Villalarm & Hemautomation
BigR: Intresset för ämnet var inte jättestort ;-). Min egen analys är att larmet inte är något vidare. Larmet har fått en hel del klagomål och leverantören verkar inte särskilt engagerad. Finns lite skräckomdömen på Rejta. Har inte hört något ont om Kjell & Co i sammanhanget. Dom specar totalkostnaderna för larmtjänst bra. Själv satsar jag på ett bättre larm från Visonic och tar
tlundberg: Är det såhär jag ska koppla? [bild] Jag har läst lite om att koppla in rökdetektorer och ibland nämns ett EOL-relä. I en av bilderna ovan har de ett EOL-motstånd. Är det något jag borde koppla in? Hur? Mina magnetbrytare på mina dörrar är som sagt kopplade dubbelbalanserade.
RilleRock: [citat] Korrekt men måste först logga in med SÄKkoden default 12345 och via meny 48 göra installatörsinloggning möjlig.
peternicklas: Logtemp är ett Finskt program som jag har använt nu i 3 år. Det funkar mycket bra och klarar av ett antal av DS olika chip och givare.Den skickar bilder till mitt webhotell så att jag sedan kan kolla vart jag än är i världen. Larm funktion har den i form av att skicka genom SMTP. Har precis påbörjat ett nytt projekt och köpt en Rasberry Pi, en liten Linuxdator som jag sedan ska använda
Hell00: Någon som känner igen detta larm? http://bayimg.com/jAiKOaadF Är på jakt efter manual, eller kanske bara muntliga uppgifter om hur man exempelvis byter kod. Larmet följde med förre ägaren.
lorens: Ett väldigt bra tips är en kamera som både spelar in och går att kolla live tex via smartphone! Då kan både larmcentral och ägare se vad som händer, plus att har man tur får man lite material att identifiera med! Sen anser jag larm vara mer avskräckande än något annat, just att inbrottstjuven väljer ett annat hus än de larmade!
MattisH: Kanon! Tack så mycket. Hoppas att det fungerar, det får jag reda på i april när vi flyttar det. Ringde Sector Alarm och dom konfirmerade att det var en GSM modul.
mr_look2: Hej ! Om mitt DSC larm indikerar till mig att det larmar, kan jag då typ ringa till larmet och stänga av det? och sedan kanske slå igång det?
crilleolsen: Underbart att höra. Jag har fått all-go från sambon med här hemma. Plus att den varnar för utstörningsförsök. Jag kommer köra liknande ditt, några trådade enheter som inte "kan" störas ut. Som bevakar min dolda huvudenhet. Tack för svaren. Återkommer i ärendet.
Bo.Siltberg: [citat] Då man knappast tänker använda brytaren för funktionens skull så duger säkringen utmärkt för att frånskilja. Det är dock bra om det är en separat säkring som endast går till larmet.
Raginglynx: [citat] Ingen fara alls, är tacksam för all hjälp :) Vet du om USA-versionen av tl260gs fungerar i sverige? Eller någon annan bra lösning för både gprs och ethernet larmning?
SM6TBE: Rätt intressant tråd detta. Men jag får flika in med lite radio information. Jag jobbar med radio. Och är även radio amatör. Jag har själv använt mig av trådlöst larm. Och jag kan säga att det är ingen höjdare. Har man ett larm som ligger på 433 MHz, Eller närmare bestämt 433,920 Mhz. Så är det en frekvens inom ett amatöradio band. Och radio amatörer får köra upp till
Boan: hej tror det klarar det mesta som är trådburet, funderar också på detta... vill ha något som är IP, och skalbart...
Pewh: Ja det funkar riktigt bra. Hade problem med att öppna dörrar från smartphone-appen. Efter två supportcase kom det fram att "Områden" måste vara ikryssat för att dörrhantering ska fungera. Larmet har allt en nörd som jag kräver och lite till. :-) Önskvärt vore ett val där man kräver bara kort vid dörröppning. Idag finns bara "Kort eller kod" eller "Kort och kod". Jag vill ta bort
RilleRock: [citat] De har större avans på de larmen och sålänge kunderna "bara" skall ha ett larm så duger de bra men vill man vara framtidssäker väljer man SPC. De har tidigare vart rätt dyra men har nu sista året fått harmonisera sina priser med övriga på marknaden och är nu enligt mig det mest prisvärda larmet om man inte bara skall ha ett vanligt larm. När GSM modulen först kom ut kosta
Noseone: Är det alltså ok att koppla uppringt larm till Telias bredbands/telefonrouter. Har Thomson TG789 och funderar på ej väktarlarm. GSM-modul finns som tillval men det kostar en del.
