Hej. Jag äger ett suterränghus byggt 1970 ca, som jag av en slump nyligen upptäckt en grej i taket nere i garaget.
Jag har inte vart så ofta i detta hus, men sista halvåret har jag som bott här permanent. Detta uppe i taket är precis under badrummet och golvbrunnen, så jag förstår det är nåt läckage. Vet inte hur länge detta varit eller pågått.

Nu är frågan, hur allvarligt kan detta vara ? Törs man fortsätta duscha eller bada ? 🙄 Jag mätte med en fuktmätare och värden var höga. Badrummet är aldrig renoverat sen 70 talet. Inspektera golvbrunnen blir knepigare för det ligger en plastmatta på klinkergolvet, dit satt av förra ägaren, varför vet jag inte....

• errerreeer.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rerwewww.JPG
    Skapa konto
  • rererere.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Är det betong emellan eller ett bjälklag med trä?
Armeringsjärn inuti betong kan rosta och tappa bärkraft.
Trä kan mögla och ruttna, och därmed tappa bärkraft.

Dags att renovera badrummet tycker jag.

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det betong emellan eller ett bjälklag med trä?
Armeringsjärn inuti betong kan rosta och tappa bärkraft.
Trä kan mögla och ruttna, och därmed tappa bärkraft.

Dags att renovera badrummet tycker jag.
Betong.

S
Werner Wogel Werner Wogel skrev:
Betong.
Om du vet att det läcker så ska du givetvis inte fortsätta använda badrummet över huvud taget :P

• Gilla
Anotaren och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om du vet att det läcker så ska du givetvis inte fortsätta använda badrummet över huvud taget :P
Jag vet inte att det läcker men det är ju så klart en teori. Jag har inte råd börja med någon renovering nu så det var därför jag undrade hur pass allvarligt detta kan vara.

det ligger en plastmatta på klinkergolvet, dit satt av förra ägaren, varför vet jag inte....
Man kan misstänka att tätskiktet under klinkergolvet inte är tätt alternativt saknas. Ägaren upptäckte att det läckte genom hans nylagda golv och la på plastmattan som har den fördelen att den är vattentät.

• Gilla
Werner Wogel
  • Laddar…
@
Jag vet inte att det läcker men det är ju så klart en teori. Jag har inte råd börja med någon renovering nu så det var därför jag undrade hur pass allvarligt detta kan vara.
Något läker i alla fall... golvbrunn, avloppsrör, vattenrör eller något annat. Det finns väl vara ett sätt att vara säker på vad det är....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du har inte möjlighet att duscha i något annat rum? Köp en billig duschkabin och duscha i källaren tills du har råd?
Är det bara själva golvbrunnen som läcker kanske du fortfarande kan använda toalett/handfat.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F FdW skrev:
Du har inte möjlighet att duscha i något annat rum? Köp en billig duschkabin och duscha i källaren tills du har råd?
Är det bara själva golvbrunnen som läcker kanske du fortfarande kan använda toalett/handfat.
Joo det skulle kunna gå duscha i källaren om man skaffar en sån där duschkabin. Men hur kan man veta om det är bara golvbrunn som läcker ? 🤔 Svårt inspektera den...Helt fel lägga en plastmatta där. rrrrrrrrrrrrrrrrrrr.JPG
Skapa konto

• Wow
  • Haha
  • Gilla
UffePlåtis och 8 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Något läker i alla fall... golvbrunn, avloppsrör, vattenrör eller något annat. Det finns väl vara ett sätt att vara säker på vad det är....
Och det är vad ? 😀 Riva upp hela golvet eller ?

L lbgu skrev:
Man kan misstänka att tätskiktet under klinkergolvet inte är tätt alternativt saknas. Ägaren upptäckte att det läckte genom hans nylagda golv och la på plastmattan som har den fördelen att den är vattentät.
Nylagt golv är det nog inte, klinker golvet, det är ju från 70 talet, om jag fattat det rätt, fast kan ju vara nyare också. När man går i badrummet känner man att golvplattorna är ojämna, lutar hit och dit...

Nu ser golvbrunn ut så här. Kan man dra nån slutsats av dessa bilder ?
DSCF0803.JPG
Skapa konto
DSCF0805.JPG
Skapa konto

DSCF0802.JPG
Skapa konto

See rostigt ut.
Ja felet är allvarligt. Det där klet och pleti fixade badrummet ska inte användas mer ggr

• Gilla
Anotaren och 2 till
  • Laddar…
@
Och det är vad ? 😀 Riva upp hela golvet eller ?
Jo, det är väl det jag tänker. För även om det troligen är golvbrunnen så behöver det ju inte vara det. Det kan ju även finnas mer än en problem...

Det finns inget hopp för det där badrummet, det är totalrenovering som gäller om du ska använda det.

• Gilla
Anotaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.