Hej!
vi har precis fått ett FTX-system installerat. En Domekt R 700 F. Jag har fått för mig att FTX systemet även skall ta tillvara på uteluften när det är kallare ute än inne. Men som det sett ut sedan vi startat systemet så har det ofta varit så att tilluften är varmare än utomhus temperaturer.
Jag nämnde detta för säljaren som sålde systemet och han menar på att vi måste sätta på ECO läget för att få till kyla (frikyla). Men om jag gör det så går till och frånluftsfläktarna ner till 20% och det känns mindre bra då vi vill ha normalt luftflöde (det har vi idag på 57% från- och 63% till-luft efter injustering).
Det känns fel att man måste ha på ECO läge för att få nytta av kylan? Enligt tekniska beskrivningen så står det att vid 30 grader så blir det 23,7 grader efter värmeväxlaren.
jag kanske missuppfattat hur det skall/bör fungera?
skickar med en bild på nuläget. Nu har jag läget intensiv då vi har massa släktingar på besök.
vi har precis fått ett FTX-system installerat. En Domekt R 700 F. Jag har fått för mig att FTX systemet även skall ta tillvara på uteluften när det är kallare ute än inne. Men som det sett ut sedan vi startat systemet så har det ofta varit så att tilluften är varmare än utomhus temperaturer.
Jag nämnde detta för säljaren som sålde systemet och han menar på att vi måste sätta på ECO läget för att få till kyla (frikyla). Men om jag gör det så går till och frånluftsfläktarna ner till 20% och det känns mindre bra då vi vill ha normalt luftflöde (det har vi idag på 57% från- och 63% till-luft efter injustering).
Det känns fel att man måste ha på ECO läge för att få nytta av kylan? Enligt tekniska beskrivningen så står det att vid 30 grader så blir det 23,7 grader efter värmeväxlaren.
jag kanske missuppfattat hur det skall/bör fungera?
skickar med en bild på nuläget. Nu har jag läget intensiv då vi har massa släktingar på besök.
För det första tycker jag kyla och frikyla är felaktiga begrepp i detta sammanhang. Frikyla kan man få om man har bergvärme och låter köldbäraren från berget cirkulera genom t.ex. en fläktkonvektor eller takkassett. Med ventilationen kan man möjligen få lite svalka om det är märkbart svalare ute än inne. Kan ju vara idé då att köra fläktarna på max under natten.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad jag kan hitta så är Domekt R 700 F en korsflödesvärmeväxlare, vilket betyder att det inte går att "stänga av" värmeåtervinnigsfunktionen, utan den värme som finns i frånluften används för att värma tilluften. Med andra ord, om det är kallare ute än inne så kommer aggregatet värma luften som tas utifrån med de som ventileras bort. Det är liksom till följd av hur sådana aggregat fungerar.
Hade det varit en roterande värmeväxlare, d.v.s. en trumma som roterar och för över värmen, då hade det gått att stänga av återvinningen igenom att stoppa trumman.
I mitt barndomshem hade vi ett ftx aggregat av korsvärmeväxlartyp, där gick det att ta ut hela värmeväxlaren för underhåll. Så pappa snickrade ihop en låda med samma dimensioner, men som bara ledde flödena förbi varandra, utan återvinning. Sen satte han i den varje vår och tog ur den på hösten. På det viset fungerade aggregatet som ett ft aggregat.
Hade det varit en roterande värmeväxlare, d.v.s. en trumma som roterar och för över värmen, då hade det gått att stänga av återvinningen igenom att stoppa trumman.
I mitt barndomshem hade vi ett ftx aggregat av korsvärmeväxlartyp, där gick det att ta ut hela värmeväxlaren för underhåll. Så pappa snickrade ihop en låda med samma dimensioner, men som bara ledde flödena förbi varandra, utan återvinning. Sen satte han i den varje vår och tog ur den på hösten. På det viset fungerade aggregatet som ett ft aggregat.
Enligt avtalet från säljaren så skulle den vara en roterande värmeväxlare. Det går i ECO läget att stänga av eftervärme. Enda problemet med det är att i ECO läget så går fläktarna ner på lågvarv. Skall det verkligen vara så?J JSten skrev:Vad jag kan hitta så är Domekt R 700 F en korsflödesvärmeväxlare, vilket betyder att det inte går att "stänga av" värmeåtervinnigsfunktionen, utan den värme som finns i frånluften används för att värma tilluften. Med andra ord, om det är kallare ute än inne så kommer aggregatet värma luften som tas utifrån med de som ventileras bort. Det är liksom till följd av hur sådana aggregat fungerar.
Hade det varit en roterande värmeväxlare, d.v.s. en trumma som roterar och för över värmen, då hade det gått att stänga av återvinningen igenom att stoppa trumman.
