8 174 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Styrning 230v dimbara LED-lampor z-wave
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Stämmer säkert på pappret. Kanske spelar roll i en riktigt stor anläggning. Vi talar om installationer i hemmet här.karlmb skrev:
och själva strömmatningen för ljuskällan?karlmb skrev:
Jag fyllde i lite efter mitt sätt att enkelt se på detta i fetstil, det får vara i princip mitt tjafs i denna tråden, det för för långt att komma djupare i en mängd stycken man borde nagelfara för diskussionens skull. Och det blir även för den stora majoriteten på forumet helt ointressant.Johan Gunverth skrev:Några tankefel begås det nog ändå i den här tråden. GU10-LED:
- är alltid skräpprodukter
Alltid är för starkt ordval men våra kära e-krafter driver det otvetydigt åt det hållet givet att någorlunda lika funktionalitet ska byggas i varje jämfört med 1/N.
- små drivdon som är integrerade är per definition dåliga
Av lika skäl som ovan hamnar man åt det hållet speciellt när språnget i spänningsnivå måste göras per nod.
- är hopplös att dimma
För många bland gemene man kan det säkert vara så när diverse konventionella dimmertekniker appliceras, gäller inte dina beskrivna mer high end produkter men då är prisbilden sämre generellt.
- livslängden är kass
Kan givetvis vara vilket som men med lika insats når man längre i ett syck mer kvalificerad konstruktion än att smeta ut det på 1/N. Åter en rent ekonomisk fråga som aldrig kan jämka de två sätten, dock tekniskt enkel.
Låter mest som antaganden från 12V/230V halogentider för länge sedan. Snarare:
- det finns faktiskt högkvalitativa produkter
Självklart bör och kan det finnas oberoende vad man tittar på så även här, men inget hindrar att en i många stycken enklare teknik han bli än mer högkvalitativ vid samma insats.
- drivdonen som är integrerade är också optimerade. Oftast CC med PWM-dimning som kan dimmas till nära 0%.
Frågan är vad du menar med optimerade? Är säkert så i flera aspekter särskilt i de mer kvalificerade du nämner.
- livslängden vet vi inte någonting om än.
Vi kan nog anta att det får betalas för livslängden om som ovan allt sprids på fler enheter och vid onödigt höga spänningsnivåer.
- även med inbyggd Zigbee/WiFi varje ljuskälla. Fri styrning per ljuskälla.
Ja det passar ju i även vad TS frågade om inledningsvis, dock verkar även det slösaktigt vid större grupperade zoner. Inget fel givetvis, lite lyx om man vill.
- lätt att projektera och komplettera. Jag hör lika många (seriösa) elektriker som helst installerar 230V-varianten, så "branschkonsensus" är hugget som stucket.
Varför en elektriker seriös eller oseriös helst installerar något tror jag för egen del har mycket lite med trådens ämne att göra. Där kan vi säkert hitta många ingångar men få bygger på mer insikt än vad man brukar göra, är van vid och har till hands. Ett kraftigt påverkande skäl brukar vara vad favoritgrossisten har på hyllan eller framhåller i övrigt
Om CC:
- kräver CCR för dimring för att slippa störningar med långa kablar och då får man inkonsekvent färg/ljusstyrka. Ej heller tillräckligt låg dimning (>20%?)
Här får du gärna förklara dig lite om du vill.
- hur kompletterar man med fler ljuskällor utan att byta driver och trixa med ny komplicerad kanalisering? 230V är busenkelt att komplettera
Vid en rimlig uppbyggnad som det borde kunna bli/göras i TS fall ser jag inte att det skulle vara minst lika enkelt med den alternativa tekniken.
I övrigt håller jag med om att det är bäst teknik med CC, men det har du i grund och botten i 230V-systemen också.
Skillnaden är akademisk. Jag uppfattar CC-installationen som onödigt komplicerad. Vad kostar då det?
Redigerat:
1. Tja TS planerar 18 lampor, säg 100 kr st, blir ju en del redan där..
2. Har man många leds som man vill styra gemensamt så sitter de ju vanligen rätt nära varandra. Då sätter man en driver upp igenom att av spothålen, för varje grupp av 7 eller så .
Alltså enklare dragning än för 230v.
Skulle det vara längre avstånd men ändå att de ska dimmas av samma driver går det ju utmärkt att använda vanlig fk-kabel eller vad som helst med tillräcklig area , vad jag förstått är det normalt inga emc-problem på lågvoltssidan av ett bra drivdon. Till grupper av sådana finns det också långa synkningskablar som inte är några emcproblem med.
Emc blir först ett problem när man vill dimma med separat dimmer. Det är i kombinationen problemen börjar.