VillaAnna: Det krävs bara en reläsockel per slinga! Finns till trådlösa brandvarnare och 230v trådbundna detektorer!
BYGGARN I STAN: Behöver troligen återställas i huvudcentralen, "återstartas", http://www.detectlarm.se/sv/kundtjanst/fragor-svar/ladda-ner-instruktioner/dico-plus-handbok/
Slugge: Beror ju lite på hur du lägger upp sektionerna också, kanske vill gå med en åtta, vidare med sexa och avsluta med fyra t.ex. Men plus, minus och två för larm som sagt. Däremot sirenen bör du räkna två par om du använder 0,2mm² för strömmen.
Kurosaki: Man behöver inte gå via servrar i israel för att använda den
klintan73: Tjena tryck din nuvarande kod följt av * och 9 Samtliga lampor skall tändas Tryck 1 för att ändra kod 1 eller 2 för att ändra kod 2 (man kan ju ha två koder till larmet). (om du inte trycker 1 eller 2 inom 10 sekunder så startar sirentesten, då får du avbryta med * och börja om från början) När du tryckt 1 eller 2 så tänds indikeringarna för sektion 1-4 Tryck din nya kod.
Stroker: Tänke så här : Jag har ju två separata larm, Ett i garaget för älsklingarna som alltid är larmat nattetid och ett i resten av huset. Med hjälp av två http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-sakerhet-overvakning/larm/detektorer-sensorer-brytare/universalrela-p50602 sådana här relä kopplar jag då en kabel till den diod på knappsatsen som tänds när jag sätter på
spinout: Teletec som är den svenska importören/grossisten säljer inte Wisdom längre men tillbehören finns fortfarande eftersom de är desamma som till Agility. Anledningen är väl att de nya larmen med separat centralenhet och trådlös knappsats är betydligt bättre och kommit ner i pris.
mr_look2: Nu när hösten kommer så är det väl dags att dra igång nästa teknikprojekt. Har bestämt mig att det är larmet som behöver lite underhåll. Har ett dsc 1632 med en panel som kan kommunicera trådlöst. Till detta har jag kopplat 1st trådlös brandvarnare 1st trådbunden brandvarnare 3st trådade IR deckare 2 st magnetkontakter 1 st trådlös magnet kontakt Det som behöver ordnas är
Mats: Det trevliga med glaskross/magnet är att du kan ha dem igån även när du är hemma. på många larm (inklusive DSC) så kan man sätta upp ett hemmaläge där man tex då har magnet/glaskross på fönster och dörrar aktiva men ir detektorena inaktiva. Man kan då röra sig fritt i huset men föröker Kalle kofot ta sig in medans ni sover så får ni en hyffsad väckarklocka. När huset sen
addee: 2st sensorer är helt nya, en har suttit i 1 år men har inte använt den dörren så mycket försen nu...
markusla: Har precis kollat in Jablotron efter ditt tips och är grymt imponerad och sugen på det larmet. Verkar ha allt som jag kan tänka mig :) Tack!
Mats: Kombi är ju bäst för att klara gardiner osv men faktum är att vanliga "djursäkra" deckare funkar rätt bra mot gardiner i alla fall. Har man en öppen spis eller liknande så ta en microvåg/ir kombo :)
Nyfniken: Man får väl vad man betalar för? De dyra larmen kan ju ha funktioner som partitionering, programmerbara utgångar,möjlighet till flera uppsättningar koder, sabotageskydd, möjlighet till flera larmvägar (GPS, PSTN, IP etc), frekvenshoppande, större antal deckare, klartext i display, talande larm, egna namn på deckare, skalskydd osv.