3 000 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Nya byggregler 2026, kontrollplan vid installation av eldstad.
Hej,
Jag har byggt en tillbyggnad i form av växthus och har skickat in bygganmälan för installation av eldstad. Jag blev lite förvånad när jag fick föreläggande om komplettering på kontrollplanen.
Är det någon som har en idé om hur en sådan borde utformas numer? Jag har inte hittat någon bra när jag gogglat…
Jag har byggt en tillbyggnad i form av växthus och har skickat in bygganmälan för installation av eldstad. Jag blev lite förvånad när jag fick föreläggande om komplettering på kontrollplanen.
Är det någon som har en idé om hur en sådan borde utformas numer? Jag har inte hittat någon bra när jag gogglat…
Redigerat:
Svara:
"Hej.
Jag är inte arbetar tyvärr inte med att utforma kontrollplaner och riskbedömning för installation av eldstad i format som passar kommunens handläggning och interna rutiner. Jag begär med stöd av er serviceskyldighet i förvaltningslagen steg-för-steg-handledning hur nämnden önskar att kontrollplanen och riskbedömningen ska vara uppställd med rubriker och vilka delar av de nya byggreglerna som jag ska ta hänsyn till, förslagsvis genom att ni skickar mig ett templat som jag kan fylla i."
Nej, så ska du naturligtvis inte svara. Men det är faktiskt så det ska fungera enligt lagstiftningen, kommunens medarbetare förväntas sitta ned med dig och hjälpa dig som enskild med detta timme ut och timme in att utforma din kontrollplan. Kommunen ska inte göra själva riskbedömningen men hjälpa dig på detaljerad nivå med exakt vad de vill ha i vilket format och med vilken språklig och ritningsmässig skrud. Du ska alltså inte behöva googla eller fråga på ett forum på nätet hur regelverket ska tillämpas, särskilt inte när endast kommunens handläggare sitter med svaret. Ingen annan här.
Så ditt svar borde nog vara. "Hej, kan vi ha ett möte om detta, jag behöver nog lite hjälp för att få ihop detta?"
"Hej.
Jag är inte arbetar tyvärr inte med att utforma kontrollplaner och riskbedömning för installation av eldstad i format som passar kommunens handläggning och interna rutiner. Jag begär med stöd av er serviceskyldighet i förvaltningslagen steg-för-steg-handledning hur nämnden önskar att kontrollplanen och riskbedömningen ska vara uppställd med rubriker och vilka delar av de nya byggreglerna som jag ska ta hänsyn till, förslagsvis genom att ni skickar mig ett templat som jag kan fylla i."
Nej, så ska du naturligtvis inte svara. Men det är faktiskt så det ska fungera enligt lagstiftningen, kommunens medarbetare förväntas sitta ned med dig och hjälpa dig som enskild med detta timme ut och timme in att utforma din kontrollplan. Kommunen ska inte göra själva riskbedömningen men hjälpa dig på detaljerad nivå med exakt vad de vill ha i vilket format och med vilken språklig och ritningsmässig skrud. Du ska alltså inte behöva googla eller fråga på ett forum på nätet hur regelverket ska tillämpas, särskilt inte när endast kommunens handläggare sitter med svaret. Ingen annan här.
Så ditt svar borde nog vara. "Hej, kan vi ha ett möte om detta, jag behöver nog lite hjälp för att få ihop detta?"
Tack för svaret Claes, jag ska gå på nästa öppna tid byggnadsnämnden har och ha en dialog.Claes Sörmland skrev:
Svara:
"Hej.
Det är nog det enkla vägen framåt för dig. I och med att detta är så nytt så blir du första patient för denna behandling. Annars hade du bara kunnat begära ut de senaste tio anmälningarna av installation av eldstad och kopiera dem.L Ljunghus skrev:
Men kanske har du tur och någon annan redan har varit igenom detta under juli i din kommun. Fråga efter senaste tre exemplen på anmälan av installation av eldstad, att du begär ut samtliga handlingar från dessa ärenden. (De nya reglerna har funnits i något år men mnan har kunnat välja att följa gamla BBR eller de nya reglerna. Nu är det slut med det.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 593 inlägg
Jag skulle nog gå en annan väg. Hålla allt så kort som möjligt, utom konstruktionsbeskrivningen där jag skulle bifoga eldstads-/skorstensfabrikantens dokumentation och sotarbeskrivningen där jag skulle låta denna tala för sig själv.
Visst kan man be tjänstemannen om råd, men då riskerar man att få en lista lång som ett vårregn med ”bra att ha”-info.
