Du läste inte det här i första inlägget va?
”Och nu till egentliga problemet, den startar inte igen av sig själv efter strömavbrott. Den kommer ihåg programval, men startar inte. Annars hade det ju varit lätt att med en Shelly Plug starta och stoppa den med timer.
”Och nu till egentliga problemet, den startar inte igen av sig själv efter strömavbrott. Den kommer ihåg programval, men startar inte. Annars hade det ju varit lätt att med en Shelly Plug starta och stoppa den med timer.
Jag menade en kraftigare för enfas, Min Woods modellen större skulle köra slut på en 49:- kroners timer på några veckor. Billiga timers är inte byggda för den stora startströmmen som krävs när kompressorn drar igång.useless skrev:
Behöver man en för trefas så bör man istället styra ett relä med timern. Knepigt att fixa för 100-lappen tror jag men för runt 200:- bör det gå att lösa.
Nej. Uppenbarligen inte allt.D Daniel 109 skrev:
Kanske kan vara läge att byta till en "dummare" avfuktare?
En avfuktare som inte kan starta på egen hand efter ett strömavbrott skulle jag nästan klassa som en defekt produkt.
Du säger att den kommer ihåg programmet, vad menas med det?
Kommer den ihåg "auto 50%" borde den ju efter en stund starta upp igen och börja avfukta efter strömavbrott?
Vill du inte in och koppla friskt i maskinen (shelly 1pm på on/off knappen?) så är väl en dummare eller smartare avfuktare tyvärr lösningen.
Kommer den ihåg "auto 50%" borde den ju efter en stund starta upp igen och börja avfukta efter strömavbrott?
Vill du inte in och koppla friskt i maskinen (shelly 1pm på on/off knappen?) så är väl en dummare eller smartare avfuktare tyvärr lösningen.
Ja, den kommer ihåg programval (tex auto 60%), men startar inte förens man tryckt på powerknappen igen. Shelly 1pm på powerknappen hade jag inte tänkt på, det hade varit roligt att testa.O [old rusty] skrev:Du säger att den kommer ihåg programmet, vad menas med det?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Torrboll?
Produkter som diskuteras: "Torrboll"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Den har extremt låg kapacitet jämfört med en avfuktare.
Jag tycker att man skjuter över målet med en avfuktare. Kan TS svara på några följdfrågor så kanske rekommendationerna blir mer träffsäkra:
1) Är problemet tillskjutande fukt, eller bara att RH blir högt vissa perioder?
2) Hur stort är utrymmet och hur mycket energi går åt att hålla det varmt?
3) Är syftet att få ned RH på enklaste sätt, eller att göra nånting roligt av existerande prylar och diverse elektronik?
3) Är syftet att få ned RH på enklaste sätt, eller att göra nånting roligt av existerande prylar och diverse elektronik?
Tillskjutande markfukt, utrymme i gammalt uthus, tunn oisolerad platta på mark. Plattan och restan av byggnaden kommer inte isoleras eller ändras i närtid. Ca 10m2, 3m takhöjd. Det går inte åt mycket energi, den ekonomiska aspekten är inte avgörande, mer än att jag av princip inte vill göra av med mera el än nödvendigt med dom byggnadsförutsätningar som finns. Eftersom jag redan har avfuktaren då vill jag använda den. Gärna automatiserad, deräv frågorna.useless skrev:
Jag tycker att man skjuter över målet med en avfuktare. Kan TS svara på några följdfrågor så kanske rekommendationerna blir mer träffsäkra:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden