klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Egentligen bör du ju då täta runtom ventilen med diffusiontejp. Detta är dock en av anledningarna till att jag gillar isolering med ångbroms istället för spärr, för över tid (decennier) har jag svårt att se hur man kan hålla det "helt tätt" och för man in fukt i konstruktionen så vill man ju att den skall kunan komma ut också. Men om du är nog med hålet vs ventlien så
1 svar · 612 läst
M
MichaelaP: [citat] Jag vet inte om det spelar någon roll men jag eldar med kamin dagligen under vintern. Bor i mitten av landet.
15 svar · 4,8k läst
G
Gabbe1: Kan 100mm flexibla ventilationskanaler vara ett alternativ, jag har själv en sådan som tilluft till min kamin. Tex härifrån: https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/flexibla-ror-och-slangar/flexror/aluminium-/index.html
1 svar · 558 läst
·
L
Lovikavanten: [citat] Hej! Nu har jag inte läst alla kommentarer du fått så kanske upprepar mig. Om huset är byggt - 23 har du garanterat värmeåtervinning på ett eller annat sätt och eftersom du har tilluft är det till 99% ftx. Har du ett eget aggregat i din lägenhet? Har inte uppfattat att du skrivit det så då sitter det en gemensam på tex vinden. Med vissa värmeväxlare kan det bli
53 svar · 17,7k läst
·
Lexington
Lexington: Hur ser det ut i taket om du skruvar ner tallrikventilen?
6 svar · 745 läst
·
A
abbe_: Det är säkert bra att öka frånluften i bad o kök. Men jag hade försökt behålla den extra frånluften om det går. I gamla hus känns det som om ventilationen är underdimensionerad jfrt nya krav/rekommendationer. Se till att det finns tilltäckligt med tilluft i sov/vardagsrum oxå. ///
5 svar · 847 läst
·
M
MILEMI: [citat] Så himla schysst av dig att förklara och dessutom skicka länkarna. Tack snälla för hjälpen! 🙏
2 svar · 1,6k läst
·
Globetrot
Globetrot: [citat] Ja, jag får förtydliga det i veckan
9 svar · 1,3k läst
·
H
Håbbe01: För två sådana är skulle annars kunna passa in men priset blir nog högreän 1 plus plåtis https://ventilation.se/sv/products/takflakt-tks-400-c-ec-svart?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwt4a2BhD6ARIsALgH7DqXwAU43ivpw7Hiv0ns_Yvog-RYh0WgYWmrE2_cjqf2mdgSY7dW-WUaAlFgEALw_wcB#product-information
10 svar · 1,7k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Tanken med klämmorna är att fläkten skall sitta "fritt" mellan kanalerna och klämmas fast. Detta gör det möjligt att plocka bort fläkten i framtiden utan att behöva släppa loss kanaler. Ger även en viss vibrationsdämpning mellan fläkt och kanaler.
2 svar · 511 läst
S
svebbe: [citat] Har för mig att det finns flera olika filter till TL100DE. Kan säkert finnas på deras hemsida vilket artikelnummer de har. Eller så sätter du dit ventröret och fyller fogskum runt röret. När det härdat så skär du bort överflödet och monterar galler och innerdelen.
1 svar · 1,3k läst
·
B
Blåbär2: [citat] Nej, de kommer inte att dras för helt och täcka ventilen men man vill ju ändå ha skena hela vägen längs fönstret.
5 svar · 1,2k läst
·
H
Höggas: Precis så jag tänkte. 👍
4 svar · 530 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Ja,, nu vet vi det men inte i tisdags fm.
17 svar · 1,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Så vitt jag kan se är dina två val helt olika typer, den första är en Alliance-fläkt som har en egen motor medan den andra är en spiskåpa. Du bör absolut kontakta Franke för rådgivning så det inte blir fel. Är skåpdjupet 28 cm med eller utan skåpluckorna? 28 cm inkl. luckorna låter ovanligt lite även för äldre kök och fläkten kan ju gärna vara i kant med luckans utsida.
3 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Nej, det tipset var nog för att se till att fuktig luft inte orsakar problem. Jag tror att man brukar hindra fuktig bostadsluft att komma upp på vinden genom att ha plast eller något annat som stoppar vattenånga ovanpå bjälklagret.
