Hej.

Hade tänkt installera 4 st tillluftsventiler på övervåningen då övervåningen helt saknar tillluft och de nya fönstrerna gör det lite väl tätt.

tanken var att borra med hålsåg innifrån genom gipset och använda borrhammare och borra upp ett runt hål i teglet på utsidan.

Men hur gör jag med diffusionsspärren? Hur tätar jag den om jag ens behöver täta den?

Landqvist00 Landqvist00 skrev:
Hej.

Hade tänkt installera 4 st tillluftsventiler på övervåningen då övervåningen helt saknar tillluft och de nya fönstrerna gör det lite väl tätt.

tanken var att borra med hålsåg innifrån genom gipset och använda borrhammare och borra upp ett runt hål i teglet på utsidan.

Men hur gör jag med diffusionsspärren? Hur tätar jag den om jag ens behöver täta den?
Egentligen bör du ju då täta runtom ventilen med diffusiontejp.

Detta är dock en av anledningarna till att jag gillar isolering med ångbroms istället för spärr, för över tid (decennier) har jag svårt att se hur man kan hålla det "helt tätt" och för man in fukt i konstruktionen så vill man ju att den skall kunan komma ut också.

Men om du är nog med hålet vs ventlien så tror jag itne heller det blir några stora problem, så länge plasten inte får "revor" i sig utan sluter ganska bra mot ventilröret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.