Tagg: eldstad
Här samlar vi allt om eldstad.
Andra taggar som innehåller ordet eldstad är: eldstadsplan, eldstadsplan-eldstad-kamin, spiskasett-öppen-spis-eldstad, eldstadsbaffel, utekamin-eldstad, brygghus-eldstad-tips, eldstadsbesiktning
-
B
Går det att använda en gammal begagnad insatskamin på min eldstad
Jag har inte använd min öppen spis då jag vill helst ha en insats så att röken inte kommer in. Har hittat en begagnad frågan är om den sort... -
Har det stått en kakelugn här?
Hej, Vi har ett sommarhus som gått i familjen i flera generationer, och där finns en konstruktion som jag försöker förstå. Den är kaklad och ser... -
S
Vilken typ av bruk för marmorplattor?
Som underlag till kamin tänkte jag lägga gamla marmorplattor som en mosaik, inte fyrkantiga bitar utan av ”naturligt” ojämn och varierande storlek... -
E
Färg/primer till kalkbruk
Hej! Jag bor i ett äldre hus och har putsat en murstock en våning ovanför eldstaden med kalkbruk. Nu behöver jag hjälp med att hitta en bra färg... -
Eldstad/kamin på altanen?
Jag har funderat på om jag kan ställa en eldstad/utekamin på min altan, det jag funderar över är såklart brandrisken. Själva altanen är en gjuten... -
K
Drag runt murstock? Normalt?
Tjena! Har ägt vårt hus i cirka 9 månader. När jag spikade fast lite lister idag i taket upptäckte jag att det drar riktigt mkt runt murstocken... -
O
Mettallplåt böjersig och trillar ner när man elda i eldsta
Jag har en äldre eldstad där det i taket, inne i eldstaden, sitter två tunna plåtbitar (några millimeter tjocka). Plåtarna är infästa i varsin... -
J
Öppen spis eldstad som luktar när man eldar
Håller på att bli galen på vår öppna spis! Har sotare som inspekterat och sotat och sagt att det ser fint ut i skorsten, har införskaffat... -
N
Eldstad ryker in
För två år sedan knappt så glidgjöt vi skorstenen på vårt fritidshus och började trivselelda. Pipans mått, om jag kommer ihåg rätt var 14x14 cm... -
B
Godkänd eldstad
Hej! Jag håller på att renovera ett rum med en gammal eldstad i och har för avsikt att få den godkänd att elda i. Kan någon peka mig i rätt...