Jag har en äldre eldstad där det i taket, inne i eldstaden, sitter två tunna plåtbitar (några millimeter tjocka). Plåtarna är infästa i varsin skena och skjuts in på plats ovanifrån.
Problemet är att när jag eldar börjar plåten efter en stund bukta nedåt av värmen. Till slut hoppar den ur skenan och hamnar vilande på gnistskyddet. Jag har försökt montera tillbaka plåten flera gånger, men efter några eldningar uppstår samma problem igen plåten rör sig långsamt nedåt.
Jag har även försökt böja plåten åt motsatt håll för att motverka nedbuktningen. Om jag böjer den för mycket blir den istället för kort och når inte längre till skenorna.
Jag undrar:
Vilken funktion har dessa plåtar i eldstaden?
Är det normalt att de deformeras av värme på det här sättet i en äldre eldstad?
Finns det något man kan göra för att förhindra att plåten buktar och glider ur skenorna, eller behöver den bytas ut eller modifieras?
Problemet är att när jag eldar börjar plåten efter en stund bukta nedåt av värmen. Till slut hoppar den ur skenan och hamnar vilande på gnistskyddet. Jag har försökt montera tillbaka plåten flera gånger, men efter några eldningar uppstår samma problem igen plåten rör sig långsamt nedåt.
Jag har även försökt böja plåten åt motsatt håll för att motverka nedbuktningen. Om jag böjer den för mycket blir den istället för kort och når inte längre till skenorna.
Jag undrar:
Vilken funktion har dessa plåtar i eldstaden?
Är det normalt att de deformeras av värme på det här sättet i en äldre eldstad?
Finns det något man kan göra för att förhindra att plåten buktar och glider ur skenorna, eller behöver den bytas ut eller modifieras?
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Hej
Jag har en mindre plåt än denna i min KEDDDY och den är nog 3mm och den har slagit sig utan att trilla ner.
Du kan svetsa fast förstärkningsribbor eller klippa en ny tjockare plåt.
/Workingclasshero
Jag har en mindre plåt än denna i min KEDDDY och den är nog 3mm och den har slagit sig utan att trilla ner.
Du kan svetsa fast förstärkningsribbor eller klippa en ny tjockare plåt.
/Workingclasshero
Ingen aning om vad de är till för men det ser ut som nån typ av skyddsplåt.
Klart att den går modifiera så att den blir lite styvare och då inte böjer sig lite lätt, men den blir ju tyngre då.
Att svetsa fast 10mm's fyrkantsstål i en # formation borde kunna fungera tycker jag.
Finns säkert nån som kan detta bättre än mig.
Klart att den går modifiera så att den blir lite styvare och då inte böjer sig lite lätt, men den blir ju tyngre då.
Att svetsa fast 10mm's fyrkantsstål i en # formation borde kunna fungera tycker jag.
Finns säkert nån som kan detta bättre än mig.
Jag tycker det ser ut som något någon har hemmafipplat ihop. "skenorna" ser ut som gardinstänger och är ju de också krökta av värmen och för klena för placeringen och plåten ser ju ut som en rest av något, slarvigt tillskuren.O ohls skrev:Jag har en äldre eldstad där det i taket, inne i eldstaden, sitter två tunna plåtbitar (några millimeter tjocka). Plåtarna är infästa i varsin skena och skjuts in på plats ovanifrån.
Problemet är att när jag eldar börjar plåten efter en stund bukta nedåt av värmen. Till slut hoppar den ur skenan och hamnar vilande på gnistskyddet. Jag har försökt montera tillbaka plåten flera gånger, men efter några eldningar uppstår samma problem igen plåten rör sig långsamt nedåt.
Jag har även försökt böja plåten åt motsatt håll för att motverka nedbuktningen. Om jag böjer den för mycket blir den istället för kort och når inte längre till skenorna.
Jag undrar:
Vilken funktion har dessa plåtar i eldstaden?
Är det normalt att de deformeras av värme på det här sättet i en äldre eldstad?
Finns det något man kan göra för att förhindra att plåten buktar och glider ur skenorna, eller behöver den bytas ut eller modifieras?
Frågan är om du behöver den alls.
Men jag vet inte. Hur ser det ut under?
Klicka här för att svara