Visst kan man be tjänstemannen om råd, men då riskerar man att få en lista lång som ett vårregn med ”bra att ha”-info.
Problemet är väl att TS redan har försökt hålla det kort men att det inte flög med denna kommun som noga följer det nya mer omfattande regelverket.
Nu behövs dels en ny kontrollplan som hänvisar till de nya byggreglerna som har ersatt BBR och dels en helt ny skriftlig riskbedömning som underlag för kontrollplanen.
Här kan TS läsa om hur den omfattande byråkratiska processen förväntas se ut hos Boverket från handläggarens perspektiv:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/byggprocessen/kontrollplan/riskbedomning/
Notera dock: "Även du som är privatperson kan ta del av innehållet [på denna sida], men om du vill ha mer information, letar efter blanketter eller svar på en fråga ska du kontakta din kommun." Det är kommunen som förväntas guida den enskilde i denna process med konkret punkt-för-punkt-handledning.
Nu behövs dels en ny kontrollplan som hänvisar till de nya byggreglerna som har ersatt BBR och dels en helt ny skriftlig riskbedömning som underlag för kontrollplanen.
Här kan TS läsa om hur den omfattande byråkratiska processen förväntas se ut hos Boverket från handläggarens perspektiv:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/byggprocessen/kontrollplan/riskbedomning/
Notera dock: "Även du som är privatperson kan ta del av innehållet [på denna sida], men om du vill ha mer information, letar efter blanketter eller svar på en fråga ska du kontakta din kommun." Det är kommunen som förväntas guida den enskilde i denna process med konkret punkt-för-punkt-handledning.
Redigerat:
Ordnar de med en dokumenterad riskbedömning också? Är de medvetna om de nya byggreglerna som gäller från 1 juli? Eller är det som i TS fall, att de har gamla papper som hänvisar till de nu ej längre gällande BBR och saknar riskbedömning?fubar skrev:
När man läser sånt här inser man att det vettiga alternativet är att gå en sotarkurs (ifall man anser det behövs) och installera kamin/skorsten utan att berätta något för kommunen. Man kan ju se det som att lite civil olydnad behövs när byråkratin gått för långt.
Fast du får väl inte utföra brandskyddskontrollen själv?L lbgu skrev:
Innan kaminen får tas i bruk ska den besiktas av en oberoende besiktningsman, exempelvis en certifierad skorstensfejarmästare. Vid besiktningen kontrolleras att kamin och skorsten installerats på rätt sätt och med rätt brandskydd. Besiktningsmannen skickar därefter in ett sotarintyg till Byggnads- och Miljönämnden, som utfärdar slutbevis.
Så gör man inte ovanstående så gäller förmodligen inga försäkringar om det skulle brinna.
Fast blandar du inte in kommunen så kommer ingen att kräva brandskyddskontroll. Folk har byggt eldstäder utan brandskyddskontroll i alla tider, men nu vill alla bli söndercurlade av myndigheterna. Idag är tyvärr det normala att vara trygghetsnarkoman.Frerider skrev:
Fast du får väl inte utföra brandskyddskontrollen själv?
Innan kaminen får tas i bruk ska den besiktas av en oberoende besiktningsman, exempelvis en certifierad skorstensfejarmästare. Vid besiktningen kontrolleras att kamin och skorsten installerats på rätt sätt och med rätt brandskydd. Besiktningsmannen skickar därefter in ett sotarintyg till Byggnads- och Miljönämnden, som utfärdar slutbevis.
Så gör man inte ovanstående så gäller förmodligen inga försäkringar om det skulle brinna.
Angående försäkring så finns en massa fall där du inte får ut något. Detta blir bara ytterligare ett sådant. Sköter man sotningen så lär risken vara minimal att en kamin i ett glasväxthus orsakar en brand. Det är farligt att leva.
För att hjälpa TS att upprätta en skriftlig riskbedömning så ska jag balansera lite på gränsen till forumreglerna. Jag bad Copilot skriva ett utkast med utgångspunkt från Boverkets hemsida. Min prompt:
Här är ett förslag till utkast som i min mening ser bra ut, jag har alltså kurerat texten:
Nedan följer ett exempel på en skriftlig riskbedömning som underlag för kontrollplan vid installation av lokaleldstad (braskamin, kakelugn, köksspis eller liknande) enligt Boverkets regelverk som gäller från 1 juli 2026, baserat på Boverkets vägledning om eldstäder och rökkanaler.
Här är ett förslag till utkast som i min mening ser bra ut, jag har alltså kurerat texten:
Nedan följer ett exempel på en skriftlig riskbedömning som underlag för kontrollplan vid installation av lokaleldstad (braskamin, kakelugn, köksspis eller liknande) enligt Boverkets regelverk som gäller från 1 juli 2026, baserat på Boverkets vägledning om eldstäder och rökkanaler.
