12 065 läst ·
356 svar
12k läst
356 svar
Allemansrätten och elcykling - cykel eller motordrivet fordon?
Renoverare
· Stockholm
· 20 892 inlägg
Jag har cyklat med några glas under västen i alla år. Lever fortfarande.Frerider skrev:
Tyvärr har inte alla samma bra omdöme som mig och klarar inte av det.
Jag tappade balansen från stillastående en gång och pga något glas eller 5 så han jag inte ta emot mig och axeln gick ur led. Men jag hade lika gärna kunnat gjort samma sak på två ben 🤣
Renoverare
· Stockholm
· 20 892 inlägg
Skulle vilja ha något med det här ljudet =)AndersMalmgren skrev:
Det är ju lite så att ju djupare ljud ju större uppfattas man, o känslan av att du får ett fartyg i ryggen får nog många att hoppa ur vägen.=) (innan de hinner fundera på det osannolika i det på cykelbanan).
Renoverare
· Stockholm
· 20 892 inlägg
Krävs nog större volym på hornet dåT TypRätt skrev:
Den dagen fotgängare tacklar bilar och cyklar av vägen kanske du har en poäng.S Spannen skrev:För vissa fotgängare finns inte konceptet cykelbana alls. De stiger rakt ut utan att se sig för. De går i bredd och blockerar hela banan trots att det finns en gångbana bredvid. De kan stå med ryggen vänd mot cykelbanan och plötsligt ta ett steg baklänges rakt ut framför en cyklist.
Detta leder såklart till massor av farliga situationer då fotgängar och cyklister möts.
Det går inte att bygga bort det problemet, då problemet står på två ben.
Skulle en fotgängare konsekvent utsätta sig för såna risker genom att hoppa ut framför bilar skulle denne låsas in på ett mentalsjukhus.
Kanske är lösningen snarare grundutbildning för att få vistas utomhus.
Renoverare
· Stockholm
· 20 892 inlägg
Provkörde min nya terränggående elspark i går runt sjön hemmavid, det gick aldeles utmärkt att åka på skogsstigar. Körde ikapp ett par promenörer och bad ödmjukt att få komma förbi, de blev mest förvånade över att de inte hörde mig bakom dem.
Blir jag arresterad nu?
Blir jag arresterad nu?
Eftersom det går utmärkt i andra länder så är det svårt att använda det argumentet.Nötegårdsgubben skrev:
Hur gör man det på ett enkelt sätt när cyklister (och gående) så gärna genar vid varje givet tillfälle?
Jag tror dels inte att det är enkelt, dels att det ofta vore rejält förfulande och leda till sämre utnyttjande av gaturummet.
Mot det får man ställa att det finns osannolika (om än fatala) risker här i världen.
Genom att vara konsekvent och tydlig i utformningen av i infrastrukturen så att det inte konstant råder frågetecken om vad som gäller och vad som är tänkt. Genom att skapa gena och flacka kuvor som är anpassad för trafiken den är til för exakt på samma sätt som man gör för motorfordon. Som det är nu så är inoroncip all infrastruktur anpassad runt motorfordonens behov som alltid går i första hand, vilket t.ex innebär tvära 90 graders kurvor dolda bakom buskage, vägskyltar och busskurer mitt i körbanan, körbanor som tvärt tar slut eller leder in i gångbanor eller trappor helt utan varning, plötsliga korsningar och överfarter av olika slag som inte är skyltade mot trafiken den berör, parkeringsförbudsskyltar direkt över cykelställ, otydlig, inkonsekvent och svårtydd utformad infrastruktur som dessutom ofta är utformad så att man måste bryta mot trafikreglerna för att använda den enligt utformningen. För motorftrafiken är infrastrukturen byggd så att den är förlåtande, det är svårt att göra fel, och gör man av misstag fel finns det buffert för det inbyggd i utformningen. Det är extremt skillnad, och det finns färdiga lösningar på hur man ska göra istället som man vet fungerar.
Att det skulle vara förfulande att anpassa infrastrukturen efter något annat än bilar låter absurt. Nästan alla vackra städer är ju vackra just for att den ursprungliga stadens infrastruktur är anpassad efter människor som tar sig fram för egen maskin snarare än med motorfordon.
Jag har inget emot motorfordon, jag älskar min bil osv, men det är alltför mycket folk på båda sidor av det här som är helt hjärntvättade.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 472 inlägg
Det är gränslandet gående/cyklister som är problemet om vi ska skydda gående från cyklister och vice versa. Och då krävs det fysiska barriärer i form av staket eller allra minst trottoarkanter.H hellem skrev:
Och för vad, ett mindre antal allvarliga olyckor per år?
Går det bättre på andra ställen? Sverige är ett av världens trafiksäkraste länder trots att vi är ett vinterland. Är du säker på att de holländska eller danska lösningarna alltjämt skulle vara bättre om de frekvent hade snö och is?H hellem skrev:
Vet inte varför du tror att det inte redan är så?Frerider skrev:
Man får inte cykla berusad, verkar man berusad är det ett trafikbrott. Det finns bara inte en hård promillegräns. Känns hyfsat rimligt eftersom det mest är sig själv man försätter i fara om man cyklar onykter, på samma sätt som när man går till fots. Kanske borde finnas promillegräns för gångtrafik också? Med bil är det framförallt andra man försätter i fara, så helt rimligt att det är hårdare och tydligare gräns.
Skogsägare
· 23 472 inlägg
Ja tycker att man ska kunna ta ett par öl på stan och cykla hem, men det borde finnas en gräns för det är bra farligt för dom gående när cyklister och elsparkcyklister kör bra på fyllan, dom kan knappt styra många och polisen gör inte ett jota så länge ingen olycka sker och dom blir ditkallade..T TypRätt skrev:Ja fast alternativen är nog sämre, många väljer att ta cykeln om man ska över till någon och ta ett glas till middagen eller en sväng på lokala puben. Om det var lika olagligt som att ta bilen hade nog flertalet kanske då valt bilen istället vilket i många fall antaget får värre konsekvenser I alla fall för utomstående som inte är med och kan påverka det dåliga beslutet.
Var i Köpenhamn nu under semestern och det var mycket säkrare och bättre samspel mellan gående och cyklister dessutom så fanns det inga elsparkar att hyra vilket var skönt.
Kanske en högre promille gräns vore bra?
Kolla statistiken. Kollisioner mellan cyklist och gående är en väldigt ovanlig form av trafikolycka. Tror tyvärr det är på väg upp nu pga elsparkcyklar, men det är likväl väldogt ovanligt. Singelolyckor är dem vanligaste formen av olycka. Det orsakas oftast av dåligt utformad infrastruktur eller dåligt underlag såsom rullgrus på asfalt. Det är inte något som blir bättre av ditt förslag med staket och trottoarkanter, snarare tvärtom.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det går bättre där. Det är också helt säkert att konsekvent utformad infrastruktur fungerar bättre än vad vi har nu. Att hantera snö och is är något helt annat än att utforma infrastruktur, eller vad är det du menar egentligen? Är det bättre med dåligt utformad infrastruktur när man har mer snö och is? Våra motorvägar och annan infrastruktur är inte märkvärt annorlunda utformad än på sydligare breddgrader trots snö och is.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 472 inlägg
Vilket också vad min poäng. Det som föreslogs skulle lösas är ett relativt ickeproblem.H hellem skrev:
Min poäng var att snö och is ökar olycksrisken. Att vi kan mäta oss trafiksäkerhetsmässigt med länder med bättre förutsättningar är ett gott betyg för oss, även om vi är något sämre än de bästa.H hellem skrev: