2 004 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
DSC PC1616 brandlarm och PGM-utgångar
Håller på och konfigurera ett DSC PC1616 till en släkting. Larmet kommer inte kopplas till någon larmcentral utan en BGSM-120 får stå för uppringningen. Tyvärr kan man inte få uppringaren till att tolka SIA-koderna och ringa röstmeddelanden baserat på det.
I stället använder jag två ingångar på BGSM-120 för att indikera utlöst inbrottslarm samt utlöst brandlarm. Detta gör jag genom att sätta sekvens 009 till [10] respektive [10] (=händelseutgång). I sekvens 501 sätter jag sedan 1-34567- för att PGM1 ska aktiveras för alla larm utom brand, medans sekvens 502 får värdet -2------ för att aktiveras vid brandlarm.
Tyvärr fungerar inte ovanstående när det kommer till brandlarmet. Om jag löser ut den trådlösa rökdetektorn med testknappen aktiveras aldrig PGM2. Testade även att sätta 501 till 1234567- för att se om PGM1 aktiveras, nope. Brandlarmet aktiveras vid tryck på testknappen (sirenerna kör igång), dock indikerar aldrig RFK5500 när man kör igång ett brandlarmstest.
Sektionen med den trådlösa rökdekaren är satt till alternativ [87].
Följdfrågan är varför displayen på RFK5500 aldrig visar något för brandlarmet vid test.
Känns som jag missar något, men vad?
I stället använder jag två ingångar på BGSM-120 för att indikera utlöst inbrottslarm samt utlöst brandlarm. Detta gör jag genom att sätta sekvens 009 till [10] respektive [10] (=händelseutgång). I sekvens 501 sätter jag sedan 1-34567- för att PGM1 ska aktiveras för alla larm utom brand, medans sekvens 502 får värdet -2------ för att aktiveras vid brandlarm.
Tyvärr fungerar inte ovanstående när det kommer till brandlarmet. Om jag löser ut den trådlösa rökdetektorn med testknappen aktiveras aldrig PGM2. Testade även att sätta 501 till 1234567- för att se om PGM1 aktiveras, nope. Brandlarmet aktiveras vid tryck på testknappen (sirenerna kör igång), dock indikerar aldrig RFK5500 när man kör igång ett brandlarmstest.
Sektionen med den trådlösa rökdekaren är satt till alternativ [87].
Följdfrågan är varför displayen på RFK5500 aldrig visar något för brandlarmet vid test.
Känns som jag missar något, men vad?
Jag är inte säker, men jag tror testknappen bara simulerar och inte gör ett riktigt larm. Har nämligen för mig att jag också hade lite huvudbry kring detta när jag satte upp mitt larm. 17 vet om min externa siren ens gick igång, utan det bara var de inbyggda sirenerna i rökdeckarna som gick igång med testknappen. För att dra stora sirenen tror jag att jag var tvungen att elda under deckarna
.
Satte position 1 i sekvens 015 (Brandlarmsknapp aktiverad) men det händer likväl inte något när jag trycker eller håller inne knappen. Känns lite som att jag missat någon global inställning för att slå på brandlarmsfunktion på larmet.
Dock är det så att testknappen på den trådlösa rökdetektorn faktiskt ger att pulserande signal på sirenutgången trots att jag aldrig ser något på PGM-utgången.
Dock är det så att testknappen på den trådlösa rökdetektorn faktiskt ger att pulserande signal på sirenutgången trots att jag aldrig ser något på PGM-utgången.
Knäckte det. Hade satt sektionen till 87, d.v.s. fördröjt brandlarm. Antar att jag hade behövt hålla nere testknappen på rökdetektorn i 30 sekunder för att något skulle hända. Satte sektionen till 88 så fungerade det. Dock kan man tycka att jag borde sett förvarningen om det fördröjda brandlarmet på displayen.
Klicka här för att svara