2 516 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Spis till 1fas och 20A
Vi köpte en induktionsspis till vår nya lägenhet då säljaren uppgav att det var 3-fas vilket fallet inte var.
Elektrikern byglade om spisen till 1-fas och kopplade in den.
Resultatet blev en oanvändbar spis, den startar och går i ca 5min men sedan stänger den av och visar "elfel"
Jag har tolkat det som att vi har för lite watt i lägenheten, induktionsspisens effekt är på 11500w och vi har då 230*20=4600W tillgängligt.
Nu tänkte vi istället köpa glaskeramikspis men även där ligger effekten på 9-10.000W.
Innebär detta att vi enbart kan ha en traditionell spis i vår lägenhet med vanliga plattor?
Tacksam för er hjälp!
/El är inte min grej
Elektrikern byglade om spisen till 1-fas och kopplade in den.
Resultatet blev en oanvändbar spis, den startar och går i ca 5min men sedan stänger den av och visar "elfel"
Jag har tolkat det som att vi har för lite watt i lägenheten, induktionsspisens effekt är på 11500w och vi har då 230*20=4600W tillgängligt.
Nu tänkte vi istället köpa glaskeramikspis men även där ligger effekten på 9-10.000W.
Innebär detta att vi enbart kan ha en traditionell spis i vår lägenhet med vanliga plattor?
Tacksam för er hjälp!
/El är inte min grej
Spisen brukar vara säkrad 20A i de flesta lgh med 1-fas. Borde inte vara några problem att få igång spisen för den kan ju inte veta hur stora säkringarna är om det inte finns någon inställning för det i elektroniken. Annars är den väl felkoppad eller är helt enkelt trasig. Möjligtvis om den tycker att spänningen är för låg och stänger av för den skull, men då hjälper det inte med större säkringar, då handlar det snarare om klena ledningar, glappkontakt eller helt enkelt ett dåligt nät i fastigheten. Posta gärna lite bilder på inkopplingen och elen, och en länk till spisen vore bra.
http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/induktionsspisar/siemens-hc748230s
Vi har haft elektriker som kopplat in den så borde vara rätt?
Det jag tycker är så skumt är att det funkar till en början, ex så kan vi köra med 2plattor högsta effekt och ungen på snabbstart 250grader. Det går bra i ca 5min sedan så stänger den ner och signalerar el fel.
Efter det så blir det elfel direkt man startar upp spisen igen...
Siemens vägrar säga något, de vill skicka ut tekniker men hotar samtidigt med att det kommer kosta...
Är det vanligt att spisar stänger av om spänningen är för låg?
Vad är det som säger att även inte en glaskeramik skulle stänga ner på samma sätt efter någon min?
Vi har haft elektriker som kopplat in den så borde vara rätt?
Det jag tycker är så skumt är att det funkar till en början, ex så kan vi köra med 2plattor högsta effekt och ungen på snabbstart 250grader. Det går bra i ca 5min sedan så stänger den ner och signalerar el fel.
Efter det så blir det elfel direkt man startar upp spisen igen...
Siemens vägrar säga något, de vill skicka ut tekniker men hotar samtidigt med att det kommer kosta...
Är det vanligt att spisar stänger av om spänningen är för låg?
Vad är det som säger att även inte en glaskeramik skulle stänga ner på samma sätt efter någon min?
https://portal.bsh-partner.com/TCcu...o0pdmdb---WxZ&UMOBID=umhlxHdcdcso0pdmdb---WxZ
Om man läser i bruksen s.17 så fattar jag det som att EL-fel betyder internt fel i spisen och att något inte står rätt till med den.
Om man läser i bruksen s.17 så fattar jag det som att EL-fel betyder internt fel i spisen och att något inte står rätt till med den.
Lämna in den på garanti/reklamation.
Om spisen vore för krävande för säkringen så skulle det resultera i att säkringen löser, inte att spisen visar elfel.
Spisen drar ju den ström den vill ha tills säkringen säger stopp.
Något är fel på spisen.
Kopplade in en Husqvarna induktionsspis med en stor ugn på enfas 20A och det funkar utmärkt.
Tar kanske lite länge tid än 400V 16A men det funkar.
Om spisen vore för krävande för säkringen så skulle det resultera i att säkringen löser, inte att spisen visar elfel.
Spisen drar ju den ström den vill ha tills säkringen säger stopp.
Något är fel på spisen.
Kopplade in en Husqvarna induktionsspis med en stor ugn på enfas 20A och det funkar utmärkt.
Tar kanske lite länge tid än 400V 16A men det funkar.
Klicka här för att svara