Hej!

Kommer snart att flytta in i vår nya lägenhet som vi håller på att renovera och vill ha ett vettigt smartsystem, men har svårt att navigera i alla val så tänker fråga de som är kunniga om råd.
Lägenheten är en trea på ca 80 kvm byggår -66. Internet är låst till Comhem genom fiberkoax, 250/50. Vi kommer helrenovera köket och då installera ledbelysning från Elgiganten (Häfele) under köksskåpen. Badrummet är ganska nytt och där kommer vi inte göra något.

Funktioner som jag vill ha:
- Belysning med dimmers till takuttag
- Persien-/gardinstyrning
- Kontroll över specifika eluttag
- Elförbrukningsövervakning
- Brandlarm
- Styrbar i samma app (helst köksbelysningen också)
- Helst inte svindyrt

Självklart så behöver det gå att skapa automatiserade scenarion, typ IFTTT. Planerar även att uttöka längre fram med ett enklare larmsystem med kamera och elektroniskt lås med kod.

Än så länge är det schneider wiser som jag tycker verkar passa våra behov bäst, men lite oklart för mig hur kompatibelt det är med andra system? Någon som testat wiser?

L Lghfixare skrev:
Hej!

Kommer snart att flytta in i vår nya lägenhet som vi håller på att renovera och vill ha ett vettigt smartsystem, men har svårt att navigera i alla val så tänker fråga de som är kunniga om råd.
Lägenheten är en trea på ca 80 kvm byggår -66. Internet är låst till Comhem genom fiberkoax, 250/50. Vi kommer helrenovera köket och då installera ledbelysning från Elgiganten (Häfele) under köksskåpen. Badrummet är ganska nytt och där kommer vi inte göra något.

Funktioner som jag vill ha:
- Belysning med dimmers till takuttag
- Persien-/gardinstyrning
- Kontroll över specifika eluttag
- Elförbrukningsövervakning
- Brandlarm
- Styrbar i samma app (helst köksbelysningen också)
- Helst inte svindyrt

Självklart så behöver det gå att skapa automatiserade scenarion, typ IFTTT. Planerar även att uttöka längre fram med ett enklare larmsystem med kamera och elektroniskt lås med kod.

Än så länge är det schneider wiser som jag tycker verkar passa våra behov bäst, men lite oklart för mig hur kompatibelt det är med andra system? Någon som testat wiser?
Jag har dålig koll på generella system, men skulle nästan rekommendera Home Assistant på en Raspberry PI om du vill komma undan lite billigare.

Genom Home Assistant kan typ alla märken kommunicera med varandra. Du kan i princip hitta alla prylar för 100-300 styck, förutom motorer till gardinerna som Ikea nog har bäst av för typ en tusenlapp.

I alla fall när jag var i samma position som dig för drygt ett år sedan och bara hade Google Home så uppstod hela tiden situationer där en pryl gick att köpa för typ 200:- och den fungerade med Home Assistant men skulle jag ha samma sak som fungerade genom Google Home kostade den 6-700. Typ.

• Gilla
Lghfixare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.