M maria01 skrev:
klassas dom verkligen som moped då är det helt andra krav på blinkers
Bara om den går i 45 eller högre.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag pratar om naturvårdsverket.
Ja, och de har tolkat rättsläget. Det är som sagt deras uppgift på området. Och i avsaknad av domar får man göra som de gjort, läsa lag och förarbeten.
De som tolkar lagen kommer garanterat tolka den att elcykel är cykel
Det tror inte jag. Jag skulle gärna vilja att det var så, och tycker (än mer efter alla missförstånd i den här typen av fråga) att lagstiftaren borde anstränga sig för att harmonisera definitionerna mellan olika rättsområden, i synnerhet när frågorna träffar enskilda. Men att du, jag och ett koppel andra vill att det ska vara på ett visst vis betyder rätt lite.

Man skulle förstås kunna argumentera för att myndigheter inte ska ge någon juridisk vägledning utan att det finns prejudicerande domar på området, men det skulle också ge som effekt att Boverket knappt alls skulle kunna säga något om bygglovsfrågor nu efter vinterns stora lagändringar och att Försäkringskassan skulle rycka på axlarna och sitta på händerna så fort sjuk- eller föräldrapenningsreglerna ändrades. Så tror jag få vill ha det.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och de har tolkat rättsläget. Det är som sagt deras uppgift på området. Och i avsaknad av domar får man göra som fe gjort, läsa lag och förarbeten.

Det tror inte jag. Jag skulle gärna vilja att det var så, och tycker (än mer efter alla missförstånd i den här typen av fråga) att lagstiftaren borde anstränga sig för att harmonisera definitionerna mellan olika rättsområden, i synnerhet när frågorna träffar enskilda. Men att du, jag och ett koppel andra vill att det ska vara på ett visst vis betyder rätt lite.

Man skulle förstås kunna argumentera för att myndigheter inte ska ge någon juridisk vägledning utan att det finns prejudicerande domar på området, men det skulle också ge som effekt att Boverket knappt alls skulle kunna säga något om bygglovsfrågor nu efter vinterns stora lagändringar och att Försäkringskassan skulle rycka på axlarna och sitta på händerna så fort sjuk- eller föräldrapenningsreglerna ändrades. Så tror jag få vill ha det.
Jag tror du har fel men tiden får visa. Det absolut sämsta som kan hända är att elcykel börjar räknas som moped men det tror jag är låg risk.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du har fel men tiden får visa.
Jag hoppas vi slipper rättsfall på området och därför aldrig får veta. Hela frågan är ju trams.
Det absolut sämsta som kan hända är att elcykel börjar räknas som moped
Ja, fast det här gäller ju bara allemansrätten. I trafiken är det ju andra regler.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag hoppas vi slipper rättsfall på området och därför aldrig får veta. Hela frågan är ju trams.

Ja, fast det här gäller ju bara allemansrätten. I trafiken är det ju andra regler.
Fast så funkar inte rättsväsendet. Så det som måste ske är att antingen inför man en ny fordonstyp elcykel eller så gör man cykel olaglig i skogen, eller som sagt klassar elcykel som moped. Du kan inte fälla någon när det är en cykel enligt definitionen spelar ingen roll vad Naturvårdsverket tycker

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Fast så funkar inte rättsväsendet.
Rättsväsendet funkar precis så. Inget åtal eller stämning: ingen dom.
Så det som måste ske är att antingen inför man en ny fordonstyp elcykel eller så gör man cykel olaglig i skogen, eller som sagt klassar elcykel som moped.
Nu är du kvar i vanföreställningen att trafikförordningen och allemansrätten hänger ihop. Det gör de inte.
Du kan inte fälla någon när det är en cykel enligt definitionen spelar ingen roll vad Naturvårdsverket tycker
Som sagt: annat rättsområde.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte fälla någon när det är en cykel enligt definitionen
En irrelevant definition i diskuterat sammanhang. Är det verkligen för svårt att förstå?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En irrelevant definition i diskuterat sammanhang. Är det verkligen för svårt att förstå?
De kommer ställa de två mot varandra och ogilla hela rättsfallet. Man måste göra om lagen för att de ska gå fälla någon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.