2. Har man många leds som man vill styra gemensamt så sitter de ju vanligen rätt nära varandra. Då sätter man en driver upp igenom att av spothålen, för varje grupp av 7 eller så .
Alltså enklare dragning än för 230v.
Skulle det vara längre avstånd men ändå att de ska dimmas av samma driver går det ju utmärkt att använda vanlig fk-kabel eller vad som helst med tillräcklig area , vad jag förstått är det normalt inga emc-problem på lågvoltssidan av ett bra drivdon. Till grupper av sådana finns det också långa synkningskablar som inte är några emcproblem med.
Emc blir först ett problem när man vill dimma med separat dimmer. Det är i kombinationen problemen börjar.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Optimerade drivdon = de sitter direkt på ljuskällan de är anpassade för
Seriös elektriker = har AB och jobbar som elektriker
Anledningen varför jag jag påpekade begräsningarna med dimning med CC uppstod vid ett besök hos en kund, då jag såg att det blev färgskiftningar vid dimning till botten. Med kollegans (som har AB och precis bytt jobb från elprojektering) hjälp redde han ut de två möjligheterna på en kafferast:
PWM: "snygg" dimning, med bibehållen ljuskvalitet ner till 0, men krav på korta kablar på sekundärsidan p.g.a. spänningsfall och EMC.
CCR: i princip inga problem med väldigt långa kablar på sekundärsidan, men sämre ljusegenskaper och fladdrigt beteende vid dimning och ej tillräcklig låg lägsta ljusnivå (för ljus på minimum.
...och som sagt; jag tar ingen hänsyn till "Kina-skräp" i argumentationen om bra och dåligt teknikval. Jag blev bara förundrad att 230V totalsågas, när jag själv resonerat mig fram till att det är ett bra teknikval.
Seriös elektriker = har AB och jobbar som elektriker
Anledningen varför jag jag påpekade begräsningarna med dimning med CC uppstod vid ett besök hos en kund, då jag såg att det blev färgskiftningar vid dimning till botten. Med kollegans (som har AB och precis bytt jobb från elprojektering) hjälp redde han ut de två möjligheterna på en kafferast:
PWM: "snygg" dimning, med bibehållen ljuskvalitet ner till 0, men krav på korta kablar på sekundärsidan p.g.a. spänningsfall och EMC.
CCR: i princip inga problem med väldigt långa kablar på sekundärsidan, men sämre ljusegenskaper och fladdrigt beteende vid dimning och ej tillräcklig låg lägsta ljusnivå (för ljus på minimum.
...och som sagt; jag tar ingen hänsyn till "Kina-skräp" i argumentationen om bra och dåligt teknikval. Jag blev bara förundrad att 230V totalsågas, när jag själv resonerat mig fram till att det är ett bra teknikval.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Den här tråden på ett grannforum visar att det uppenbarligen går ca 100 dåliga LED-lampor på en (1) bra.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=53127
Vi får faktiskt väga in var folk köper sina lampor - noname från fjärran östern är starkt på modet. Med tanke på prisskillnaden så blir det ett faktum att denna fråga kommer upp.
Sedan går det att välja drivdon som håller sig i PWM-området. Det är bara "extremt" effektstarka drivdon som behöver använda CCR för att klara gränsen för SELV.
Se även dimmertråden jag länkar till ovan. Där finns ett antal kompatibilitetstabeller från olika tillverkare över LED-lampor och dimmers som det har provat fungerar ihop. Man ser där att dimmers som på papperet borde fungera inte gör det i verkligheten. Detta gäller alltså högkvalitativa LED-lampor.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=53127
Vi får faktiskt väga in var folk köper sina lampor - noname från fjärran östern är starkt på modet. Med tanke på prisskillnaden så blir det ett faktum att denna fråga kommer upp.
Sedan går det att välja drivdon som håller sig i PWM-området. Det är bara "extremt" effektstarka drivdon som behöver använda CCR för att klara gränsen för SELV.
Se även dimmertråden jag länkar till ovan. Där finns ett antal kompatibilitetstabeller från olika tillverkare över LED-lampor och dimmers som det har provat fungerar ihop. Man ser där att dimmers som på papperet borde fungera inte gör det i verkligheten. Detta gäller alltså högkvalitativa LED-lampor.
Här har det skrivits massor ser jag. Nu är det då inkopplat så det är 230V styrning som gäller så det behöver vi inte fundera över längre. Blev även att jag köpte Aeon Labs dimmer ihop med Fibaro HomeCenter Lite då dom var bland de få som klarade framkantsdimmer som krävs för mina Philips Master LedSpot MV (ej skit från fjärran öster väl?)
Framtiden får utröna om detta var ett dumt val eller ej.
Tack för allas input
Framtiden får utröna om detta var ett dumt val eller ej.
Tack för allas input
Klicka här för att svara