P
probeb: [citat] Nej, känner många som har. Dock inga som har avtal direkt mot rapid.
5 svar · 1,8k läst
K
kva: Tack alla! Verkar som trådens erfarenhet är att det funkar för det mesta. Jag behåller med andra ord nuvarande PIR och om jag får falsklarm i den sektionen får jag byta upp mig till en MW/PIR och rapporterar tillbaka till tråden.
10 svar · 2,0k läst
JPA666
JPA666: Hej! Undrar om det finns möjlighet i HC 2 att göra en sk. Virtuell ON/OFF switch och sen programera den så att den t.ex slår om till ON när en maskin drar 1000 w? Hittade detta : http://www.automatiserar.se/vera-ui7-tvattmaskin-som-rapporterar-med-smsmail/ men det är till Vera.
0 svar · 755 läst
phl
phl: Knäckte det. Hade satt sektionen till 87, d.v.s. fördröjt brandlarm. Antar att jag hade behövt hålla nere testknappen på rökdetektorn i 30 sekunder för att något skulle hända. Satte sektionen till 88 så fungerade det. Dock kan man tycka att jag borde sett förvarningen om det fördröjda brandlarmet på displayen.
5 svar · 2,0k läst
P
politby: [citat] Jag har precis skaffat en likadan knapp och sitter i samma båt som du. Inga problem att ställa in enkelklick upp respektive ner med två olika scener för att tända och släcka en lampa. Däremot är det omöjligt att få någon annan kombination att fungera. "sl_SceneActivated" är alltid noll oavsett knappsekvens. Fick du någon rätsida på detta?
20 svar · 4,2k läst
·
I
Ispep: Har själv kört Z-wave som både larm och hemautomations kontroller i nått år nu. Jag har valt att köra med Vera eftersom dom är helt gratis och api:erna är ENORMT öppna och bra! Riktigt nöjd med funktionaliteten som erbjuds med Z-wave, lite smarta regler i Vera så har jag fått full koll på allt från pelletsförbrukning till när tvätten är klar ;) Har byggt egna rörelsesensorer
0 svar · 977 läst
·
JPA666
JPA666: Tjenis! Har nu suttit hela förmiddagen och försöt få det att fungera med pluginen för Denon men det vill sig inte. I HC2 så hittar den förstärkaren men jag kan inte få förstärkaren att reagera med kommandon ifrån HC 2. Nån som har något tips?? J P-A
0 svar · 494 läst
F
foogy: Jo, det lutar åt en trådad lösning med power over ethernet. Siemens har kameror som passar SPC (tex https://se.spiap.com/products/video/1_cameras/11_ip_camerars/box_cameras/ccms2010-ir.html). Jag var mest nyfiken på om någon hade någon annan lösning då några av de större larmbolagen levererar helt trådlösa och batteridrivna kameraalternativ.
2 svar · 2,3k läst
M
Matix: Håller på ned en utbyggnad och nu är det dax att börja planera och dra slang för belysning mm. Det hela började med att jag behöver ha kronkopplare och då tänkte jag en fibaro puck med krondimmer. Men det finns ju inte! Sen har jag inga Z wave än så jag tänkte rätt och slätt köra Z wave plus rakti igenom. Hur göra? Jo då hittade jag en Schneider Krondimmer. Se bifogad bild på
0 svar · 2,5k läst
·
K
klovarn: Hej alla villa ägare! I sommras köpte vi ett hus här i Sundsvall, under sommaren var det varmt och skönt men när värmen gick ned så märkte vi att vårat regler system för värmen inte fungerar, det är ett gammalt abelko system med 3 kontaktorer och 3 olika zoner i huset så man kan styra respektive zon efter vissa tider. Nu när vi märkt att det inte fungerar kollar jag efter en nyare
0 svar · 1,7k läst
C
Csms: Jag hade inte använt den som övervakningskamera. Det verkar som det är en tredjepartskamera som de anpassat. Vad jag kan se verkar det som att det kopplar upp sig mot risco när man får nätverkskontakt och sedan loggar risco-moln-applikationen in med en specialanvändare och byter lösenord(samt adminlösenord). Jag skulle inte bli helt förvånad om det är samma lösenord för alla
16 svar · 14,0k läst
C
ccf: Så här ser Bab-tech ut: [bild] Vad finns det för andra visualiseringsprogram?
1 svar · 2,2k läst
·
n_sandstrom
n_sandstrom: jag har ett gäng Nexa-dimmers installerade hemma, en vanlig nexa-fjärr, en Tellstick Duo i en windows-burk. Nu försöker jag bygga ut systemet med en extra trådlös sändare, som ska sitta vid ytterdörren och vara en "main switch" som släcker samtlig belysning. Jag vill helst slippa programmera in denna sändare i vartenda dimmer, så min tanke är att låta den skicka en signal till
0 svar · 2,1k läst
D
DMOL: Gigaset Elements är väl inte vad någon skulle kalla ett traditionellt larm utan hemautomation, men det duger kanske till dina ändamål. Googlade lite snabbt... "larmet ska känna skillnad på dörröppning och inbrott". Jo tjena, låter ju som en bra anledning att inte välja detta om du vill ha ett riktigt larm i alla fall.
