Ventilation
Huddingebo: [citat] Är det kondens på både de äldre och de nyare fönstren?
etompau: [citat] Det är inte OK att ett företag gör inlägg, se paragraf6. § 6 Reklam Reklam är förbjudet i forumet, bilder, bloggar och artikelkommentarer och företag får inte delta i diskussionen, utom i de fall där särskilt tillstånd har getts (se nedan). Inlägg från företag eller organisationer som inte har särskilt tillstånd kommer att raderas och användaren som gjorde inlägget kan
JSten: [citat] Tar du stenull eller liknande isolering så håller den formen ganska bra, d.v.s få tag i en skiva som är lika djup som existerande isolering i väggen, skär till en plugg något större än hålet, kanske 10%. Sedan knör du in den lite försiktigt i hålet utan att deformera den för mycket. Skulle våga påstå att det inte är så noga, sticker den ut någon centimeter i hålet
_Elman_: Sätt ventilen i garderoben.. borra så överluft från hallen kommer ventilerar genom garderober.. genom sockellisten och galler
Åbyfor: [citat] I en ubåt är det mellan 5-7000 ppm (tror det var 10 000ppm förr). Så när man sover så bör inte ppm vara problemet, kanske titta på fukt eller temp...
lrssn: Bytte kullager, EXAKT samma oljud som innan…visade sig att det läkte lite luft genom forceringsspjället, petade till gummilisten litegrann och sedan var det tyst 😂
eplgh: Har naturligtvis fixat det i min FTX, och även mejlat till SystemAir (dock inget svar). Inlägget här i forumet var mest för att tipsa andra ägare av liknande burkar från SystemAir att det kan vara värt att öppna och se hur det är draget.
fluffe97: [citat] Det fungerar bra, om det underlättar markant så kör på det. Spontana nackdelen jag ser är bara att donen är markant dyrare än en vanlig takventil. Men det kanske väger upp det med tanke på att de underlättade installationen?
doublepeak: [citat] Jag tog upp hål för en ventil ändå. Går att stänga till ventilen om den skulle göra mer onytta än nytta.
Ulltand: Blåser det in luft via köksfläkten? Systemet verkar helt fel injusterat eller så har något gott paj. Det kan tex vara så att fläkten inte är tryckstyrd och att grannar stänger igen ventilationen för att spara på värmen. Eller att dina friskluftsventiler är igensatta och inte släpper in tillräckligt med luft. Jag har sett BRF:er där man putsat om fasaden och putsat över alla
Håbbe01: System air är lika mycket noname som Ikea isåfall. Ett svenskt företag som uppfann den cirkulära fläkten redan 1974. Tyska Ebm papst är en större delägare i bolaget. https://www.systemair.com/sv-se/om-oss/om-oss/historia
Mariazet: Försökte öppna luckan o följa stegen på rengöring . Vågade ej göra för mycket , den fortsätta låta , och nu helt plötsligt tyst 🤔 hoppas jag ej pajat något . Så klarar jag inte rengöring klarar jag nog inte kullager :(
Bo G Eriksson: Tack för detta! Inte minst värdefullt att veta kullagerbeteckningar så att man kan beställa dessa innan man börjar!
Peter_K: [citat] Tyvärr inte. 2007 var före smartphones så tog inte så mycket byggbilder då.
KennethG: [citat] Bra fråga.. Har faktiskt inte en aning.. Men det verkar ju sitta en bit upp. Eftersom det kommer in så mycket röklukt.
saltet: [citat] Kär för det mesta på lägre fläktläget. Bara det högre om luftfuktigheten går över 60. När den gått ett tag och kommit ner till ca 45-50 minskar jag fläktläget.