8 svar · 519 läst
returen
returen: [citat] det vore ju intelligentast att föreningen sköter detta då det gäller samtliga medlemmar, kan ge ett bättre pris oxå
2 svar · 766 läst
V
Vattenbyxa: [citat] [citat] Känns mer rimligt att använda sekunderna till att springa o hämta brandsläckaren! Verkar finnas montagedetalj för Spiro som är framtagna för anslutning på 150mm kökskåpa så det borde inte vara ett problem! Kring ljudproblemet så tror jag inte det spelar någon roll då det är fläkten som kommer låta vid matlagning och inte ljudet från ev flexslangen! [bild]
5 svar · 1,5k läst
·
R
roke: Det ser ut att vara ett ventilationsaggregat med värmeåtervinning fläktar och filter. Utan att veta mer om övriga förutsättningar så skulle jag börja med att se till att aggregatet fungerar som det ska med rena filter och fungerande värmeväxlare mm. Det är nog inga dåliga grejor men kräver väl lite löpande service och underhåll. Som med allt annat..
1 svar · 1,6k läst
·
K
Kirre2021: Jag köpte en AC tidigare i år och då fick man med anslutning för vägg, dvs om man ville göra ett hål i fasaden, denna del hade även ett lock som man sätter på när man inte ska använda den igen för säsongen. Ser ut som denna ->
9 svar · 3,1k läst
·
Gimp
Gimp: Dämpning är inte heller någon raketförskning, flexibla dämpare funkar, är du känslig för ljud och har plats så gå upp i diameter innan dämpare och don.
32 svar · 2,6k läst
·
D
Danne824: Jag förstod det från bilderna 😀. Franke är en välkänd spiskåpa, jag saknar en butik där man kan gå och titta på olika modeller och fabrikat. Här kan man läsa riktlinjerna om luftflödet. https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/ Dvs grund utluftflödet 0,35 l/s och luften i hela huset ska bytas 2 gånger per timme.
5 svar · 802 läst
·
T
Timmertorsten: Har själv en gammal timmerkåk som hade för hög radonhalt. Jag löste det genom tillskott av luft genom fönsterventiler, fläkt på övervåningen som suger ut luft och här eldar vi nog tyvärr för kråkorna. En luftvärmepump per våning och stödeldning i vedspis. Badrummen har fläkt och toaletten bara en ventil. Vintertid trycker vi in en handduk i kanalen på WC för då är ändå
1 svar · 609 läst
·
KennethG
KennethG: [citat] Jo de är inte möss iallafall 😊 Låter bara en kort stund. Förhoppningsvis är den inte alltför långt ner i trumman.. ska skruva av takkåpan o kolla i veckan. Då är de förmodligen fladdermus.
4 svar · 1,3k läst
·
S
swirve: Jag har samma volymer och flöden på ett ungefär, har 100mm don med flexibel dämpare vid alla tilluftdon plus fast dämpare efter aggregatet (125mm). Tilluften hörs inte ett dugg. På frånluften fick jag inte plats med fast dämpare och där låter det en del och hade inte skadat med 125mm o försökt knö in en dämpare. Men kan överleva med lite sus i badrummet när agget går tex. på
3 svar · 878 läst
J
Josth: Viktigt med mycket hög ventilation i ett snickeri när arbetet pågår för fullt. Krävs en skaplig fläkt på ena sidan som kan suga ut luften och en större ventilationsventil på andra sidan. Lite beroende på hur bra spånsug etc man har.
3 svar · 894 läst
C
Conqvist: Ja, den funkade fint på min huv.
5 svar · 3,9k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Är 2 små spår per sida på dosan där du kan sätta in en flat skruvmejsel och vrida för att poppa loss locket. [bild]
11 svar · 1,4k läst
·
Fultoncharge
Fultoncharge: Ska sätta in passiv ventilation i en utebod. För närvarande finns ingen uppvärmningskälla där ute men el är draget. Jag har förstått att man ska tänka till- samt frånluft diagonalt från en lägsta till högsta punkt. Min fråga gäller dock om det gör någon skillnad för passiv ventilation om de vätter mot väggar som står i skugga eller sol - boden har ett loft innuti (inritat
0 svar · 720 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.