Har funderat fram och tillbaka om larm sen vi köpte hus, men det har hittills fallit på att när man börjar fundera på vad man behöver så blir det så mycket så kostnaden blir alltför hög :o

Tänkte om lite nu när den mörka säsongen började och har kommit fram till att jag nog ska börja med en minimalistisk installation, två rörelsedetektorer och en magnetkontakt, men med möjlighet att bygga ut efterhand. Nåt är bättre än inget är tanken...

Har tidigare sett att DSC och Visonic verkar populära, men nu hittade jag en del info som gör att jag tycker Siemens system verkar passa bättre för mig. Verkar vara lite "modernare" med inbyggt nätverk osv. Snygg design på knapp-enheten också. Där är dock mitt första problem, den finns i tre varianter av den mindre modellen, och jag står och väljer mellan mellanvarianten (SPCK421) som har stöd för RFID-brickor och den dyraste (SPCK422) som har stöd för trådlösa enheter och därmed fjärrkontroll. Vad jag kan se stöder den dyrare inte RFID. På en engelsk nätbutik så hittade jag dem till nästan samma pris, men själva fjärrkontrollerna kostar rätt mycket extra. En allmän fråga till alla som har larm, hur mycket är det värt med de olika metoderna för att larma av och på? Räcker det egentligen att knappa in en kod?

422-enheten ska kunna koppla på Siemens trådlösa mojänger, SiWay, har någon erfarenhet av dessa?

Tack på förhand :)
Erik

Jag har själv ett SPC Intrunet 5320. Riktigt bra och framtidssäkert larm. Frågar du mig spelar Siemens SPC i en helt annan division än ex DSC. Enkel konfiguration via web, smartphone-app som funkar kanon osv.

Jag valde 421-panelen med RFID för att kunna ha taggar till barnen när de blir lite äldre. Dock tycker jag det är hål i huvudet att ha enbart taggar eller fjärrkontroller för avlarmning. Det är ju inte så svårt att räkna ut vad som händer om du tappar nycklarna utanför huset och någon oärlig människa hittar dem. Med kod slipper man det problemet.

I 421:an kan du stoppa i ett radiokort för att stödja Siway-enheter om jag inte har helt fel. Dock blir räckvidden mycket sämre än om du sätter ett kort i centralenheten. Mycket pga av antennen som är rätt mycket större när den sitter i centralen.
Till mitt larm har jag även en dörrcentral och sedan Bewatorläsare på ytterdörrarna där avlarmning sker med tagg + kod.

Trådlösa Siway-enhter har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Lycka till med köpet, du kommer inte bli missnöjd om du kör på SPC Intrunet.

Håller med föregående talare. Är det bara vuxna inblandade skulle jag bara köra kod. Men om barn skall larma av kan det vara bra med bricka.

Om någon är intresserad av hur det gick så köpte jag en 4320, med 421-panelen. Jag ser inte borttappade nycklar som någon speciellt stor risk, så jag tycker det känns som en rimlig kompromiss att använda tag för att larma av och på.

Jag har inte kommit längre än att jag har kopplat in centralenhet och panel för att testa lite, den är alltså helt blind och döv än så länge men jag har kopplat på nätverket för att bekanta mig med programvaran. Det verkar hyfsat enkelt att programmera larmet även om man som jag helt saknar tidigare erfarenhet. Nu väntar larmet bara på att jag ska komma vidare med renoveringen av hallen så att jag kan få upp detektorern och gå live :)

Är också lite inne på Siemens, har ett gammalt larm och hoppas att det går att använda de detektorer och magnetkontakter som finns. Sen vill jag komplettera med en del trådlösa som skall fungera om jag inte fattat helt fel.

Vart köpte ni era larm någonstans?

Jag köpte mitt på www.aleka.se, det funkade fint med snabb leverans.

www.lasshop.se har betydligt bättre priser. 1000 billigare på 4320-paketet med LCD. Kompisen har handlat där och det fungerade bra.

Dubbelpost...

Redigerat:
Ja det funkar riktigt bra. Hade problem med att öppna dörrar från smartphone-appen. Efter två supportcase kom det fram att "Områden" måste vara ikryssat för att dörrhantering ska fungera.

Larmet har allt en nörd som jag kräver och lite till. :-)

Önskvärt vore ett val där man kräver bara kort vid dörröppning. Idag finns bara "Kort eller kod" eller "Kort och kod". Jag vill ta bort möjligheten att öppna med kod.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.