3 113 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Arduino dörrswitch fördröjning
Nejdå så som unsigned aritmetik fungerar så kommer t1 - t2 faktiskt bli vad man hoppas. Så länge inte variablerna har en mindre typ än resultatet. För att vara säker så kan man casta resultatet till samma typ som variablerna.tommib skrev:
(unsigned long)(t1-t2)
men det lär inte behövas (oftast) och nu har man plötsligt två ställen man måste ändra om man någonsin går från unsigned long till unsigned int eller så.
Då kan man köra med en typedef
typedef unsigned long Time (eller time_type, eller vad man nu vill döpa sin typ till)
Sen gör man
Time t1; (fast med bättre namn)
Time t2;
(Time)(t1 - t2);
Får inte det att fungera riktigt men kanske inte är så konstigt när jag inte vet vad jag gör 
När jag skickat över sketchen så provar jag larma på sen öppnar jag dörren, stänger och larmar av inget händer.
Larmar jag på igen så går larmet direkt utan dörren öppnas.
Det lutar mer åt att jag får fixa nån tidsfördröjning på kabeln till dörrkontakten istället för mina kunskaper om programmering räcker inte till fast det hade varit roligt att veta mer
När jag skickat över sketchen så provar jag larma på sen öppnar jag dörren, stänger och larmar av inget händer.
Larmar jag på igen så går larmet direkt utan dörren öppnas.
Det lutar mer åt att jag får fixa nån tidsfördröjning på kabeln till dörrkontakten istället för mina kunskaper om programmering räcker inte till fast det hade varit roligt att veta mer
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Tycker det låter som du borde först lära dig lite om programmering, finns enklare sätt att göra det än att hela tiden ladda över programmet till en Arduino 
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Menade bara att Arduino -miljön kanske inte är sådär supersmidig för att lära sig programmera
edit: Å andra sidan är ju hårdvara det roligaste som finns inom utveckling så det ger ju en sporre
edit: Å andra sidan är ju hårdvara det roligaste som finns inom utveckling så det ger ju en sporre
Det var säkert välment, men jag tycker det är snicksnack. Man lär sig bäst om man brinner för det man gör. Vill man lära sig att programmera inbyggda system så är det där man skall börja.AndersMalmgren skrev:
@Danne3 Sorry att jag inte hann kolla igenom det. Kul att det ordnade sig i alla fall =) Bra jobbat.
Klicka här för att svara