Hej

Har en värmeåtervinnare som sitter i taket i badrummet. (Bild 1.)
Den ska suga in luft från hallen som är på andra sidan väggen.

Förut hade de bara öppet i väggen och ett galler nere vid golvet, alltså ingen trumma eller liknande. Detta resulterade i att det samlades mängder av damm i denna vägg, dvs alla eldosor va svarta av damm och skit=brandfara!

Nu har jag renoverat badrummet och har detta lilla problem kvar att lösa.

Bild 1 Aggregatet i barummet
dscn5576p.th.jpg

Bild 2: köksfläktslang mellan aggregatet och väggen dim 160mm
dscn5577r.th.jpg

Bild 3: Bild på väggen mellan badrum och hall
dscn5578q.th.jpg

Bild 4: Hål in till badrum
dscn5579h.th.jpg

Bild 5: Översikt
dscn5581w.th.jpg

Bild 6: Insugsgaller som används tidigare.
dscn5582k.th.jpg

Jag har funderat på om det finns nån slags väggtrumma man kan köpa och sätta dit, om det nu finns, hur monterar man ihop den med övriga delar så att det blir tätt?

Sen började fundera på varför de har insuget nere vid golvet, stiger inte värmen?
Luften som aggregatet kommer suga in värms även upp av en luftvärmepump.

Om jag lika gärna ha insugsgallret vid taket så blir problemet mycket mindre.

Har ni några tips eller råd ang detta?

/Daniel

Troligen är det en returluftskanal iomed att den suger nere vid golvet. I så fall har du luftvärme i huset och gallret vid golvet (ofta placerat i hallen)för att inte suga ut värmen vid tak vilket resulterar i kallare golv. Visst kan en plåtis göra en platt trumma som passar men du kan säkert även klä in väggkanalen med nåt enkelt tvättbart material och kanske tom ha en bit av väggen löstagbar och/eller montera ett lite större galler så det får plats ett grovfilter innanför.Är det på detta sätt så är det sålunda inte en frånluftskanal som skall anslutas till badrummet utan denna luft värms upp och kommer att blåsa tillbaka i tilluftsdonen i hela huset.

Hej

Tack för bra svar.

Det stämmer att det är luftvärme i huset.

Utifrån ditt svar börjar jag fundera på om jag inte helt enkelt ska ta upp ett nytt håll nere vid golvet och sedan plasta i väggen där luften kommer att gå, även täta alla läckor så mycket det bara går.
Dvs göra en egen trumma fast av plast.
Vad för slags tvättbart material tänker du på?

Om du tex skärmar av den del som eldosorna sitter så kanske det räcker att pensla på ett skikt med fuktspärr likt den som används när man kaklar badrum. Om huset har en braskamin eller liknande är det ofta fördelaktigt även med ett stängbart galler högt upp vid tak för att snabbt sprida överskottsvärme till övriga huset.Detta gör ju även att det blir lättare att torka rent kanalen i sin fulla längd. Det övre gallret skall naturligtvis vara stängt då kaminen inte används.

Huset har en braskamin, dock står den rätt långt ifrån denna vägg.

Så du skulle ha satt tätat runt eldosorna och dit samma galler som var tidigare fast med ett grovfilter innanför. Även monterat in ett öppningsbart spjäll i takhöjd för att ha öppen då man eldar?
Har jag förstått det hela korrekt?

japp

Hmm, jag har lite problem att hitta ett vettigt spjäll/galler som går att stänga.

Tips någon?

har på ett par ställen tillverkat en låda, lite större än gallret som i överkant sitter med en enkel gångjärnskonstruktion och med en diskret ståltråd som vinklas ut genom gallret. När man vill öppna suget genom gallret trycker man upp ståltråden som i sin tur lyfter "lådan" som i sin tur fastnar på en magnet ovanför gallret. När den skall srängas drar man bara i ståltråden igen. Det finns naturligtvis krångligare och mer sofistikerade sätt att lösa det på genom termostatreglerade spjällmotorer el likn men ändå....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.