Hej! Är lite bekymrad över fukt på ett radhus jag är spekulant på. Hoppas därför att någon som är mer kunnig än jag kan hjälpa mig att tolka lite från besiktningen.

Huset är byggt 1955, souterräng, betongsula, självdrag och äldre dränering.

I entréplanet där det är ett sovrum har man uppmätt en fuktkvot på 17%. I provhålet luktar det källare. I hålet sågs inget som såg ut som mögel, det såg torrt ut men är ju en liten yta man ser.

Hur stort varningstecken är detta? Vad är åtgärden? Nytt golv, dränering, ventilation?

Hur stor är risken för mögel? Såg lite svarta prickar på en ventil i samma rum som leder ut i trädgård. Detta rum har inte yttervägg under jord.

Det luktar inget i själva rummet utan bara i hålet. Luktar inte fuktigt i övriga rum i källaren där man går rakt på målad betongplatta.

Väldigt tacksam för kloka inspel på detta!

Bifogar bild på hur det ser ut i hålet.

Här är citat från besiktning:

”Betongplatta på mark med uppreglat och isolerat golv finns Hall, Wc och allrum.

Puts- och färgsläpp förekommer i utrymmen mot baksidan. Utvändigt fuktskydd är äldre.

För att utreda orsaken till och omfattningen av den mikrobiella lukt som upplevdes i provhål rekommenderas att en fördjupad undersökningutförs.

Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation gäller hela entréplanet även om besiktningsteknikern inte upptäckt några brister i ett visst rum eller byggnadsdel.”

”Souterrängkällare / Allrum

Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och mikrobiell lukt upplevdes.

Fuktkvoten uppmättes till 17 %”.

• IMG_7288.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7290.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7277.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
jonasnjonasn
  • Laddar…
Ja det vore klart optimalt. Får se om det accepteras av säljarna..

Sedan undrar jag om det är konstruktionen med reglar på betongen som är problemet och att det åtgärdas genom nytt golv (nivell?) och så är problemet hyfsat löst?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.