Jag tänkte göra ett nytt försök med att införskaffa en larmlösning. Jag var ett tag inne på att enbart köra Z-waveprylar men tycker inte tillförlitligheten är inte riktigt där ännu.

Jag skulle helst vilja ha full integration mellan larm och Vera så att det går att utnyttja alla sensorer till hemautomatiken, Då verkar det vara DSC eller Visonic som gäller och då inte deras senaste version (Neo resp. Powermaster) utan tidigare modeller.

Huset är tyvärr inte förberett för trådat så jag kommer behöva trådlösa tillbehör förutom kanske något enstaka som sitter nära centralen. Jag kommer vilja ha möjighet att larma hus och garage oberoende av varandra (är det detta som kallas sektioner?) och även larma ett antal sensorer när vi är hemma, framförallt nattetid.

Det jag tänkte installera initialt är:

1 st huvudenhet med trådlös kommunikation
1 st kodpanel
4 st IR-detektorer
5 st fönster-/dörrsensorer
3 st rökdetektorer
1 st inomhussirén (om det inte går att få funktionaliteten via central eller rökdetektorer)
1 st utomhussirén (eventuellt)
1 st GSM-modul
1 st modul för kommunikation med Vera
1 st modul för IP (om inte ovan modul fixar detta). Denna är ev. inte nödvändig eftersom jag tänkte larma på/av via Vera.

Kodpanelen kommer jag gömma undan och bara använda i nödfall. Larmet ska primärt styras via 2 st 7" surfplattor med ImperiHome som sitter innanför vardera ytterdörr. Av- och pålarmning sker som sagt via Vera både genom surfplattor och mobiler. Larm skickas via push via Vera och SMS från lamrcentral parallellt.

Första frågan är om jag bör satsa på DSC eller Visonic? Andra är var man bäst beställer ifrån i Sverige och inom EU. Security Warehouse ser jag ofta nämnas på forumet men de verkar inte sälja DSC. Fördelen med DSC är att även HomeSeer verkar stöjda detta larm (om man nu skulle få för sig att byta HA-plattorm).

Svar och feedback tas oerhört tacksamt emot för jag känner mig lite vilsen i mina val just nu. Är jag inne på rätt spår?

Redigerat:
Både Visonic och DSC ägs av Tyco. I Neo har de samlat fördelarna med båda larmen. Visonic har väl framför allt bidragit med radiotekniken.

Att det inte finns någon integrationsmodul är nog bara en tidsfråga.
Neo är så mycket bättre än PC1XXX att jag själv väntat. Vill du tvunget så använd in och utgångskort till larmet till något du kan se/styra från verasystemet.

Vilka fördelar ser du framförallt med Neo framför de andra? Förstår att man bl.a. bytt kommunikationsteknik för att undvika störning, frekvens byts med automatik. Men om jag fattade rätt är trafiken på kommunikationsbussen krypterad och det skulle innebära att det inte går att läsa ut någon info till ex. Vera. Vet inte om detta stämmer?

Om man använder utgångskort, vad kan man då "se" och styra? Om utgångskortet ger 12/24V skulle man kunna använda Fibaro RGBW-moduler som har möjlighet att styra alt. läsa av 4 parametrar per modul. Blir dock ett antal moduler om man vill läsa av och styra allt.

Arbetar som säkerhetstekniker och skillnaden mellan NEO och tex 1616, 1864, alexor osv är förutom att du har det mesta i klartext i panelen när du programmerar larmet att räckvidden och funktionen på de trådlösa detektorerna är som natt och dag. Nu ser du via en statusled direkt på detektorn hur räckvidden är. Sjukt bra. Programmeringen har också strömlinjeformats något. Det är väl det jag som installatör märkt av direkt.

Med ett utgångskort (tex 8 utgångar) kan du tex i PGM-programmeringen få den trådbundna utgången att följa en trådlös sektion och på så sätt hämta in data från de trådlösa detektorerna. Det borde fungera bra. Du måste nog trixa lite med PIR-detektorerna då de somnar om det rör sig mycket människor ikring dessa för att spara batteritid.

