Hej,

Vi har ett sommarhus som gått i familjen i flera generationer, och där finns en konstruktion som jag försöker förstå.

Den är kaklad och ser nästan ut som att det skulle ha stått en kakelugn där, men jag är inte säker. I rummet bredvid finns en eldstad, och ytterligare ett rum bort finns något som är ett utblås från den för att värma upp rummet.

Min fråga är egentligen:
Vad kan detta vara? Är det en del av en gammal kakelugn som är ombyggd, eller har något annat suttit där framför?

Huset är från någon gång mellan 1800 och tidigt 1900-tal, och jag misstänker att detta är original eller åtminstone ganska gammalt.

Hade varit kul att återställa beroende på vad det är 🫣

• Vit kaklad vägg med blå bård upptill, dekorerad med hjärtformade och blomformade ornament. En hink med färg står på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelugn i hörn av rum med blommönstrad tapet, dekorationer och en gammal trästol med kudde framför.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ser ut som en biläggarugn. De varma rökgaserna från eldstaden leds in i denna tegelkoloss och sedan går det kanaler upp och ned som i en kakelugn och tegelmassan värms före de nu betydligt kallare rökgaserna går ut i skorstenen. Vid foten för varje vändning av kanalen har du en sotlucka. Och det finns imkanal i denna konstruktion också så att köket har frånluft genom skorstenen.

• Gilla
AnHug och 5 till
  • Laddar…
Aha, tror jag förstår.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ut som en biläggarugn. De varma rökgaserna från eldstaden leds in i denna tegelkoloss och sedan går det kanaler upp och ned som i en kakelugn och tegelmassan värms före de nu betydligt kallare rökgaserna går ut i skorstenen. Vid foten för varje vändning av kanalen har du en sotlucka. Och det finns imkanal i denna konstruktion också så att köket har frånluft genom skorstenen.
Okey, så det har inte stått en kakelugn framför utan en utökning av eldstaden jag har i rummet bredvid?

Spännande, tack 🙏🏻

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
Det går förmodligen rökkanaler inuti som hänger ihop (har hängt ihop?) med eldstaden på andra sidan väggen. Alltså inte en kakelugn i egentlig mening, men den värmer efter samma princip.
Gallren uppe och nere skulle jag gissa är för en passage där rumsluften kan flöda i någon kanal nära teglet för att sprida värmen, den lär självcirkulera av uppvärmningen den får.

Av sotluckornas placering kan man gissa ungefär hur rökkanalerna går. En sotare borde kunna filma och tala om mer exakt hur det ser ut med anslutning till eldstad respektive pipa. Noterar att där inte finns något spjäll, ev. kan det sitta ett på andra sidan väggen.
Möjligtvis skulle man som ett alternativ kunna tänka sig att den mittersta sotluckan täcker en tidigare anslutning från en kanin som sått framför.

Intressant sak, har nog värmt bra. Jag tror den är närmast original och välbevarad.
Hur ser eldstaden på andra sidan ut?

En tanke med det kan vara att man dels sprider ut, dels lagrar värme från en större vedspis som man har igång en stor del av dagen. En annan tanke med det kan vara att ordna "centralvärme" från en eldstad för att slippa tända i tre kakelugnar. Eller att spara plats och göra rummen mer "möblerbara" (och rena) genom att man inte behöver ha en eldstad där.

Såhär ser det ut i rummen som ansluter till murstocken

• Vit murstock med svart eldstadsdörr, omgiven av mönstrad tapet och ved bredvid.
    Skapa konto
  • Vägg med vit puts och svart ventil nära murstock, bredvid tapet med blommönster, samt ett bord med en inramad bild och prydnadsföremål.
    Skapa konto
  • Gammaldags vedspis med kastruller och köksredskap i en anslutning till en murstock.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Eödstaden i det andra rummet är något hemmurat från kanske 50/60/70-tal. Inte sekelskifte. Man har försökt göra det modernt. Och vid något tillfälle har någon installerat en insats.

Kanske stod det en rörspis där från början?

Vilket rum är direkt på andra sidan av kakelväggen? Har du kikat om du ser något i sotluckorna?

C
Vi hade en sådan konstruktion (dock inte lika utsmyckad), som anslöt till vedspisen på andra sidan väggen. Det var då dubbla spjäll - ett tändspjäll som ledde ut röken rakt upp i skorstenen, och ett annat spjäll som reglerade draget i "kakelugnens" kanaler.
Ganska effektiv konstruktion.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
sundset sundset skrev:
Aha, tror jag förstår.

Okey, så det har inte stått en kakelugn framför utan en utökning av eldstaden jag har i rummet bredvid?

Spännande, tack 🙏🏻
Just så. En biläggarugn, och den värms av eldstaden bakom väggen. Inte så vanligt i Sverige, men mycket vanligare nedåt Europa.

De små runda är som sagt sotluckor, och antalet tyder på flera kanaler i massan.
En ”kakelugn” om man så vill, men med ugnen i ett annat rum.

Är det södra Sverige?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
V ValterP skrev:
Just så. En biläggarugn, och den värms av eldstaden bakom väggen. Inte så vanligt i Sverige, men mycket vanligare nedåt Europa.

De små runda är som sagt sotluckor, och antalet tyder på flera kanaler i massan.
En ”kakelugn” om man så vill, men med ugnen i ett annat rum.

Är det södra Sverige?
Stämmer bra, en gård i Småland.

Väldigt intressanta svar här, lärt mig massor, tack 🙏🏻

Öppna sotluckan i mitten och se om du är i höjd med rökröret från vedspisen, och ifall du kan se hur spjället fungerar.

Jag är lite fundersam om man gjort om där vedspisen står med tanke på kedja till ventil och ingen spiskåpa. Men sotluckor som är blanka (inte koppar) tyder på rätt sent datum så det kanske inte behöver vara en efterhandsmodernisering? Vet du när huset är byggt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.