Villalarm & Hemautomation
peerer: Hej, Har du fått det att funka med powerlink3? Funderar på att köpa en sådan, men hittar ingen bra information på vad man kan göra med den. Med vänlig hälsning, Peter
furuvikarn: Jo det är sant. Det viktigaste för mig är att jag slipper skrapa rutor när jag måste åka på larm. Men tydligen verkar det bara svårt att få till med zipato som det verkar. 😕
Perk: [citat] Jag hade samma problem men köpte en nexa repeater, den fångar upp signalen och skickar den vidare,funkar bra här.
andeol: Har ingen erfarenhet men däremot har jag samma plan som du, att ha ett larm som jag kan integrera med openhab och jag lutar åt ett DSC PC1616 för det finns en tredjeparts modul som exponerar all funk via ethernet. Googla på Envisalink. Det finns stöd för den i openhab. Om jag förstått rätt så kan man läsa av alla sensorer, larmststus, larma av och på osv.
einde: Tänkte beställa hem ett gäng Fibaro Dimmer 2 och försöker hitta en 350ma trafo för 1-2st 1,2w LED som ryms i en apparatdosa. Någon som testat och kan rekommendera en passande trafo?
Da9911: Ska redovisa hur det gått... Det vart Led-Lysrör från Jula. Lyser lite svagare men fullt tillräckligt! Super nöjd! Så nu blir det inga problem att styra dom!
DMOL: Hittade den här guiden. Enligt den så är nexas brytare på 24V. Borde det då inte bara gå att koppla pgm-mottagarens utgång till brytarens slinga på något sätt och då slippa bygga något själv? http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=182375&st=0#entry1715053
Berg Skogen: Hej. Har kopplat en Nexa wmr 3500 till tv och stereo. Tyvärr har två gått sönder. Någon som vet varför?
Da9911: Tack för svaret! Nej, jag kommer inte åt den på nått sätt... har testat putty... :(
Ispep: Idag släpptes Telldus Znet Lite! Har själv testat Telldus Znet lite och jämfört den med min Vera Edge. [bild] Recension om Znet lite på bloggen automatiserar.se Är det någon fler som hunnit med att testat den, vad tyckte du om den i så fall? Om det är nån fler som tetsat den så har jag skrivit delar av en Powershell modul mot Telldus Live, det går enkelt att scripta mot den ZNet och
MaxEO: Är det någon som har kommit vidare med loggning på en Vera? Jag håller på att konfigurera en Edge med UI7 och funderar på loggningen. Kommer mest att logga från MySensors-enheter. Jag har installerat DataMine och det fungerar fint så vitt jag kan se, men det känns också dumt att satsa på något som slutade utvecklas för flera år sen. DataYours kollade jag på, men fick aldrig igång
K-Aronsson: Jag har ts100 dualtech med kapsling liggandes, 500 hunka plus frakt. alternativt om du hämtar i löddeköpinge, skicka pm
matsv: [citat] Verisure använder ett eget protokoll så jag tror inte det är möjligt att använda andra pluggar och dessutom ska det vara ett verisure serienummer på dem.
matsv: Nu har jag beställt en Tibbo enhet. Ska försöka få den att kommunicera med min zipabox. Tycker att Tibbo har en del in- och utgångar som saknas för z-wave.
DMOL: [citat] Mig veterligen är det väl ingen av de här firmorna som erbjuder inbrottsskydd? Vad har du fått för dörr/fönsterförstärkningsskydd med ditt larm?
fredl: Hur ser kopplingsschemat ut för ett sådant relä? Jag misstänker att den ena sidan är AC och den andra är DC och de två nedersta stiftet är den potentialfria utgången.
RilleRock: [citat] Betala dyrt för den simpla konstruktionen spröten alt fuktbanden håller skulle inte jag göra. Speciellt med tanke på att du skulle ha några stycken. Sen behöver det inte bli himpa dimpa för det. Kan tex sätta en liten kopplingsplint med 2 metallbleck som sticker ut.
Marcus Alsterfjord: Om jag kör på spåret med att modifiera Nexa MLR-1105. Skulle det då gå att koppla ihop den med ett relä som sluter kretsen? Hur gör man då det? I dörrklockan sitter där ett 4,5 volts batteri så det som krävs för att den ska ringa är att sluta kretsen. Är inte så bra på det här så jag tar tacksamt emot tips o råd.
ducc1: Vet inte om det är riktigt korrekt att säga KUL att TS fått riktig nytta av just denna del av hemautomationen, men det måste kännas riktigt bra att något man lagt ner mycket tid på gjort stor nytta. Själv har jag lagt ner en del timmar på hemautomation och skulle ju bli överlycklig om det leder till något mer än att jag när som helst kan se hur varm det är just nu eller igår.... :)
Mattias_Jo1: En polare kör en NUC till sina Hikvision kameror med gratis programvara från dessa. Skall testa själv när min kommer strax. https://www.milestonesys.com/sv
PeterStrandberg: Programmeringen tar 45 sekunder med knappsatsen, du kanske kan vända dig till din larmleverantör för support
Peter2400: [citat] Ja jag tycker den är riktigt snygg, coolt att den pratar, nattlampan tycker jag också om. Bra att det finns en 230V modell också. Har redan köpt 5 st vanliga brandvarnare, men det kanske blir en sån bara för att den är cool.
jerydh: Finns det Complete-system som har integrerad gsm som standard eller blir det alltid till att komplettera med en gsm-350 modul? http://www.powermax-alarm.co.uk/product.php?id_product=40
karlmb: Vad kostade hela kalaset? Återkom gärna med rapporter om hur det funkat efter något år!
DMOL: EVO192 är en äldre panel. Ska du ha HD77 måste du köpa EVOHD som är den senaste panelen. Finns ingen anledning att köpa EVO192 idag då de kostar ungefär lika mkt på ebay. Det finns en produktkatalog CATA2015-G2K.pdf som är någorlunda uppdaterad där du kan kolla vad som passar med vad. RTX3 möjliggör att man kan ansluta Magellantillbehör, men man måste kolla i CATA2015-G2K.pdf
prototypen: Det står i avtalet att skyltarna är Securitas / Verisures egendom och de kan säkert på något vis få rätt att hämta sina prylar. Larmet däremot är ditt. Skulle ju mista sin betydelse om alla har larmdekaler utan något fungerade larm.
PeterStrandberg: Tänk att du ersätter brytaren i en detektor med två brytare, som fortfarande har till uppgift att kortsluta eller byta så larmet kan se motståndet eller avbrott Lite kortare, sätt motståndet i skåpet mellan 21 och com
vespaman: Jag har satt en vit domekamera en bit från dörren i takfoten, känns rätt osynligt för gemene man, och inte så fult. Visst kan man se IR-belysningen i mörker, men det får man ta. Tror knappast att man lockar tjuvar - kanske tvärt om, men det är som DMOL säger, meningslöst att spekulera i det. Jag använder min primärt för att se folk när jag sitter o kollar film i biorummet,