• Gilla
Freddan101 och 1 till
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Vilka fördelar ser du framförallt med Neo framför de andra? Förstår att man bl.a. bytt kommunikationsteknik för att undvika störning, frekvens byts med automatik..
Räckvidden är sjukt mycket bättre, batteritid likaså. 2-vägs kommunikation till allt. Default är PIR-delen avslagen i däckarna men du kan själv bestämma hur de ska uppföra sig.

Freddan101 skrev:
Men om jag fattade rätt är trafiken på kommunikationsbussen krypterad och det skulle innebära att det inte går att läsa ut någon info till ex. Vera. Vet inte om detta stämmer?
Stämmer att den är krypterad, men det är en kodning som inte ändrar sig, kan ju inte tänka mig att den inte knäcks inom en rimlig framtid, klart att DSC kanske uppdaterar den med nya firmwares, vilket för övrigt är en nyhet, kunde inte uppgradera firmwares på de gamla, följde versionerna på centralkortet, och har du inte senaste versionen på 1616/1864 kan de inte skicka SMS i klartext.

Freddan101 skrev:
Om man använder utgångskort, vad kan man då "se" och styra?
Du kan specificera ner på sektionsnivå vad du vill följa, samt specificera vilka interna händelser du vill ska trigga utgång. Larma genom att specificera att en sektionsingång ska styra på/av, förbikoppling kan nog bli knepigt, ska lusläsa manual och återkomma med potentiell lösning, om inte annat kan detta göras i NeoGo-appen

Freddan101 skrev:
Om utgångskortet ger 12/24V skulle man kunna använda Fibaro RGBW-moduler som har möjlighet att styra alt. läsa av 4 parametrar per modul. Blir dock ett antal moduler om man vill läsa av och styra allt.
12V, sluter mot minus (det ligger spänning på hela tiden).

• Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Om det är pålarmning via en slutning på en sektionsingång man vill göra så går det utmärkt med neon.

Förbikoppla sektioner med en zoningång... Borde gå genom att skapa olika larmområden som zonen sen aktiverar.

Bara för att förtydliga för dig Freddan, sektion = varje enskild larmsensor. partition<=>område, exempelvis hus=område 1, garage=område 2. Sektioner kan tillhöra ett eller flera områden beroende på hur du vill ha det.

Ett kul testprojekt hade varit att göra en modul till vera med 14 reläutgångar lödda på en ledknappsats, i teorin kan du göra allt, dock i blindo, men man man kan ju inte få allt.

Hybridlarmstänket, med vissa trådlösa och vissa trådbundna enheter känns tilltalande. DSC Neo faller mig helt i smaken efter lite spontan googling.

Men en fundering: Var finns de trådbundna enheterna? Kollar man hos (de mycket få, typ endast TVÅ svenska) återförsäljare kan man som oftast beställa ett grundpaket samt bygga på med PIR, rökdek., sirener, glaskross and you name it... Men ALLT är ju trådlöst!?! Var finns PIR, rökdek. osv som är trådbundna??

Eller är tanken att trådbundna enheter är mer generella, alltså man kan använda i princip vilken trådbunden PIR som helst, från vilken tillverkare som helst, till sitt DCS Neo?

tommib
Dr_Flea skrev:
Hybridlarmstänket, med vissa trådlösa och vissa trådbundna enheter känns tilltalande. DSC Neo faller mig helt i smaken efter lite spontan googling.

Men en fundering: Var finns de trådbundna enheterna? Kollar man hos (de mycket få, typ endast TVÅ svenska) återförsäljare kan man som oftast beställa ett grundpaket samt bygga på med PIR, rökdek., sirener, glaskross and you name it... Men ALLT är ju trådlöst!?! Var finns PIR, rökdek. osv som är trådbundna??