SSSS: [citat] Jag tror det finns Alliance med både inbyggd fläkt och med bara ett spjäll. Vi bytte från enbart spjäll till inbyggd fläkt och jag har inte upplevt någon nackdel. Standby är de ett grundflöde med takfläkten och när man slår på spisfläkten så varvar takfläkten också upp. Vi har ett 70-talshus i Hälsingland på 150m2, original isolering. 2st luftvärmepumpar, elelement,
herge: [citat] mina kullager hade skurit för tredje gången och [/QUOTE] Mina kullager hade skurit för tredje gången, det lät som satan så det var lätt att identifiera. Du behöver dessa 608-2RSH SKF Kullager 8x22x7 Hade tänkt skriva en guide men blev inte gjort såklart men har en massa bilder kvar. Minns inte exakt men man fick tänka lite , rätt knepigt att få ut allt. Tog kanske 1h och
pingutomten: Efter att ha läst inlägget har jag varit i kontakt med deras säljare och ställt både frågor och fått följande svar gällande C6M-styrningen: Tittar i installationsmanualen från sidan 35 och framåt. Om jag förstår dig och manualen rätt så väljer man a. Ventilationsläge (hemma, borta, osv.) b. Autodrift eller ekodrift (eller inget val alls, går konstant på satt driftsläge, om
Gad: Hej jag har fått en offert på just den du har Flexit CL4, tänkte bara fråga om du fortfarande är nöjd med den ? Eller bör jag satsa på nåt annat märke ? Tacksam för svar
hamph1337: Tack för input!! Yes tänkte nog köra på flex-dämpare vid alla i samband med 90° svängen ner mot donet, så får jag ju dämpning och slipper sätta en böj? Även ljudämpare på till/Från luft på aggregatet, typ en https://ventilation.se/sv/products/ljuddampare-rlx-160-500 . Lite svårt att veta skillnaden på ljuddämparna när de är olika långa.. misstänker ju att en längre är
Rickard.: Detta är säkert löst sen länge men ett nytt tips jag nyligt lärt mig är att använda svarta ljuddämpande avloppsrör genom taket. Det finns tydligen mer än ett alternativ på tillverkare och godset är ungefär dubbelt så tjockt så det blir mycket stabilt. Varför svarta då? Jo såklart bara för att det smälter in bra estetiskt.
jahallåja: Man brukar rekommendera att flytta kall luft mot det varma rummet, vars varma luft då sprider sig, som i ditt andra alternativ. https://www.polarpumpen.se/kunskapsbanken/ventilation-avfuktare-kunskapsbank/varmeflyttare-kunskapsbank/sa-fungerar-varmeflyttare/cirkulera-luft-mellan-vaningar/
Airoh: Jag ha liknande fel på min, min elektriker tro det är den "extrema termostaten". EFtersom fläktarna går väldigt sakta i 2-3 minuter sen slår ifrån. Plus att dom bli varma fläktarna [citat] Men om man byter kondensator och fläktarna får 13volt på forcerat läge fortfarande, äre den rackarns "extrema termostaten" som kärva då? Vissa ha den och vissa inte märk jag.
Liljenator: [citat] Fick starta om pannan för att det skulle försvinna... nu går allt som det ska trots att luften bara var 16,3. När jag startade om pannan häromdagen fick jag samma larm varje gång efter några minuter(gissar på att frånluften var ännu kallare då?) Tillsatsen jobbar nu på 4,6kW tillsammans med kompressor och siffrorna ser mycket bättre ut. Nåja får kanske ta och fundera över
Robstah: Ja precis, elbatteri, typ gammal doppvärmare. Jag kollade på din länk, det blir svårstyrt i min setup, tror jag. Jag måste få in tempen någonstans, nu mäter jag i tilluftkanalen efter eftervärmaren. Med Shelly (eller ja, Home Assistant) kan jag scripta pulserna genom övre och undre thresholds. Är mest nervös för 1kW last på en liten pryl i oövervakad vind. Brinner det där uppe vet
Rippen85: Det där är vvx som låter . Bryt strömmen öppnas upp gör rent plocka ut rotor (den stora klumpen i mitten) se till att den snurrar enkelt. Smörj byt lager om så krävs.
HenrikP: [citat] Det får mig att tänka på Kents gamla klassiker ”Jag kan inte ens gå utan din luft i mina lungor”