K
Koolander: Här har du en skoj manick som du kan styra din elektroniska prylar med plus några andra bra funktioner. http://villaagarna.tryggahem.se/for-fritidsstugan/gsm-larm-med-temperaturvakt-rela-9030.html
6 svar · 2,2k läst
troja
troja: Bra input!
6 svar · 2,4k läst
N
Nerre: Det där är väl mest en marknadsföringsgrej? Nu är det iofs 20 år sen jag jobbade med sånt där men jag vill minnas att klassificeringen av anläggningen är viktigare. Numera verkar klasserna vara 1-4, men jag har för mig att på den tiden pratade vi om A-klassade installationer. Jag vill minnas att vid A-larm från en A-klassad anläggning så larmade larmcentralen polisen direkt. Men
9 svar · 6,5k läst
M
mr_look2: Det är en vanlig magnetkontakt från DSC, trådat. Kommer inte ihåg om jag gjorde den enkel eller dubbelbalaserad, men det sitter ett motstånd där. Får testa att byta det och se om det löser problemet. Men det är ju lite konstigt att det hänt utan att jag gjort något...
5 svar · 2,2k läst
M
Mats: Jo det var dags nu
2 svar · 1,1k läst
HandySmurf
HandySmurf: Det beror på vad du vill ha för funktioner och vad du har för budget. Det finns en uppsjö av enkla larm som du kan låta ringa upp din mobil eller granne vid larm. Du behöver förmodligen ett par rörelsedetektorer och en magnetkontakt till ytterdörren. Sedan beror det på om du vill ha med kamera eller inte. Om du är med i Villaägarnas riksförbund så har de just nu halva priset på ett
1 svar · 1,4k läst
L
Lymmeln: Kanske inte ryms i budgeten men ett NAS skulle kunna fixa bilder och skicka över mail/sms, ex, Qnap eller Synology. Har en Qnap själv och i senaste fw versionen ingår en Surveillance station pro licens. Sen kan den den användas till så otroligt mycket i övrigt. den kan dock inte ersätta ett larm men väl komplettera...
65 svar · 9,3k läst
·
M
miksil: [citat] Nej inte per default. De ska släppa det som tillbehör ngn gång under 2013.
15 svar · 5,7k läst
BigR
BigR: Intresset för ämnet var inte jättestort ;-). Min egen analys är att larmet inte är något vidare. Larmet har fått en hel del klagomål och leverantören verkar inte särskilt engagerad. Finns lite skräckomdömen på Rejta. Har inte hört något ont om Kjell & Co i sammanhanget. Dom specar totalkostnaderna för larmtjänst bra. Själv satsar jag på ett bättre larm från Visonic och tar
1 svar · 4,3k läst
T
tlundberg: Är det såhär jag ska koppla? [bild] Jag har läst lite om att koppla in rökdetektorer och ibland nämns ett EOL-relä. I en av bilderna ovan har de ett EOL-motstånd. Är det något jag borde koppla in? Hur? Mina magnetbrytare på mina dörrar är som sagt kopplade dubbelbalanserade.
91 svar · 22,9k läst
·
RilleRock
RilleRock: [citat] Korrekt men måste först logga in med SÄKkoden default 12345 och via meny 48 göra installatörsinloggning möjlig.
3 svar · 4,5k läst
peternicklas
peternicklas: Logtemp är ett Finskt program som jag har använt nu i 3 år. Det funkar mycket bra och klarar av ett antal av DS olika chip och givare.Den skickar bilder till mitt webhotell så att jag sedan kan kolla vart jag än är i världen. Larm funktion har den i form av att skicka genom SMTP. Har precis påbörjat ett nytt projekt och köpt en Rasberry Pi, en liten Linuxdator som jag sedan ska använda
2 svar · 2,0k läst
hek
hek: Nog enklast att ringa och kolla med dom...
1 svar · 3,8k läst
H
Hell00: Någon som känner igen detta larm? http://bayimg.com/jAiKOaadF Är på jakt efter manual, eller kanske bara muntliga uppgifter om hur man exempelvis byter kod. Larmet följde med förre ägaren.
0 svar · 2,5k läst
lorens
lorens: Ett väldigt bra tips är en kamera som både spelar in och går att kolla live tex via smartphone! Då kan både larmcentral och ägare se vad som händer, plus att har man tur får man lite material att identifiera med! Sen anser jag larm vara mer avskräckande än något annat, just att inbrottstjuven väljer ett annat hus än de larmade!
