Danieldaza Danieldaza skrev:
...Vilka system finns det som är vettiga idag? Jag vill inte köpa något som inte är framtidssäkrat.
Vill kunna styra värme/ventilation/belysning/högtalare/larm/kameror/bevattning och med möjligheter till annat man kanske kommer på senare. Måste också vara användarvänligt...
Man har egentligen två val som jag ser det.
Antingen gör man en konventionell installation som man sedan kompletterar med något eller några system för styrning och automatisering eller så gör man en busstyrd installation som i sig har alla de möjligheter för styrning och automatisering som man anser sig behöva eller vilja ha.
I ett nybygge anser jag att KNX är ett givet val.

Danieldaza Danieldaza skrev:
Knx är det enda system jag känner till, jag söker mer andra lösningar som ev är billigare och kanske går att använda tsm med ex google home, philips hue mm. Dvs man är inte bunden till 1 system. Finns det sådana som pr trådbundna? Eller är allt sådant trådlöst?
KNX medför alltså att man gör husets elinstallation på ett annat sätt jämfört med det som är vanligast förekommande och det innebär inte nödvändigtvis automatisering.
All form av automatisering och styrning kan dock skapas inom systemet men man kan även integrera helt andra system genom bryggor mellan dessa och KNX. (t.ex. hemlarm, Sonos, Philips Hue etc. etc.)

J Jonte Karlsson skrev:
Att rekommendera KNX till en privatperson som på ett smidigt sätt vill styra alla möjliga nödvändiga och onödiga prylar blir skitdåligt. Och tom plånbok.
Ett direkt felaktigt och vilseledande påstående då kostnaden för en väldesignad KNX-installation som bas i ett nybygge skiljer sig endast marginellt mot en konventionell installation.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Ett direkt felaktigt och vilseledande påstående då kostnaden för en väldesignad KNX-installation som bas i ett nybygge skiljer sig endast marginellt mot en konventionell installation.
Problemet är inte installationskostnaden, utan att det krävs en elektriker med en programvara som kostar en massa pengar varje gång man vill göra en liten förändring i systemet.
Visst finns det någorlunda billiga konfigurationsprogramvaror med begränsad funktionalitet för privatpersoner, men varför ska man behöva betala för att använda ett system man har betalat för att få på plats?

useless useless skrev:
Problemet är inte installationskostnaden, utan att det krävs en elektriker med en programvara som kostar en massa pengar varje gång man vill göra en liten förändring i systemet.
Visst finns det någorlunda billiga konfigurationsprogramvaror med begränsad funktionalitet för privatpersoner, men varför ska man behöva betala för att använda ett system man har betalat för att få på plats?
Nej, problemet är alla felaktiga påståenden.
Det krävs inte en elektriker utan vem som helst med programvaran Ets kan göra alla förändringar vad gäller parametersättningar av KNX-komponenter. Precis som användare @Joonazz här i tråden gör jag dessa själv.

En annan vanlig installationsmetod är att installera en KNX-gateway i systemet vilket gör att den absoluta merparten av förändringar kan göras i denna gateway med hjälp av dess webgränssnitt.
Jag skulle säga att de förändringar jag gör i mitt system till 80-90% görs i min gateway och resten via Ets.

Hur upplever du själv för- och nackdelarna med det/de KNX-system du har erfarenhet av?

...och by the way:
useless useless skrev:
...en programvara som kostar en massa pengar varje gång man vill göra en liten förändring i systemet.
TS har en budget på >350tkr för elinstallationen och då bör inte en engångskostnad om 4,5tkr för Ets vara den avgörande faktorn vid val av system...

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Hur upplever du själv för- och nackdelarna med det/de KNX-system du har erfarenhet av?
Min enda erfarenhet sträcker sig till kommersiella fastigheter och där överväger fördelarna nackdelarna.
Det var några år sedan jag höll på med det och då var den billiga versionen av ETS väldigt begränsad. Ville man göra lite mer avancerade saker eller hade många enheter i systemet så funkade inte den versionen och prislappen drog iväg till några tiotusen istället.

Men, som sagt var, det går ju att integrera KNX med de allra flesta andra system så det är väl inget större problem i praktiken.

Själv skulle jag kolla på Dali i kombination med någon av de öppna automationsplattformarna om jag fick välja fritt och ville ha trådburen kommunikation.

useless useless skrev:
Min enda erfarenhet sträcker sig till kommersiella fastigheter och där överväger fördelarna nackdelarna.
Det var några år sedan jag höll på med det och då var den billiga versionen av ETS väldigt begränsad. Ville man göra lite mer avancerade saker eller hade många enheter i systemet så funkade inte den versionen och prislappen drog iväg till några tiotusen istället.

Men, som sagt var, det går ju att integrera KNX med de allra flesta andra system så det är väl inget större problem i praktiken.

Själv skulle jag kolla på Dali i kombination med någon av de öppna automationsplattformarna om jag fick välja fritt och ville ha trådburen kommunikation.
De billigare versionerna av Ets har som enda begränsning antalet komponenter, 20 resp. 64.
(Ets Professional har för övrigt aldrig någonsin kostat "några tiotusen")

Vad gäller Dali är det förvisso etablerat och stabilt men hanterar ju endast belysning. TS är väl ganska tydlig i sina krav/önskemål och då ser jag inte att det är ett alternativ till KNX.

Jag har valt dali för belysning, just för att det måste alltid fungera, trådar och utan server/dator; MEN ändå möjlighet att koppla ihop med övrig automation.
Kommer köra som Home assistant som central hub för allt (belysning, larm, Kyla, värme, pumpar, mm. mm. mm...)
Tror personligen på att välja en lösning som inte låser sig till ett system utan försöka välja delsystem som är öppna nog för att integreras mot en central hub...

Min rekommendation är KNX och DALI. Det är en väldigt bra kombination.

Här ett exempel:

//Patrik

• Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.