D Dilato skrev:
I stora delar av världen behöver man inte bry sig särskilt, gränsen är 0,8 så man tar bilen.
Några exempel ( det finns fler ):

Storbritannien (England, Wales, Nordirland),
Malta, Liechtenstein, USA, Mexico, Kanada (Quebec).
Kenya, Uganda, Tanzania, Rwanda, Ghana, Etiopien, Zambia.
Fiji, Papua Nya Guinea.

Det finns även en drös länder utan någon gräns alls såsom Kongo, Etiopien, Togo, Dominikanska republiken, Angola, Komorerna och Laos.
Har du flyttat från detta land men den modesta gränsen 0.2?

H hellem skrev:
Det är väl samma felmarginal som på all övrig trafikstatistik I Strada, så proportionellt jämfört med andra trafikolyckor får man samma resultat. Huruvida det räknas som en "skada" när man inte behöver sjukvård är en annan fråga. Det är i alla fall tydligt att det är väldigt många känslomässiga skador I trafiken som det inte söks hjälp för i sjukvården.
Det tror jag inte på för trafikolyckor med bil och motorfordon blir dyrt ifall du inte anmäler, minsta lilla skada, buckla, repa kostar mycket pengar att åtgärda. Medans en cykel tar sällan skada om man cyklar på en gående..
Så där faller det på sin egna orimlighet skulle jag vilja påstå.
Sedan reagera folk omkring inte när sparkcyklar och cyklar är inblandade med oskyddade trafikanter men är det en bil så filmar och stannar alla upp..

Frerider Frerider skrev:
Har du flyttat från detta land men den modesta gränsen 0.2?
Jag tillbringar en hel del tid där man kan ta en stor starköl eller dett rejält glas vin till maten utan att få ångest, ja.

• Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag tillbringar en hel del tid där man kan ta en stor starköl eller dett rejält glas vin till maten utan att få ångest, ja.
Finns det någon som ens kollar nykterhet🙈 tänker att det låter lite laglöst?😂

Frerider Frerider skrev:
Det tror jag inte på för trafikolyckor med bil och motorfordon blir dyrt ifall du inte anmäler, minsta lilla skada, buckla, repa kostar mycket pengar att åtgärda. Medans en cykel tar sällan skada om man cyklar på en gående..
Så där faller det på sin egna orimlighet skulle jag vilja påstå.
Sedan reagera folk omkring inte när sparkcyklar och cyklar är inblandade med oskyddade trafikanter men är det en bil så filmar och stannar alla upp..
I Strada finns bara rapporter på trafikolyckor med personskador. Olyckor med enbart bucklor och repor rapporteras inte. Så ditt argument här är snarare det som faller på sin egna orimlighet. Att folk har samma benägenhet att söka vård oavsett trafikslag är väl snarare det rimligare alternativet.

Frerider Frerider skrev:
Finns det någon som ens kollar nykterhet🙈 tänker att det låter lite laglöst?😂
Det händer, men jag har inte sett det själv.

Dar es Salaam är ju en stor stad med kanske 9 miljoner invånare så det händer mycket man inte ser, särskilt om man håller sig till de centrala delarna.

IMG_20260728_170635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260728_170415.jpg
Skapa konto

IMG_20260728_170437.jpg
Skapa konto

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Unikt namn
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En fotgängare kan absolut få en cyklist ur spår rakt ut i gatan och blir överkörd
Rugbyspelaren iklädd full-mundering står uppställd vid en snabb kurva, vässar knogarna, tar sats och springer allt vad han förmår ut i kurvan.
Cyklisten har nedförsrull, det går fort och byxorna är så tajta att skinkorna blivit blå. Tar kurvan i lite för snabbt ser inte köttberget som är på väg i full fart.
En ouppmärksam bilist sitter med sitt trollkonto på instagram och okynneslajkar exets bilder, tittar upp och märker allt ståhoj. Samtisigt som han försöker veja så tänker han den här osannolika händelsen måste jag filma. Men multitaskingkapaciteten är inte tillräcklig, han tappar kontrollen på bilen och kör över cykelbyxan.

Rip.

Om ändå cykeln haft stödhjul....

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Tror enda sättet att få klarhet i denna fråga är att vi tar (el-)cykeln till skogen. Första personen får dricka en öl och åka hem. Andra får cykla hem efter två öl. Nästa efter tre osv tills det är slut på öl eller folk. Sedan får folk börja rapportera här när det kommit hem samt hur många långburk de skulle dricka (o om de drack sagt antal). Sedan bör vi någon gång under nästkommande dag kunna förvänta sig att alla som har möjlighet har återvänt. Ser vi att alla som drack 4 bukar hittade hem helskinnade men de som drack 5 börja få skador eller att vi saknar någon, så kan vi nog säga att 4 var en lämplig mängd. Allt för vetenskapen, blir någon även tagen för terrängkörning på el-cykel är det ju bara en bonus.

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tror enda sättet att få klarhet i denna fråga är att vi tar (el-)cykeln till skogen. Första personen får dricka en öl och åka hem. Andra får cykla hem efter två öl. Nästa efter tre osv tills det är slut på öl eller folk. Sedan får folk börja rapportera här när det kommit hem samt hur många långburk de skulle dricka (o om de drack sagt antal). Sedan bör vi någon gång under nästkommande dag kunna förvänta sig att alla som har möjlighet har återvänt. Ser vi att alla som drack 4 bukar hittade hem helskinnade men de som drack 5 börja få skador eller att vi saknar någon, så kan vi nog säga att 4 var en lämplig mängd. Allt för vetenskapen, blir någon även tagen för terrängkörning på el-cykel är det ju bara en bonus.
Bjur du den arga markägaren på ett lock med öl eller två?😂

Frerider Frerider skrev:
Bjur du den arga markägaren på ett lock med öl eller två?😂
Jag tänker mer att han får de cyklar som inte lämnat ägorna innan gryning. Alternativt om alla lyckades så bör det finnas öl kvar istället å då får han de.

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns även en drös länder utan någon gräns alls såsom Kongo, Etiopien, Togo, Dominikanska republiken, Angola, Komorerna och Laos.
Hur agerar rättsväsendet om man kör åt h-te på kanelen?

Fotografen Fotografen skrev:
Hur agerar rättsväsendet om man kör åt h-te på kanelen?
Man kanske åker på något liknande vårdslöshet i trafiken istället för att ha ett specifikt brott vad gäller onykterhet kan jag tro..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.