7 svar · 2,6k läst
M
MattisH: Kanon! Tack så mycket. Hoppas att det fungerar, det får jag reda på i april när vi flyttar det. Ringde Sector Alarm och dom konfirmerade att det var en GSM modul.
2 svar · 2,6k läst
M
mr_look2: Hej ! Om mitt DSC larm indikerar till mig att det larmar, kan jag då typ ringa till larmet och stänga av det? och sedan kanske slå igång det?
0 svar · 1,8k läst
crilleolsen
crilleolsen: Underbart att höra. Jag har fått all-go från sambon med här hemma. Plus att den varnar för utstörningsförsök. Jag kommer köra liknande ditt, några trådade enheter som inte "kan" störas ut. Som bevakar min dolda huvudenhet. Tack för svaren. Återkommer i ärendet.
18 svar · 3,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Då man knappast tänker använda brytaren för funktionens skull så duger säkringen utmärkt för att frånskilja. Det är dock bra om det är en separat säkring som endast går till larmet.
8 svar · 1,8k läst
R
Raginglynx: [citat] Ingen fara alls, är tacksam för all hjälp :) Vet du om USA-versionen av tl260gs fungerar i sverige? Eller någon annan bra lösning för både gprs och ethernet larmning?
75 svar · 15,3k läst
S
SM6TBE: Rätt intressant tråd detta. Men jag får flika in med lite radio information. Jag jobbar med radio. Och är även radio amatör. Jag har själv använt mig av trådlöst larm. Och jag kan säga att det är ingen höjdare. Har man ett larm som ligger på 433 MHz, Eller närmare bestämt 433,920 Mhz. Så är det en frekvens inom ett amatöradio band. Och radio amatörer får köra upp till
76 svar · 22,9k läst
B
Boan: hej tror det klarar det mesta som är trådburet, funderar också på detta... vill ha något som är IP, och skalbart...
1 svar · 2,1k läst
P
Pewh: Ja det funkar riktigt bra. Hade problem med att öppna dörrar från smartphone-appen. Efter två supportcase kom det fram att "Områden" måste vara ikryssat för att dörrhantering ska fungera. Larmet har allt en nörd som jag kräver och lite till. :-) Önskvärt vore ett val där man kräver bara kort vid dörröppning. Idag finns bara "Kort eller kod" eller "Kort och kod". Jag vill ta bort
8 svar · 4,2k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] De har större avans på de larmen och sålänge kunderna "bara" skall ha ett larm så duger de bra men vill man vara framtidssäker väljer man SPC. De har tidigare vart rätt dyra men har nu sista året fått harmonisera sina priser med övriga på marknaden och är nu enligt mig det mest prisvärda larmet om man inte bara skall ha ett vanligt larm. När GSM modulen först kom ut kosta
4 svar · 2,3k läst
N
Noseone: Är det alltså ok att koppla uppringt larm till Telias bredbands/telefonrouter. Har Thomson TG789 och funderar på ej väktarlarm. GSM-modul finns som tillval men det kostar en del.
12 svar · 8,2k läst
V
VillaAnna: Det krävs bara en reläsockel per slinga! Finns till trådlösa brandvarnare och 230v trådbundna detektorer!
14 svar · 3,3k läst
B
BYGGARN I STAN: Behöver troligen återställas i huvudcentralen, "återstartas", http://www.detectlarm.se/sv/kundtjanst/fragor-svar/ladda-ner-instruktioner/dico-plus-handbok/
1 svar · 3,3k läst
S
Slugge: Beror ju lite på hur du lägger upp sektionerna också, kanske vill gå med en åtta, vidare med sexa och avsluta med fyra t.ex. Men plus, minus och två för larm som sagt. Däremot sirenen bör du räkna två par om du använder 0,2mm² för strömmen.
3 svar · 4,0k läst
K
Kurosaki: Man behöver inte gå via servrar i israel för att använda den
2 svar · 2,4k läst
klintan73
klintan73: Tjena tryck din nuvarande kod följt av * och 9 Samtliga lampor skall tändas Tryck 1 för att ändra kod 1 eller 2 för att ändra kod 2 (man kan ju ha två koder till larmet). (om du inte trycker 1 eller 2 inom 10 sekunder så startar sirentesten, då får du avbryta med * och börja om från början) När du tryckt 1 eller 2 så tänds indikeringarna för sektion 1-4 Tryck din nya kod.
5 svar · 9,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.