Hej. Jag äger ett suterränghus byggt 1970 ca, som jag av en slump nyligen upptäckt en grej i taket nere i garaget.
Jag har inte vart så ofta i detta hus, men sista halvåret har jag som bott här permanent. Detta uppe i taket är precis under badrummet och golvbrunnen, så jag förstår det är nåt läckage. Vet inte hur länge detta varit eller pågått.
Nu är frågan, hur allvarligt kan detta vara ? Törs man fortsätta duscha eller bada ? 🙄 Jag mätte med en fuktmätare och värden var höga. Badrummet är aldrig renoverat sen 70 talet. Inspektera golvbrunnen blir knepigare för det ligger en plastmatta på klinkergolvet, dit satt av förra ägaren, varför vet jag inte....
Jag har inte vart så ofta i detta hus, men sista halvåret har jag som bott här permanent. Detta uppe i taket är precis under badrummet och golvbrunnen, så jag förstår det är nåt läckage. Vet inte hur länge detta varit eller pågått.
Nu är frågan, hur allvarligt kan detta vara ? Törs man fortsätta duscha eller bada ? 🙄 Jag mätte med en fuktmätare och värden var höga. Badrummet är aldrig renoverat sen 70 talet. Inspektera golvbrunnen blir knepigare för det ligger en plastmatta på klinkergolvet, dit satt av förra ägaren, varför vet jag inte....
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 575 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 575 inlägg
Är det betong emellan eller ett bjälklag med trä?
Armeringsjärn inuti betong kan rosta och tappa bärkraft.
Trä kan mögla och ruttna, och därmed tappa bärkraft.
Dags att renovera badrummet tycker jag.
Armeringsjärn inuti betong kan rosta och tappa bärkraft.
Trä kan mögla och ruttna, och därmed tappa bärkraft.
Dags att renovera badrummet tycker jag.
Man kan misstänka att tätskiktet under klinkergolvet inte är tätt alternativt saknas. Ägaren upptäckte att det läckte genom hans nylagda golv och la på plastmattan som har den fördelen att den är vattentät.Werner Wogel skrev:
Något läker i alla fall... golvbrunn, avloppsrör, vattenrör eller något annat. Det finns väl vara ett sätt att vara säker på vad det är....Werner Wogel skrev:
Du har inte möjlighet att duscha i något annat rum? Köp en billig duschkabin och duscha i källaren tills du har råd?Werner Wogel skrev:
Är det bara själva golvbrunnen som läcker kanske du fortfarande kan använda toalett/handfat.
Nylagt golv är det nog inte, klinker golvet, det är ju från 70 talet, om jag fattat det rätt, fast kan ju vara nyare också. När man går i badrummet känner man att golvplattorna är ojämna, lutar hit och dit...L lbgu skrev:
Nu ser golvbrunn ut så här. Kan man dra nån slutsats av dessa bilder ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto