8 367 läst ·
235 svar
8k läst
235 svar
Allemansrätten och elcykling - cykel eller motordrivet fordon?
Det finns olika uppfattningar om en elcykel är en cykel eller ett fordon, när det kommer till allemansrätten. Naturvådsverket menar att allt med motor är fordon, men Trafikverket tycker att de med max 250 watt är cyklar. Debatten har varit igång sedan det blev populärt med el-mtb och om inget nytt hänt senaste året är det fortfarande oprövat i domstol.
Fast Trafikverket bryr väl sig inte om körning på stigar med stöd av allemansrätt, så deras regler lär ju inte vara anpassade för det.Hep skrev:
Det finns olika uppfattningar om en elcykel är en cykel eller ett fordon, när det kommer till allemansrätten. Naturvådsverket menar att allt med motor är fordon, men Trafikverket tycker att de med max 250 watt är cyklar. Debatten har varit igång sedan det blev populärt med el-mtb och om inget nytt hänt senaste året är det fortfarande oprövat i domstol.
Antar att det ligger inom Naturvårdsverkets domäner, vilket borde innebära att elcykelåkning på dessa stigar inte är tillåtet med hänvisning till allemansrätten.
Är fordon ( tex trampcyklar) tillåtna i terrängen eller omfattar allemansrätten bara rätten att gå och rida i skog och mark? Dvs räknas cyklisterna som gångare?Hep skrev:
En cykel och gå och rida ingår i allemansrätten så länge man inte orsakar skada eller stör eller olägenhet...
Elcykel under 250w är i lagboken en cykel.
Några stollar på nån myndighet fick för sig att dom anser att en sån är ett motorfordon mem ingen har vunnit med den fantasitolkningen i en rättsal..
I lagens mening så är vanlig cykel och laglig elcykel samma sak och går inte att skilja på pga hjälpmotorn... och dom får användas i terräng i skogen utan nämnvärd risk för att bli straffad.. sålänge det inte finns naturreservat eller annan starkare lagstiftning...
Ingen har hitintills bevisat att tramstolknigen att laglig elcykel är ett motorfordon...
Ang skräpet /ved på stigen så gör den framkomlig släng undan ,så man kan passera det är knappast straffbart att hålla stigen framkomlig användbar.. markägaren har ingen laglig rätt att stänga av stigen. Och den är mer på olovliga sidan än den som slänger undan några vedbitar som så demonstrativt hindrar framkomligheten.
Elcykel under 250w är i lagboken en cykel.
Några stollar på nån myndighet fick för sig att dom anser att en sån är ett motorfordon mem ingen har vunnit med den fantasitolkningen i en rättsal..
I lagens mening så är vanlig cykel och laglig elcykel samma sak och går inte att skilja på pga hjälpmotorn... och dom får användas i terräng i skogen utan nämnvärd risk för att bli straffad.. sålänge det inte finns naturreservat eller annan starkare lagstiftning...
Ingen har hitintills bevisat att tramstolknigen att laglig elcykel är ett motorfordon...
Ang skräpet /ved på stigen så gör den framkomlig släng undan ,så man kan passera det är knappast straffbart att hålla stigen framkomlig användbar.. markägaren har ingen laglig rätt att stänga av stigen. Och den är mer på olovliga sidan än den som slänger undan några vedbitar som så demonstrativt hindrar framkomligheten.
En intressant sidodiskussion om allemansrätten och elcykling, som kanske borde brytas ut för att inte störa sakfrågan allt för mycket. @Marlen Eskilsson?
En elcykel över 250 W är däremot inte en cykel, utan ett motordrivet fordon, vanligtvis (men inte nödvändigtvis beroende på fordonets utformning) ett motorfordon i form av moped.
En elcykel under 250 W är fortfarande en cykel, som är ett fordon, men anses av Naturverket vara ett motoriserat fordon, vilket baseras på flertalet utredningar och propositioner.
En elcykel, oavsett effekt, anses av Naturvårdsverket vara ett motoriserat fordon som inte omfattas av allemansrätten med stöd av utredningar och propositioner.
Både cykel och elcykel är fordon och juridiskt finns inga olika uppfattningar.Hep skrev:
En elcykel över 250 W är däremot inte en cykel, utan ett motordrivet fordon, vanligtvis (men inte nödvändigtvis beroende på fordonets utformning) ett motorfordon i form av moped.
En elcykel under 250 W är fortfarande en cykel, som är ett fordon, men anses av Naturverket vara ett motoriserat fordon, vilket baseras på flertalet utredningar och propositioner.
En elcykel, oavsett effekt, anses av Naturvårdsverket vara ett motoriserat fordon som inte omfattas av allemansrätten med stöd av utredningar och propositioner.
Definitionen är i sig inte så tokig för att särskilja fordon vars huvudsakliga syfte är motordrift från fordon vars huvudsakliga syfte är motorassisterad framdrift.Naturvårdsverket tolkning stöder sig på en rad propositioner, utredningar, lagkommentarer med mera (se prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken), som alla har slagit fast att motoriserade fordon inte omfattas av allemansrätten.
Om vi nu ska fortsätta sidodiskussionen om motordrivet fordon: Hur bedöms då en eldriven rullstol, permobil eller liknande? Om användaren måste ha denna för att kunna ta sig ut i naturen och stigen i sig inte är en begränsning för framförandet, utan enda begränsningen ligger i Naturvårdsverkets bedömning att om det finns en motor så är det ett motordrivet fordon. Om detta är rätt tolkat så ser jag detta som gravt diskriminerande.
Om brukaren är i behov av hjälpmedel för att ta sig ut i naturen finns säkerligen flertalet bestämmelser som kan tillämpas som överrider tolkningen om att motoriserade fordon inte får användas under allemansrätten. Det är i sig inget ovanligt. Det innebär inte att personer utan behov får okynnesköra permobiler i terrängen eller för den delen att personer med behov får köra rally i skogen så att skador uppstår.R roger.lehrberg skrev:Om vi nu ska fortsätta sidodiskussionen om motordrivet fordon: Hur bedöms då en eldriven rullstol, permobil eller liknande? Om användaren måste ha denna för att kunna ta sig ut i naturen och stigen i sig inte är en begränsning för framförandet, utan enda begränsningen ligger i Naturvårdsverkets bedömning att om det finns en motor så är det ett motordrivet fordon. Om detta är rätt tolkat så ser jag detta som gravt diskriminerande.
Huvudfrågan var ju inte att okynnesköra och förstöra, utan att använda ett transportmedel som motsvarar "till fots eller med cykel" för dem som av olika anledningar behöver viss motorassistans. Om vi menar att det finns ett undantag för dem som har behov av hjälpmedel, hur är då gränserna satta för detta behov och av vem? Om jag exempelvis skadat knäet och tillfälligt behöver elcykel för att orka trampa runt den slinga jag normalt brukar cykla, är jag då en förbrytare? Om jag har en elcykel som min enda cykel, är jag då en förbrytare när jag endast trampar när just denna skogsslinga i sig inte krävde motorassistansen?
Nej, min personliga åsikt är att det är helt orimligt att sätta en så hård begränsning på fordonet i sig som Naturvårdsverket verkar ha gjort. Det borde vara mer fokus på hur individer faktiskt beter sig. Det är större skada av en fotgängare som i rent okynne går och sparkar hål i marken här och var än av en elcykel som rullar lugnt och snällt på en tydlig stig.
Nej, min personliga åsikt är att det är helt orimligt att sätta en så hård begränsning på fordonet i sig som Naturvårdsverket verkar ha gjort. Det borde vara mer fokus på hur individer faktiskt beter sig. Det är större skada av en fotgängare som i rent okynne går och sparkar hål i marken här och var än av en elcykel som rullar lugnt och snällt på en tydlig stig.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
…och det är här det är en tydlig gräns. ”Motorassisterad” innebär att man i första hand ger fordonet framdrift av egen kraft, men i lite mindre mängd jämfört med en rent ”muskeldriven” cykel. Den (godkända) motorassisterade cykeln rör sig inte en meter utan att man samtidigt trampar.B byabin skrev:
Kan vara så att Naturvårdsverket har fastnat i någon definition av ”av egen kraft”. Då är frågan om hur mycket egen kraft. 🤔