Jag tänkte försöka att klämma ihop köksfläkten med utsug från badrum/tvättstuga och avloppsavluftningen, och då är tanken att sätta en vinkel på utsuget från bad/tvätt så att det går ut åt sidan på huven och avluftningen från avloppet får gå genom "hatten" på huven och köksfläkten får stanna under "hatten" och matoset går ut i öppningen mellan huv och "hatt", kan detta funka?
Orsaken till detta arrangemang är att slippa flera genomförningar i taket som ska läggas med papp.
Hur nödvändigt är det att avluftningen sitter sist på avloppet?
Jag får se om någon begriper mitt kladdande på ritningarna.
Bottenvåningen där avloppet från ovanvåningen ska komma ner i en "trumma" i hörnet på bad/tvätt.
Ovanvåningen där det ska ligga ytterligare ett badrum och där ventilation och avluftningen ska gå ut genom taket.
Då får vi se om jag har varit tydlig nog i denna frågan.
Orsaken till detta arrangemang är att slippa flera genomförningar i taket som ska läggas med papp.
Bottenvåningen där avloppet från ovanvåningen ska komma ner i en "trumma" i hörnet på bad/tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanvåningen där det ska ligga ytterligare ett badrum och där ventilation och avluftningen ska gå ut genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att fläkten i badrum/tvättstuga går kontinuerligt och då ska det inte vara något problem med detta arrangemang.maxmsm skrev:Jag tänkte försöka att klämma ihop köksfläkten med utsug från badrum/tvättstuga och avloppsavluftningen, och då är tanken att sätta en vinkel på utsuget från bad/tvätt så att det går ut åt sidan på huven och avluftningen från avloppet får gå genom "hatten" på huven och köksfläkten får stanna under "hatten" och matoset går ut i öppningen mellan huv och "hatt", kan detta funka?
[bild]
[bild]
Luftaren behöver inte ligga sist på avloppet, det är avståndet till en luftad stam som avgör hur väl det funkar. I en normal villa aldrig ett problem pga små avstånd.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fläkten i bottenvåningens bad/tvätt blir en som startar på fukt/belysningen och den på ovanvåningen får en egen utgång.oskar.valta skrev:
Tanken med avluftningen till avloppet är att försöka sätta en förgrening nära toalettstolen på ovanvåningen men om det inte går så får den kopplas vid handfatet i samma badrum och få en egen utgång.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Det är löjligt enkelt och billigt att dra upp avloppsavluftning genom ett papptak så det är inget man behöver "undvika". Avloppslukt vill man helst ha långt ifrån ventilation oavsett riktning.
All ventilation är om man ska vara noga utblås, min tanke är att slippa pappa in plåt i taket om det kan undvikas för takets lutning är ca 35° och då ska inte färdiga stosar till avloppets avluftning passa enligt en av plåtisarna som har varit här för att lämna offert.Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Stosarna man använder tillsammans med papptak är av epdm-gummi och 35⁰ är inga som helst problem.maxmsm skrev:
Plåtslagaren ska väl inte lägga pappen?
Det har du rätt i det var takläggarna som menade att det behövdes plåtas pga taklutningen.Rickard. skrev:
Då ska jag se var jag hittar stosar av rätt sort.
Tack1
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Intressant, nu är det i och för sig några år sedan jag sist rullade papp men jag kan inte minnas att det någonsin var problem med gummi och hög lutning och jag kan definitivt inte minnas att jag någonsin gjort någon annan lösning för avlopp...🤔
Plåtstos är enligt mig förlegat och det skulle inte falla mig in att göra, en fyrkantig låda(som en liten skorsten typ) har hänt men jag tycker inte om det då avlopp inte ska ha något tak/lock över sig och det blir bara en osäkerhet mellan plåt och rör.
Plåtstos är enligt mig förlegat och det skulle inte falla mig in att göra, en fyrkantig låda(som en liten skorsten typ) har hänt men jag tycker inte om det då avlopp inte ska ha något tak/lock över sig och det blir bara en osäkerhet mellan plåt och rör.
En köksfläkt ska ha en egen pipa rakt ut i himlen. Ska inte kopplas ihop med annan vent. Är det som jag tror är det en villa och då när köksfläkten gasas på fullt så kan bli så att matoset går baklänges in i andra rum/lokaldelar, en köksfläkt kan dra ut upp mot 400 m3 och det ska mycket till om det inte komme att gå baklänges i ventsystemet.maxmsm skrev:
Det är en villa eller ett halvt radhus, på min nuvarande bostad så går kökets avluftning i en egen huv med "tak" påJ jonaserik skrev:En köksfläkt ska ha en egen pipa rakt ut i himlen. Ska inte kopplas ihop med annan vent. Är det som jag tror är det en villa och då när köksfläkten gasas på fullt så kan bli så att matoset går baklänges in i andra rum/lokaldelar, en köksfläkt kan dra ut upp mot 400 m3 och det ska mycket till om det inte komme att gå baklänges i ventsystemet.
Menar du att bara plaströret till avluftningen går ut genom taket med en gummi-stos?Rickard. skrev:
Intressant, nu är det i och för sig några år sedan jag sist rullade papp men jag kan inte minnas att det någonsin var problem med gummi och hög lutning och jag kan definitivt inte minnas att jag någonsin gjort någon annan lösning för avlopp...🤔
Just att badrummet inte går kontinuerligt skulle kunna leda till att matos drar in i den kanalen när köksfläkten är igång. O när det gäller lukt behövs det inte att så värst mycket luft drar in, så även om de finns ett kallrasskydd kan det smita förbi lite luft.maxmsm skrev:Fläkten i bottenvåningens bad/tvätt blir en som startar på fukt/belysningen och den på ovanvåningen får en egen utgång.
Tanken med avluftningen till avloppet är att försöka sätta en förgrening nära toalettstolen på ovanvåningen men om det inte går så får den kopplas vid handfatet i samma badrum och få en egen utgång.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Då behövs det bra stöd under så säkrast måste vara att ha ett gjutjärnsrör med böj så att allt vilar på järnet.Rickard. skrev:
Tanken är att utluften från bad/tvätt vinklas och går ut genom sidan på huven, då borde inte risken att det går in matos vara så stor.oskar.valta skrev: