Hej alla,

Jag behöver lite råd och vägledning. Vi tänkte att installera ett FTX-system eftersom ventilationen i vårt hus är väldigt dålig, och det blir väldigt kallt på övervåningen. Luften stannar i trappuppgången och hindrar värmen från att stiga upp, även när vi eldar.det finns frånluft på övervåning men det hjälper inte! Vi köpte huset tidigare i år och har redan åtgärdat problem i krypgrunden med hjälp av Anticimex, då det var fuktskador osv.

Vi planerar också att installera en ny luftvärmepump eftersom vår nuvarande är över 30 år gammal och inte fungerar när det börjar bli minus grader.
Teknikern som var här som ska sätta in en ny nämnde att det kan uppstå problem om systemen inte är rätt inställd alltså FTX . Han föreslog att FTX-systemet inte borde köras på max för att låta luftvärmepumpen arbeta mer effektivt då den har inbyggd batteri?! . Är det någon som har erfarenhet av hur man balanserar FTX och luftvärmepumpar i självdragshus?

Vad tycker ni om den offerten vi fått på ftx pån1.5 villa ? Är den rimlig?

Tacksam för alla svar :)

• Offertdokument för installation av FTX-system i en 1,5-plansvilla, inklusive detaljer om FTX-modell, arbete och kostnad, med slutsumma efter ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som ett hyggligt pris med tanke på 1 1/2-plan (2?). Luftvärmepumpen ska stå för all värme, FTX återvinner kanske 70-80% och du får mellan 15-20 grader varm frisk luft in, istället för den temp som är ute. KÖR!

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det låter som ett hyggligt pris med tanke på 1 1/2-plan (2?). Luftvärmepumpen ska stå för all värme, FTX återvinner kanske 70-80% och du får mellan 15-20 grader varm frisk luft in, istället för den temp som är ute. KÖR!
Tack för ditt svar.
Men vad menade han med inbyggd batteri i luftvärmepumpen som kommer att krockar med ftx och måste justera ? Jag förstod inte riktigt vad han pratade om, om jag ska vara ärlig

G Gad skrev:
Tack för ditt svar.
Men vad menade han med inbyggd batteri i luftvärmepumpen som kommer att krockar med ftx och måste justera ? Jag förstod inte riktigt vad han pratade om, om jag ska vara ärlig
Du misstolkade nog. Vissa ftx-aggregat har batteri, det behövs oftast inte.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du misstolkade nog. Vissa ftx-aggregat har batteri, det behövs oftast inte.
Jaha ok 😊 tack igen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.