Jag är på gång och tänkte installera Home Assistant på en VM. Jag har rätt mycket tankar om saker jag skulle vilja övervaka och styra, temperatur ute, inne och i poolen, energiåtgång mm. Vi har ett SPC-larm och några Hikvision-kameror som inte är ihopkopplade idag, men det kan vara intressant om det går att göra något med dem.

Vi har Google Home som jag skulle vilja använda för röststyrning, men förutom det vill jag undvika molntjänster så långt det överhuvudtaget är möjligt. Det finns också några stycken Nexa-puckar som styr lampor i huset, och jag tänker att första enkel start kunde vara att få möljighet att styra dem. När jag googlar om det så dyker mest Tellstick upp som förslag, men såvitt jag förstår så kräver den deras molntjänst? Sen, med tanke på övriga önskemål, vilken väg ger mest tillgång till olika typer av sensorer och reläer? Jag har förstås letat runt lite på nätet men det är lite av en djungel med alla olika protokoll och produkter så jag tänker att någon vänlig själ kanske har haft ungefär samma utgångspunkt som jag och kan ge lite tips :)

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
E erik_qwerty skrev:
Jag är på gång och tänkte installera Home Assistant på en VM. Jag har rätt mycket tankar om saker jag skulle vilja övervaka och styra, temperatur ute, inne och i poolen, energiåtgång mm. Vi har ett SPC-larm och några Hikvision-kameror som inte är ihopkopplade idag, men det kan vara intressant om det går att göra något med dem.

Vi har Google Home som jag skulle vilja använda för röststyrning, men förutom det vill jag undvika molntjänster så långt det överhuvudtaget är möjligt. Det finns också några stycken Nexa-puckar som styr lampor i huset, och jag tänker att första enkel start kunde vara att få möljighet att styra dem. När jag googlar om det så dyker mest Tellstick upp som förslag, men såvitt jag förstår så kräver den deras molntjänst? Sen, med tanke på övriga önskemål, vilken väg ger mest tillgång till olika typer av sensorer och reläer? Jag har förstås letat runt lite på nätet men det är lite av en djungel med alla olika protokoll och produkter så jag tänker att någon vänlig själ kanske har haft ungefär samma utgångspunkt som jag och kan ge lite tips :)
Jag är absolut ingen expert på området, men har lyckats sparka igång det mesta genom Home Assistant på en RPI4.

Det som tilltalar mig är att i princip allt fungerar i samma system och man kan ta det billigaste k varje kategori. När allt är inne i systemet är det väldigt lätt att skapa automationer.

Men inget går jätteenkelt. Instruktionerna är ofta typ gör X, Y och Z, men då förutsätts det att man fattar att X ska göras på ett ställe, Y är man i en helt annan fil och Z kräver typ att man går till ett tredje ställe. Man måste nog tycka att det är lite kul att hålla på att mixtra.

För relä och dimmer (eller alla enheter med fast strömförsörjning) skulle jag rekomendera Shelly.

• Gilla
plaggis
  • Laddar…
Du kan köra telldus lokalt. Det finns en workaround om du söker lite. Såg information om det häromveckan.

Jag kör HASS OS på en fysisk x86 och har hittills klarat att kontrollera allt här hemma. Wifi, zwave, zigbee och 433.

Jag kör HASS egna molnservice för remote access och då även Google home.

Så nöjd att jag lämnade trötta homey för detta.

• Gilla
Lillafrun
  • Laddar…
Jag är också nybörjare, men kan konstatera att det gått fantastiskt bra. Visst har jag fått stångas lite, men det kommer man ju aldrig undan när man ger sig på något tekniskt.
Jag valde en färdigkonfigurerad HA: https://www.home-assistant.io/blue Dyrt, men då slipper man snubbla på alla småsaker som tar tid. Det kan vara att föredra VM, om du har allt klart och enkelt kan skapa en. Jag resonerade som så att hemautomationen kanske ska följa med till nästa ägare av huset. Ja, man tar ju bort det mesta av automationer eftersom de är personliga. Men själva styrsystemet och alla sensorer mm har ett värde för nästa ägare.
Den säkrade överföringen har gjort att jag valt Z-wave till att styra saker. Z-wave återkopplar utförandet. Däremot är jag förbluffad över den korta räckvidden. Det verkar handla om 5-6m om signalen ska passera en vägg eller ett golv. Därför har jag skaffat ett gäng range extenders. På så sätt når systemet hela den 6m långa vägen över till garaget... En i var ände. Antar att det blir lättare och lättare ju fler Z-wave-prylar man kopplar in. De pratar ju med varandra.
HA-servern hör hemma på DMZ/gästnätet, eftersom det oundvikligen kommer bli kommunikation till och från diverse tjänster på Internet. Jag är inte pigg på detta, men har redan (oavsiktligt) hamnat där med min energimätare Tibber Pulse... =( Men den ger väldigt värdefull information...
Energi kan mätas med många Z-wave-enheter. Det ger bra koll på hur mycket saker drar och om det är idé att t ex släcka dekorationsbelysning på dagen.
Jag har lyckats styra takfläkten. Nu ska jag försöka skapa fiffiga automationer för den också, men det var lite knepigt. Vore käckt att kunna läsa av larmet, men det kan jag inte i dagsläget. Då hade det varit enklare.
Min erfarenhet är att det är väldigt skoj att hålla på. =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.