 skrev:
Det hade vi redan innan vi skaffade jacuzzi för 10år sen (som då fick egen 25A säkring)
Är själv Rudis på området men har absolut inte trott detta var onormalt på nåt sätt (sorry OT)??🧐
Har du ett enfasabonnemang då? Alltså bara en huvudsäkring? Norges vanor skiljer sig en del från Sveriges när det gäller elnät. Enfasabonnemang i Sverige förekommer i stort sett bara i vissa äldre lägenheter. Och 63 A säkringar till en villa är mycket ovanligt. Det behövs inte när man har tre faser.Z Zodde skrev:
Nja en PE-ledare som korroderar sönder innebär ju en risk genom att det inte längre finns fungerande skyddsjord på det den är kopplad till. Men konsekvenserna blir ju inte för det mesta lika allvarliga som om det är en PEN-ledare.En PEN-ledare som går av kan ju spänningssätta alla jordade föremål på den anslutna elanläggningen så fort som någon enfasig last finns ansluten. Vid fel på en PE-ledare förutsätts ytterligare ett fel, ett jordfel inträffa för att det skall bli riktigt farligt eftersom PE annars normalt går obelastad. Sedan finns det en riskökningsfaktor: ett avbrott i en PE-ledare uppmärksammas oftast inte av sig självt. Det ger ju ingen påverkan på anläggningen funktion så länge inget annat händer.C cpalm skrev:
Idealiskt skulle ett TN-S system vara som säkrast m det vore kopplat så hela vägen till matande nätstation. Men det skulle vara svårt att genomföra i befintliga områden eftersom alla ledningar och centraler i alla befintliga byggnader skulle behöva bytas ut resp. modifieras. Men då gäller det också att PE-ledaren också är oskadd och fungerar. Detta kan säkerställas endast genom regelbundna kontroller, något som oftast görs vid större elanläggningar men nästan aldrig i villor.
All användning av TN-C och PEN medför en risk vid avbrott i PEN-ledaren, vare sig det avbrottet sker i fastigheten eller i distributionsnätet. Det är därför som det ställs högre krav på PEN-ledare än andra ledare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Om allt är i sin ordning såsom vissa bokstavspersoner verkar tro så är det ingen fara nej. Men belastar man något som inte varit belastat de senaste 40 åren då kan det hända dåliga saker. Vi kan inte undgå problem med införseln att elmateriel från Europa.A Avemo skrev:Detta är en ganska vanlig formulering. Och i viss mån håller jag med. Stora enfaslaster är inte jättepraktiskt. Det leder till att folk inte kan använda sina prylar fullt ut och det leder till att huvudsäkringar löser eller måste överdimensioneras. Men det är i mitt tycke en sekundär fråga. Om en skarv smälter utan att säkringen löser så kan det finnas flera saker som är fel. Men det är helt säkert ett fel i anläggningen. En huvudledning avsäkrad 16 A skall ovillkorligen tåla 16 A i PEN-ledaren. I en korrekt utförd svensk anläggning smälter inte någon kabelskarv vid inkoppling av en stor enfaslast. Det är tillåtet med enfaslaster i Sverige och har alltid varit.
Nu var inte detta problemet i TS fall, det var ett sidospår.
Har 3 faser med 16A säkringar (3x16)A Avemo skrev:Har du ett enfasabonnemang då? Alltså bara en huvudsäkring? Norges vanor skiljer sig en del från Sveriges när det gäller elnät. Enfasabonnemang i Sverige förekommer i stort sett bara i vissa äldre lägenheter. Och 63 A säkringar till en villa är mycket ovanligt. Det behövs inte när man har tre faser.
Men visst skiljer Norge en hel del mot Sverige har jag fått lära mig även om jag har noll koll.
2 faser i varje eluttag men ingen nolla.
Givetvis. Men det gäller ju även fasledare och därmed trefaslaster. Om jag förstått saken rätt är TN-C-S det vanligaste även i Europa trots alla enfasabonnemang. Är det ett större problem att belasta PEN-ledaren i Sverige än i övriga europeiska TN-C-S nät?.Bo.Siltberg skrev:
Det är alltså 230V i stället för 400V huvudspänning. Det medför ju att strömmen behöver vara högre.