Riskbedömning inför installation av lokaleldstad
Projekt
Installation av lokaleldstad med tillhörande rökkanal/skorsten i befintlig byggnad.Syfte
Riskbedömningen ska identifiera risker som kan påverka brandsäkerhet, funktion och livslängd hos eldstaden och den tillhörande rökkanalen samt ligga till grund för kontrollplan enligt plan- och bygglagstiftningen och Boverkets föreskrifter.Beskrivning av åtgärden
Installationen omfattar uppställning av lokaleldstad för fast bränsle med anslutning till rökkanal. Anläggningen ska fungera som en sammanhängande enhet där eldstad, anslutningar, rökkanal och skorsten samverkar på ett säkert sätt.Identifierade risker
1. Brand genom otillräckligt skyddsavstånd
Risk
För höga temperaturer på eldstad eller rökkanal kan antända närliggande brännbara byggnadsdelar.Konsekvens
Brand i vägg-, bjälklags- eller takkonstruktion.Riskreducerande åtgärd
- Eldstad och rökkanal monteras enligt tillverkarens anvisningar.
- Skyddsavstånd till brännbart material säkerställs.
- Eventuella skyddsplåtar och brandskyddsskivor monteras enligt anvisningar.
- CE-märkning och prestandadeklaration kontrolleras.
2. Brand genom sotbrand
Risk
Avsättningar av tjära och sot i rökkanalen kan antändas.Konsekvens
Sotbrand med risk för spridning till byggnaden.Riskreducerande åtgärd
- Rökkanal dimensioneras för aktuell eldstad.
- Kanal ska vara sotbrandssäker eller omges av godkänt skorstensschakt.
- Förbränningsluft säkerställs för effektiv förbränning.
- Sotning och framtida underhåll möjliggörs genom lämpligt placerade rensluckor.
3. Läckage av rökgaser
Risk
Otäta skarvar eller rörelser i kanalsystemet kan orsaka läckage.Konsekvens
Risk för brand och exponering för kolmonoxid och andra förbränningsgaser.Riskreducerande åtgärd
- Täta kanalanslutningar.
- Stabil infästning av eldstad och rökkanal.
- Provning av täthet och röktryckskontroll innan driftsättning. Boverket anger att sådana kontroller lämpligen bör ingå i kontrollplanen.
4. Bristande bärförmåga
Risk
Underlag eller upphängning klarar inte belastningen från eldstad eller skorsten.Konsekvens
Sprickbildning, sättningar eller läckage.Riskreducerande åtgärd
- Kontroll av bjälklag och fundament.
- Kontroll av skorstenens infästning och stabilitet mot vind- och snölaster.
5. Otillräcklig tillförsel av förbränningsluft
Risk
Ventilationen medger inte tillräckligt luftflöde till eldstaden.Konsekvens
Ofullständig förbränning, ökad sotbildning, försämrat drag samt risk för rökgasläckage.Riskreducerande åtgärd
- Tilluftslösning verifieras.
- Samverkan mellan ventilationssystem och eldstad kontrolleras.
- Eventuell separat förbränningsluft installeras.
6. Antändning av taktäckning
Risk
Gnistor från skorstenens mynning kan antända takmaterial.Konsekvens
Takbrand.Riskreducerande åtgärd
- Skorsten utförs med erforderlig höjd.
- Mynningen placeras minst 1,0 meter över närmast belägna taktäckning enligt reglerna.
7. Försämrad funktion över tid
Risk
Korrosion, temperaturväxlingar, fukt eller mekaniskt slitage försämrar rökkanalens funktion.Konsekvens
Läckage eller minskad brandsäkerhet.Riskreducerande åtgärd
- Material väljs utifrån aktuell miljö.
- Korrosionsbeständiga komponenter används där risk föreligger.
- Dokumenterat underhåll säkerställs.
Samlad riskbedömning
Efter genomförande av ovanstående riskreducerande åtgärder bedöms installation av lokaleldstad med tillhörande rökkanal kunna utföras med låg kvarstående risk och uppfylla kraven på skydd mot uppkomst av brand, säker avledning av rökgaser samt möjlighet till kontroll, rengöring och underhåll.Underlag för kontrollplan
Följande kontrollpunkter bör ingå i kontrollplanen:- Kontroll av CE-märkning och prestandadeklaration.
- Kontroll att eldstad och rökkanal är kompatibla.
- Kontroll av fundament/bärförmåga.
