Jag har köpt en stuga från 1890-talet.
En vägg vid en eldstad har flagor som syns på bilderna. Flagorna har en tjocklek på några mm. Det är inte endast färgen som lossnat utan även ett tunt skikt av underliggande material.
Jag har ingen aning om vilken färg eller underliggande material det handlar om.
Hur ska jag renovera på bästa sätt? Klart är att färgen och ytan under måste tåla hög värme.
En annan fråga: röret som leder bort röken är i nuläget placerad endast ett fåtal cm från väggen. Är det verkligen lämpligt med tanke på brandfara och ev skada som väggen kan orsakas av värmen? Sotare har provtryckt rökgångarna utan anmärkning.
En vägg vid en eldstad har flagor som syns på bilderna. Flagorna har en tjocklek på några mm. Det är inte endast färgen som lossnat utan även ett tunt skikt av underliggande material.
Jag har ingen aning om vilken färg eller underliggande material det handlar om.
Hur ska jag renovera på bästa sätt? Klart är att färgen och ytan under måste tåla hög värme.
En annan fråga: röret som leder bort röken är i nuläget placerad endast ett fåtal cm från väggen. Är det verkligen lämpligt med tanke på brandfara och ev skada som väggen kan orsakas av värmen? Sotare har provtryckt rökgångarna utan anmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är säkert en skorstenstock bakom, kanske det har varit en öppen spis på plats tidigare.
Med en rökrör så närma en målad yta, så får färgen stryk och krakelerar. Inte så där bra med
att måla bakom, blir röret glödande kan det finnas risk för antändning, men inte annars.
Med en rökrör så närma en målad yta, så får färgen stryk och krakelerar. Inte så där bra med
att måla bakom, blir röret glödande kan det finnas risk för antändning, men inte annars.
Antar att det inte går att använda vanligt spackel för att fylla det som flagats bort.
Vilket fyllnadsmaterial kan vara lämpligt med tanke på värmen?
Vilken typ av färg?
Vilket fyllnadsmaterial kan vara lämpligt med tanke på värmen?
Vilken typ av färg?
Klicka här för att svara