Eller är tanken att trådbundna enheter är mer generella, alltså man kan använda i princip vilken trådbunden PIR som helst, från vilken tillverkare som helst, till sitt DCS Neo?
Välkommen till forumet!

Ja, det är liksom hela vitsen med trådat. Du är inte låst till en leverantörs prylar utan du kan välja det som passar applikationen och plånboken bäst. Alla PIR och magnetkontakter (och andra typer av detektorer) är normalt bara en reläutgång som sluter eller bryter (eller bägge beroende på hur man kopplar den).

Favoriter bland lättmonterade detektorer är vanderbilt och bosch. Vanderbilt pdm-I12 (och många andra) tex har integrerade motstånd i en plint du enkelt byter ut till passande motstånd. Skönt när man står lite dåligt till att slippa koppla in både zonkabel och motstånd (5.6k för DSC) i samma plint. Både bosch och vanderbilt har löstagbara plintar dessutom. Gillar skarpt. Sedan har många moderna detektorer inbyggt vattenpass.

Bosch blue line är en billig detektor jag gillar att arbeta med.

Fostex tex känns lite ute ur monteringssynpunkt.

Redigerat:
Tack för intressant info och bra synpunkter. Det hade ju onekligen varit klart bäst att kunna välja senaste teknik när man ändå köper nytt. Förutom de tekniska fördelarna verkar de nya tillbehören även vara snyggare och smidigare.

Förstår jag rätt att man kan ställa in de nya IR-deckarna (till Neo) så att de alltid triggar på rörelse och inte somnar när det är avlarmat? Visonics nya deckare kan man inte tvinga att vara vakna vet jag.

Kan man läsa av vilken typ av larm som har utlösts (inbrott, brand etc.) via utgångskortet, ex. inbrott triggar en utgång medan brand triggar en annan?

Kan man låta flera sektioner trigga en och samma utgång, ex. om ett eller flera fönster i ett rum är öppet triggas utgång 1?

En nackdel med att inte kunna kommunicera direkt med Vera är att jag i ImperiHome önskar att varje användare kan larma av med sin egna kod. Detta för att kunna trigga olika events beroende på vem som kommer hem. Använder man en sektionsingång ser jag inte riktigt hur man skulle kunna urskilja olika personer?

@Andreas: Du har en äldre DSC-modell och inte Neo?

Redigerat:
Freddan101 skrev:
Tack för intressant info och bra synpunkter. Det hade ju onekligen varit klart bäst att kunna välja senaste teknik när man ändå köper nytt. Förutom de tekniska fördelarna verkar de nya tillbehören även vara snyggare och smidigare.

Förstår jag rätt att man kan ställa in de nya IR-deckarna (till Neo) så att de alltid triggar på rörelse och inte somnar när det är avlarmat? Visonics nya deckare kan man inte tvinga att vara vakna vet jag.

Vet faktiskt inte på rak arm men är tveksam till batteritiden.

Kan man läsa av vilken typ av larm som har utlösts (inbrott, brand etc.) via utgångskortet, ex. inbrott triggar en utgång medan brand triggar en annan?

Du kan använda pgmutgångarna exakt på det sätt du beskriver ändå ner på zonnivå

Kan man låta flera sektioner trigga en och samma utgång, ex. om ett eller flera fönster i ett rum är öppet triggas utgång 1?

Absolut :)

En nackdel med att inte kunna kommunicera direkt med Vera är att jag i ImperiHome önskar att varje användare kan larma av med sin egna kod. Detta för att kunna trigga olika events beroende på vem som kommer hem. Använder man en sektionsingång ser jag inte riktigt hur man skulle kunna urskilja olika personer?

En zoningång skulle behövas per person isf. Kan du logga avslagen i imperihome?

@Andreas: Du har en äldre DSC-modell och inte Neo?
Svar i quoten hoppas det är ok.

Redigerat:
Kollade manualen. Ja du kan ställa in sovtiden ner till 0 sekunder. Kanon.

• Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.