I mitt barndomshem hade vi ett ftx aggregat av korsvärmeväxlartyp, där gick det att ta ut hela värmeväxlaren för underhåll. Så pappa snickrade ihop en låda med samma dimensioner, men som bara ledde flödena förbi varandra, utan återvinning. Sen satte han i den varje vår och tog ur den på hösten. På det viset fungerade aggregatet som ett ft aggregat.
Fel av mig, det är en roterande värmeväxlare. Skummade som hastigast igenom användarmanualen, https://www.komfovent.com/wp-admin/admin-ajax.php?action=get_product_card_file&id=C6_manual_EN.pdf, och det verkar ju verkligen som att värmeåtervinningen endast går att slå av i eco mode, riktigt korkat om du frågar migG Glenn Eliasson skrev:
Har du hittat någon lösning? Jag är ute efter samma effekt. Bara ta uteluften rakt av och inte köra värmeväxlaren. Hittar inte något såntG Glenn Eliasson skrev:Hej!
vi har precis fått ett FTX-system installerat. En Domekt R 700 F. Jag har fått för mig att FTX systemet även skall ta tillvara på uteluften när det är kallare ute än inne. Men som det sett ut sedan vi startat systemet så har det ofta varit så att tilluften är varmare än utomhus temperaturer.
Jag nämnde detta för säljaren som sålde systemet och han menar på att vi måste sätta på ECO läget för att få till kyla (frikyla). Men om jag gör det så går till och frånluftsfläktarna ner till 20% och det känns mindre bra då vi vill ha normalt luftflöde (det har vi idag på 57% från- och 63% till-luft efter injustering).
Det känns fel att man måste ha på ECO läge för att få nytta av kylan? Enligt tekniska beskrivningen så står det att vid 30 grader så blir det 23,7 grader efter värmeväxlaren.
jag kanske missuppfattat hur det skall/bör fungera?
skickar med en bild på nuläget. Nu har jag läget intensiv då vi har massa släktingar på besök.
Roterande växlare har nackdelen att när den ej roterar pga av att uteluften är varmare än innetempen oftast på sommaren blir då resultaten ändå nån eller några graders höjning av tilluften pga att tilluft och frånluft passerar samma aluminium enhet oavsett rotering eller inte. Detta ger denna överhörning av värme man ej vill ha.
Lösningen är oftast att intaget för tilluften sitter på fel ställe. Måste sitta lågt, helst markplan placerad på norra sidan av huset där det är som svalast sommartid.
Korströmmare har en bypasfuntion för sommartid.
Lösningen är oftast att intaget för tilluften sitter på fel ställe. Måste sitta lågt, helst markplan placerad på norra sidan av huset där det är som svalast sommartid.
Korströmmare har en bypasfuntion för sommartid.
Efter att ha läst inlägget har jag varit i kontakt med deras säljare och ställt både frågor och fått följande svar gällande C6M-styrningen:
Tittar i installationsmanualen från sidan 35 och framåt.
Om jag förstår dig och manualen rätt så väljer man
a. Ventilationsläge (hemma, borta, osv.)
b. Autodrift eller ekodrift (eller inget val alls, går konstant på satt driftsläge, om inte Auto eller Eko är valt.)
Dessa två val körs parallellt, man väljer tex Hemma + Ekodrift, Braskamin + autodrift eller Borta + autodrift.
Val av b. påverkar inte sekvenser, fläkthastighet eller exempelvis börvärde frånluftstemp vid frånluftsreglering angivna i 4. Huvudinställningar och 5. Ventilationsläge. Helt rätt
Det som påverkas vid val av b. är enbart 6. Funktionsinställningar där man behöver göra ett val mellan frikyla (ekodrift) eller tidsprogram (=autodrift, dvs. 7. Driftsprogram). Helt rätt
Det är alltså inte så att även fläkthastigheten reduceras vid ekodrift. Helt rätt
Har jag förstått det rätt? Yes
Så det låter som att det är en inställningsfråga.
Tittar i installationsmanualen från sidan 35 och framåt.
Om jag förstår dig och manualen rätt så väljer man
a. Ventilationsläge (hemma, borta, osv.)
b. Autodrift eller ekodrift (eller inget val alls, går konstant på satt driftsläge, om inte Auto eller Eko är valt.)
Dessa två val körs parallellt, man väljer tex Hemma + Ekodrift, Braskamin + autodrift eller Borta + autodrift.
Val av b. påverkar inte sekvenser, fläkthastighet eller exempelvis börvärde frånluftstemp vid frånluftsreglering angivna i 4. Huvudinställningar och 5. Ventilationsläge. Helt rätt
Det som påverkas vid val av b. är enbart 6. Funktionsinställningar där man behöver göra ett val mellan frikyla (ekodrift) eller tidsprogram (=autodrift, dvs. 7. Driftsprogram). Helt rätt
Det är alltså inte så att även fläkthastigheten reduceras vid ekodrift. Helt rätt
Har jag förstått det rätt? Yes
Så det låter som att det är en inställningsfråga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

