Byggahus.se
Hej!
Skulle vilja ha hjälp med att hitta ett passande villalarm (trådlöst) till den här planlösningen.
Jag vill köpa larmet och kan tänka mig att lägga max 10 000:- (för lite?)
Det ska inte vara kopplat till något bevakningsföretag, utan det räcker att få meddelande på sms eller mejl om tjuven skulle hälsa på (grannarna har nyligen haft påhälsning).
Kom gärna med förslag på vad jag behöver för utrustning för att skydda huset bäst.
Tacksam för hjälp.
//W
planlosning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns flera trådar redan. PowerMax är ett av larmen som näms.

Centralenhet (placerad (helst dold) mitt i huset, täcks av rörelsedetektor)
två MAP (manöverpaneler/knappsatser, garage & hall)
magnetkontakter på alla ytterdörrar (6-8st)
ev. magnetkontakt på dörren mellan tvättstuga och garage
rörelsedetektorer, vardagsrum, matplats, hall, (ev. kontor)
rökdetektorer (brandvarnare), vardagsrum, 5*sovrum, hall, matplats
kombidetektor (rök och värme), tvättstuga, ev. garage

GSM-sändare i larmet om ni har IP-telefoni.
gärna kamra i rörelsedetektorerna
 
Oki. Då för jag söka vidare och se om jag hittar något bra och prisvärt.
Ett stort tack för den utförliga informationen i alla fall.
//W
 
Visonic Powermaster och Powermax köper du med fördel från UK. Nackdelen är att du inte får svenska menyer och du måste dessutom programmera systemet själv. Vill du sedan komplettera med andra enheter så måste du köpa även dem från UK.
 
Tack Nyfniken.
Tror du att man klarar av att få ihop det jag skulle behöva för 10 000:-?
Om i så fall, har du någon länk till någon bra webbshop?
//W
 
>Vill du sedan komplettera med andra enheter så måste du köpa även dem från UK.

Så vitt jag förstår gäller det bara (?) Powermaster---jag köpte nyligen från England rökdetektorer, PIR och handfjärr till vårt svensksålda Powermaxlarm, och de registrerades av centralenheten utan problem. Jag köpte från http://www.powermax-alarm.co.uk . Snabb leverans var det i alla fall :)
 
Tackar. Var inne och kikade lite. Otrolig skillnad på pris jämfört med Sverige.
Vilket ska man satsa på? Någon som har erfarenhet mellan PowerMax Complete, PowerMax Plus eller PowerMax Pro? Skiljer ju inte speciellt mycket i pris i alla fall.
//W
 
Wetown skrev:
Tackar. Var inne och kikade lite. Otrolig skillnad på pris jämfört med Sverige.
Vilket ska man satsa på? Någon som har erfarenhet mellan PowerMax Complete, PowerMax Plus eller PowerMax Pro? Skiljer ju inte speciellt mycket i pris i alla fall.
//W
Googla, det finns en jättebra PDF med jämförelse mellan de olika Visonic-larmen.
 
Ok. Tack för tipset.
//W
 
De rum där du har både fönster och dörr räcker det med en rörelsedetektor. Magnetswitch har man där det bara finns en dörr, har man fler dörrar tar man en rörelsedeckare. Rörelsedeckare om du har bara fönster. Rum man inte kan ta sig in i från ute behöver man inte bry sig om. Rökdetektor/brandlarm slösar man med :)
 
sunqan skrev:
De rum där du har både fönster och dörr räcker det med en rörelsedetektor. Magnetswitch har man där det bara finns en dörr, har man fler dörrar tar man en rörelsedeckare. Rörelsedeckare om du har bara fönster. Rum man inte kan ta sig in i från ute behöver man inte bry sig om. Rökdetektor/brandlarm slösar man med :)
Håller inte med. Magneter och glaskross utgör skalskyddet. Det kan man ha aktiverat även när man är hemma. På natten när man sover, typiskt. IR är det inre skyddet som kompletterar skalskyddet. Dels för att kompensera för brister i det förra, men även för att få säkrare indikeringar (om både en GK och en IR löst kan man vara hyfsat säker på att larmet är skarpt).
 
Mycket att tänka på.
Förstår att skalskydd kan vara bra att ha, men eftersom vi sover med i stort sett alla fönster lite öppna på natten så tappar man väl det skyddet, eller?
//W
 
Wetown skrev:
Mycket att tänka på.
Förstår att skalskydd kan vara bra att ha, men eftersom vi sover med i stort sett alla fönster lite öppna på natten så tappar man väl det skyddet, eller?
//W
Om ni är tvungna att ha fönster öppna så har ni för dålig grundventillation.
 
Det går kanske att lösa ändå, men om det blir för struligt för användaren så är det inte till nån nytta.
Men helt rätt- vill man ha larmet aktivt även när man är hemma är rörelsedeckare kass :)

Så nu vet TS att han måste veta hur/när han ska använda larmet också...
 
sunqan skrev:
De rum där du har både fönster och dörr räcker det med en rörelsedetektor. Magnetswitch har man där det bara finns en dörr, har man fler dörrar tar man en rörelsedeckare. Rörelsedeckare om du har bara fönster. Rum man inte kan ta sig in i från ute behöver man inte bry sig om. Rökdetektor/brandlarm slösar man med :)
Magnetkontakter används som skalskydd, rörelsedetektorer används som volymskydd.

Vad menar du med "Rökdetektor/brandlarm slösar man med"?
Rekommendationerna är minst en rökdetektor/60m2 och minst en per rum.
Om det börjar brinna i sovrummet på natten när man ligger och sover med dörren stängd så hinner rummet bli helt rökfyllt innan röken kommer genom dörren så att rökdetektoren någon meter utanför känner av någon rök.

Ljudnivån vid huvudkudden bör vara minst 80dB.

Mer finns att läsa i SBF110:6.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.