1 643 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Hur bäst styra LLVP efter temperaturgivare?
Jag kör home assistent men har först nu skaffat fristående temperaturgivare. Jag vill styra vår LLVP efter den riktiga temperaturen i rummet den skall värma. Hur gör man vanligtvis detta? Slår av/på när temperaturen går utanför ett intervall. Är pumpen ok med det? Jag bryter inte strömmen utan den emulerar fjärrkontrollen. Eller skall man höja/sänka temperaturen utifrån skillnaden mot börvärdet? Tidsaspekten där känns lite meckig. Ny på HA, men det verkar mer lämpat för att reagera utifrån den aktuella situationen än att beräkna grejer på historisk data. Borde finnas ett standardsätt att göra detta tänker jag.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag vet inte hur man "brukar göra". Men jag tänker att du höjer termostatinställningen på VVP när HA detekterar att rumstemperaturen är för låg - och på samma sätt sänker den då temperaturen är tillräckligt hög. Det blir ju som på/av om man ställer de två tempersturlägena på VVP långt ifrån börvärdet. Sen kan man kanske ha lite mindre drastiska värden att ställa in beroende på "diverse parametrar" för att få en jämnare temperatur.A arasmus skrev:Jag kör home assistent men har först nu skaffat fristående temperaturgivare. Jag vill styra vår LLVP efter den riktiga temperaturen i rummet den skall värma. Hur gör man vanligtvis detta? Slår av/på när temperaturen går utanför ett intervall. Är pumpen ok med det? Jag bryter inte strömmen utan den emulerar fjärrkontrollen. Eller skall man höja/sänka temperaturen utifrån skillnaden mot börvärdet? Tidsaspekten där känns lite meckig. Ny på HA, men det verkar mer lämpat för att reagera utifrån den aktuella situationen än att beräkna grejer på historisk data. Borde finnas ett standardsätt att göra detta tänker jag.
Bonusproblem som kan uppstå är att om du kör en tempkontroll varje minut och justerar pumpen kan det hända att (beroende på märke) pumpen piper varje minut för att den tagit emot kommando från fjärren. Behövs kanske sätta en brytare på sladden till högtalaren då...
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Stämmer. Men jag kan tycka att även min VVP är ganska inexakt i att justera temperaturen. Bör gå att få jämnare temperatur mha rumsgivare tänker jag.D Dilato skrev:
Ja, men offseten blir beroende av utomhustemperatur. Så temperaturskillnaden mellan, i vårt fall, hallen och vardagsrummet blir större när det är kallt ute. Det är det problemet jag vill komma runt.D Dilato skrev:
Ja, men det är här trögheten blir lurig tänker jag. Säg att det tar 20 min att höja en grad. Om värdet ligger en grad fel och man kollar varje minut så kommer man sätta pumpen på max innan den haft en chans, med sämre verkningsgrad och hög fläkt som effekt. Eller så kollar man mer sällan men då kan det bli för segt istället. Om man haft tillgång till ett vettigt programmeringsspråk hade detta varit enkelt att lösa, men med den här yaml-grejen HA kör så känns det meckigt. Men det går så klart att få till något, ville mest kolla om det fanns ett ”rätt” sätt för det måste vara ett vanligt use case.David Wallin skrev:
Jag vet inte hur man "brukar göra". Men jag tänker att du höjer termostatinställningen på VVP när HA detekterar att rumstemperaturen är för låg - och på samma sätt sänker den då temperaturen är tillräckligt hög. Det blir ju som på/av om man ställer de två tempersturlägena på VVP långt ifrån börvärdet. Sen kan man kanske ha lite mindre drastiska värden att ställa in beroende på "diverse parametrar" för att få en jämnare temperatur.
Bonusproblem som kan uppstå är att om du kör en tempkontroll varje minut och justerar pumpen kan det hända att (beroende på märke) pumpen piper varje minut för att den tagit emot kommando från fjärren. Behövs kanske sätta en brytare på sladden till högtalaren då...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Du kanske kan komplettera med en tempgivare för utomhustemperatur? Då borde du kunna anpassa styrningen bättre. På något sätt...A arasmus skrev:Ja, men det är här trögheten blir lurig tänker jag. Säg att det tar 20 min att höja en grad. Om värdet ligger en grad fel och man kollar varje minut så kommer man sätta pumpen på max innan den haft en chans, med sämre verkningsgrad och hög fläkt som effekt. Eller så kollar man mer sällan men då kan det bli för segt istället. Om man haft tillgång till ett vettigt programmeringsspråk hade detta varit enkelt att lösa, men med den här yaml-grejen HA kör så känns det meckigt. Men det går så klart att få till något, ville mest kolla om det fanns ett ”rätt” sätt för det måste vara ett vanligt use case.
Ja, det är helt klart ett alternativ. Hade säkert räckt med temperaturen som är inbyggd i väderappen. Lite dåligt med träningsdata bara eftersom det oftast är runt nollgradigt här. Men att bara höfta att skillnaden är två grader vid noll och fyra grader vid -10 och sen interpolera hade nog funkat helt ok. Samtidigt, en sensor kostar typ 150 spänn och så slipper man tänka på vind och annat som kan ställa till det. Sen var detta ett av flera ställen jag tänkte reglera med rumsgivare. Har samma problem i våra sovrum där vi har direktverkande el. Det blir för varmt när det är kallt ute pga kallras på elementet när de är i känna-av-temperaturen-mode.David Wallin skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Någon här på forumet tipsade om att man i HA kan gruppera en sensor och en smartplug och istället få en logisk termostat. Om du inte visste det. Skulle kanske funka i sovrummen?A arasmus skrev:Ja, det är helt klart ett alternativ. Hade säkert räckt med temperaturen som är inbyggd i väderappen. Lite dåligt med träningsdata bara eftersom det oftast är runt nollgradigt här. Men att bara höfta att skillnaden är två grader vid noll och fyra grader vid -10 och sen interpolera hade nog funkat helt ok. Samtidigt, en sensor kostar typ 150 spänn och så slipper man tänka på vind och annat som kan ställa till det. Sen var detta ett av flera ställen jag tänkte reglera med rumsgivare. Har samma problem i våra sovrum där vi har direktverkande el. Det blir för varmt när det är kallt ute pga kallras på elementet när de är i känna-av-temperaturen-mode.
Vänta nu här, har en LLVP tempstyrning från en givare i fjärren? Varför snurrar då en IR sensor runt och mäter av rumstemperatur? Måste finnas flera sensorer/givare som reglerar pumpens värme.
IOM min fjärr brukar placeras uppe på pumpen så små fingrar inte når fjärren.
IOM min fjärr brukar placeras uppe på pumpen så små fingrar inte når fjärren.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag brukar fundera på det där med tempgivare i fjärren. Har hört det många gånger men det känns mer som en myt?? Jag har i alla fall aldrig träffat på en LLVP som faktiskt har det...Norrtull skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden