Frerider Frerider skrev:
Det flesta nya elcyklar går att cykla utan elkraft så din bedömning lär falla rättsligt ifall man cyklar normalt med en elcykel..
Alla elcyklar går att framföra utan elkraft, dom behöver inte bärgas bara för att batteriet tar slut, det finns pedaler.
Några ( som min hopfällbara echoride) går att framföra utan att använda pedalerna ( med gashandtag om man slår på den funktionen) men då är dom egentligen inte en cykel.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alla elcyklar går att framföra utan elkraft, dom behöver inte bärgas bara för att batteriet tar slut, det finns pedaler.
Några ( som min hopfällbara echoride) går att framföra utan att använda pedalerna ( med gashandtag om man slår på den funktionen) men då är dom egentligen inte en cykel.
Ville inte skriva alla för det finns säkert något enstaka undantag och då kommer någon att hugga på det😉😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag fick min terrenggående elsparkcykel idag, den räknas som cykel i trafiken.
Senare skall jag ut och köra på småvägar och stigar.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På år och dar?

[bild]

Ett enda?
Singelolyckor utan andra inblandade...skyll inte på bilarna.

[bild]

[bild]
Han pratar ju om trafikolyckor där cykeln/fordonet orsakat en annan trafikants död.

I sammanhanget är det värt att nämna att gångtrafikanter ansvarar för den allra största andelen trafikskador i form av singelolyckor där de snubblar på trottoarkanter och trappor samt halkar på is och grus med mera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.