- Kontroll av skyddsavstånd till brännbart material.
- Kontroll av genomföringar i bjälklag och tak.
- Kontroll av tillförsel av förbränningsluft.
- Kontroll av rökkanalens dimensionering.
- Kontroll av skorstenens höjd över taktäckning.
- Kontroll av rensluckor och åtkomlighet för sotning.
- Kontroll av täthet genom provtryckning/rökprovning.
- Slutlig besiktning av skorstensfejarmästare eller sakkunnig enligt kommunens krav.
- Dokumentation och drift- och skötselanvisningar överlämnade till fastighetsägaren.
Fast vid nyinstallation så är det krav, ett vettigt krav då det handlar om brandsäkerhet.L lbgu skrev:Fast blandar du inte in kommunen så kommer ingen att kräva brandskyddskontroll. Folk har byggt eldstäder utan brandskyddskontroll i alla tider, men nu vill alla bli söndercurlade av myndigheterna. Idag är tyvärr det normala att vara trygghetsnarkoman.
Angående försäkring så finns en massa fall där du inte får ut något. Detta blir bara ytterligare ett sådant. Sköter man sotningen så lär risken vara minimal att en kamin i ett glasväxthus orsakar en brand. Det är farligt att leva.
Sedan är det inte bara vid installation utan vid normal användning av en kamin så är det brandskyddskontroll var 3:e år.
Det är Myndigheten för civilt försvar som styr detta inte kommunen, kommunen söker man tillstånd och bygglov hos.
Ja skiter du i försäkringar så är mycket meningslöst men skulle gissa att du är ett unikum i den frågan.
https://www.mcf.se/sv/amnesomraden/...forebyggande/sotning-och-brandskyddskontroll/
Jag är fullt medveten om det, hade jag trott att det var ok att göra så så hade jag väl knappast skrivit något om civil olydnad. Sen är du uppenbarligen mycket mer trygghetsnarkoman än vad jag är, det är bara att acceptera.Frerider skrev:
Jag är nog knappast ett unikum i synen på försäkring. De som har minsta hum om ekonomi inser att det i de flesta fall inte är en bra investering att försäkra. Men är man väldigt känslostyrd blir det givetvis en bra investering för då kanske man får sova gott vilket säkert är värt en hel del.Frerider skrev:
Hade det varit sunt rent ekonomiskt att teckna en försäkring så hade alla försäkringsbolag gjort konkurs för länge sedan. Även för trygghetsnarkomanerna är det ju lite olyckligt att det finns så många kryphål i försäkringen att det knappast är någon trygghet man kan lita på till 100%. Och det blir ju lite tragiskt när man försäkrar sig mot något där risken antagligen är under en promille att det händer något (huset brinner ner) så är risken att man inte får vettig ersättning betydligt större än risken att det brinner. Om någon berättar detta för trygghetsnarkomanen så kanske ändå sömnen blir dålig, så kanske bäst att sticka huvudet i sanden.
Ingett är ju ekonomiskt fördelaktigt speciellt att köpa något kostar pengar så jag förstår inte din syn alls.L lbgu skrev:Jag är fullt medveten om det, hade jag trott att det var ok att göra så så hade jag väl knappast skrivit något om civil olydnad. Sen är du uppenbarligen mycket mer trygghetsnarkoman än vad jag är, det är bara att acceptera.
Jag är nog knappast ett unikum i synen på försäkring. De som har minsta hum om ekonomi inser att det i de flesta fall inte är en bra investering att försäkra. Men är man väldigt känslostyrd blir det givetvis en bra investering för då kanske man får sova gott vilket säkert är värt en hel del.
Hade det varit sunt rent ekonomiskt att teckna en försäkring så hade alla försäkringsbolag gjort konkurs för länge sedan. Även för trygghetsnarkomanerna är det ju lite olyckligt att det finns så många kryphål i försäkringen att det knappast är någon trygghet man kan lita på till 100%. Och det blir ju lite tragiskt när man försäkrar sig mot något där risken antagligen är under en promille att det händer något (huset brinner ner) så är risken att man inte får vettig ersättning betydligt större än risken att det brinner. Om någon berättar detta för trygghetsnarkomanen så kanske ändå sömnen blir dålig, så kanske bäst att sticka huvudet i sanden.
Det är nästan alla som äger och bor i hus som har den försäkrad och när man hyr har jag för mig att hemförsäkringen är det mer än 95% av alla som har.
Ja givetvis måste försäkringsbolagen tjäna på något annars blir det ju svårt att existera.
Men när det kommer till hus försäkring så tror jag att du är ett unikum om du anser det vara onödigt.