3 svar · 1,4k läst
D
Danne3: @evading ingen fara, ni får alla ha tack för hjälpen och att ni pushade på mig :D . Det kändes som i trissreklamen när det fungerade och man förstod hur timern funkade, Plötsligt händer det :D
24 svar · 3,1k läst
D
dhanjel: Zwavwforum - övrigt och m.nu forum köp och sälj
2 svar · 2,0k läst
M
Mr9: De har något som heter 2 ND system som kostar omkring 150kr i månaden och ca 2000kr för installation. Då är det ett helt eget system som fungerar separat. En rörelse med installation kostar ungefär det samma fast med lägre månads kostnad.
8 svar · 6,0k läst
J
JanneSjo: ok jag har inte fått igång OpenHab mot min Vera så jag vet inte hur den hanterar infoflödet - ( och jag är nog inte insatt tillräckligt för att förstå skillnaderna du beskriver -:) Men jag hoppas att jag ska kunna använda OpenHab som generell programmeringsfunktion oberoende av teknik som styrs även för Veran - får se när jag får igång det. jag tänker mig vara lite pragmatisk och
11 svar · 3,2k läst
krillek
krillek: Hej, Jag har precis fått igång min nya VeraEdge med ett par switchar och det funkar finfint. Problemet är att jag nu vill få det att fungera i iRule. Jag har köpt deras Vera-modul och lagt till en switch på en panel (och lagt in device-id) och slutligen konfigurerat (ip, användare/lösen) i iOS-appen, men när jag trycker på knappen hamnar jag i 10 sekunders idle och sen kommer det bara
0 svar · 693 läst
J
JanneSjo: se http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/article3938652.ece Jag vill ge en eloge till Erik. många smarta lösningar som inspirerar. Jag har själv tänkt kring vissa delar såsom t ex att tända ljuset när brandvarnarna går igång - men inte kommit mig för att realisera - även om jag har viss teknik så krävs ju att komma till skott... Erik har nog (liksom många i detta forum:-) lagt många
0 svar · 1,2k läst
A
aalto: Har i några dagar haft svårt att nå HC2an via fjärr. Behöver starta om flera gånger för att den ska finnas online på home center. Snart köper jag ett annat system för att fjärrstyra strömmen till HC:n så jag kan göra omstarter. Låter ju onödigt.
0 svar · 533 läst
D
dhanjel: Nej då låser man sig helt till z-wave gränssnittet. Vet inte om man man koppla in en fjärr parallellt. Den styrningen tog jag bort.
4 svar · 1,6k läst
J
JockeBohlin: Någon som vet hur man kopplar denna som trapp? (Jag skulle även kunna använda en Qubino Flush 2 relays). Jag har hittat hur man kopplar en enkel Qubino dimmer och enkel AEON brytare som trapp. Inga problem. Men jag behöver en dubbelbrytare för att styra två olika lampor från två olika brytare. AEON verkar inte ha dubbelbrytare. Jag vet att man kan programmera olika funktioner på nåt
0 svar · 1,3k läst
R
rich710: Hej! Är alldeles grön på Z-wave men har köpt mig en Vera Edge och en RFXtrx-grunka för att styra mina gamla 433mhz enheter. Nu till frågan, min tanke från början var ju att bara använda Z-wave plus enheter när jag bygger ut mitt nätverk. Men flera saker som jag tänkt köpa finns bara som "vanliga Z-wave". Om jag t.ex använder en brytare, eller en garageportsensor som inte är zwave
0 svar · 1,1k läst
D
Dublin: Jag skulle helst vilja få till en lösning där jag har kvar en traditionell ratt för styrning av taklampan i vardagsrummet - men samtidigt kunna kontrollera den via tellnet. Syftet med styrningen via tellnet är främst ur inbrottssynvinkel så egentligen är inte dimring via tellnet ett krav (av/på skulle kunna räcka). Men går detta att få ihop på något sätt?
0 svar · 717 läst
D
dhanjel: Sent nu, men Kjell20procent är koden annars om dom är kinkiga.
7 svar · 3,2k läst
I
Ispep: Jag kör själv en "On/Off Socket IP44 - Duwi" som klarar 3500W har inte haft några problem med räckvidden från min vera lite sedan jag bytte till en extern antenn (PGA att min vera står i källaren). Har kört brytaren den ute i över ett år nu utan problem. Gjort lite regler för att kontrollera om motorvärmarkabeln är i eller inte med. Skrev lite om hur jag gjorde det i den här posten
15 svar · 17,2k läst
P
probeb: Haha. Underbart "test"
10 svar · 2,5k läst
P
10 svar · 2,5k läst
F
foogy: Jag har haft samma problem. Även idag. Ner vid tjugo över tio och upp vid kvart i elva. Tror inte det beror på min internetuppkoppling.
2 svar · 1,0k läst
RilleRock
RilleRock: Skall man integrera sitt larm med andra lösningar så skall man ha ett fristående larm där man själv har full kontroll över programmering/koder. Centralapparaten behöver ha x-antal utgångar samt ha möjligheten att byggas ut med fler fristående utgångar. Varje utgång skall kunna programmeras upp efter ett brett urval av olika händelser. Mjukvaran/webgränsnittet skall vara
8 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.