Fotat en rörelsedetektor till Visonic Powermax serien.
För att ändra frekvens måste den inringade delen bytas.

Sensor.JPG

/Martin

Rätt intressant tråd detta. Men jag får flika in med lite radio information. Jag jobbar med radio. Och är även radio amatör. Jag har själv använt mig av trådlöst larm. Och jag kan säga att det är ingen höjdare. Har man ett larm som ligger på 433 MHz, Eller närmare bestämt 433,920 Mhz. Så är det en frekvens inom ett amatöradio band. Och radio amatörer får köra upp till 1000watt på detta band. Jag har dock gjort tester, och det räcker med att ligga upp till 5 Mhz ifrån för att att larmet skulle få problem. Detta visar att selektiviteten i larmens mottagare är rent ut sagt urusel. Använder man ett larm som använder 800 MHz bandet. (863-868 MHz) fungerar det lite bättre. Men dock delas bandet med trådlösa hörlurar etc.
För att störa ut ett larm behövs ingen speciell störsändare, En enkel sändare för sisådär 300kr räcker för att störa ut den trådlösa signalen. ska man vara säker så ska man satsa på trådbundet. Och fast telefon lina. En jammer för GSM/3G/4G kostar ca 300kr.. Och dagens tjuvar vet nog detta.

• Gilla
markusla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.