Tjenare!
Håller på att bygga en stuga med relaxavdelning och funderar nu på hur man ska göra med ventilationen. Bifogar en bild på hur det kommer se ut.
Det kommer alltså att stå en fristående bastu mitt i rummet. Min tanke är att ha luftintag (typ vanliga tallriksventiler vid siffran "1" samt att ha nån form av fläkt (pax eller liknande ) vid "2". Bakom dörren vid "2" så kommer det bli en dusch.
Har jag tänkt rätt?
Fläkten tänkte jag skulle styras med fuktrelä alt timer.
Vad för fläkt ska man ha? Jag skulle gärna ha en där själva fläkten är utvändigt monterad så att ljudnivån inomhus hålls nere
//Benke
Håller på att bygga en stuga med relaxavdelning och funderar nu på hur man ska göra med ventilationen. Bifogar en bild på hur det kommer se ut.
Det kommer alltså att stå en fristående bastu mitt i rummet. Min tanke är att ha luftintag (typ vanliga tallriksventiler vid siffran "1" samt att ha nån form av fläkt (pax eller liknande ) vid "2". Bakom dörren vid "2" så kommer det bli en dusch.
Har jag tänkt rätt?
Fläkten tänkte jag skulle styras med fuktrelä alt timer.
Vad för fläkt ska man ha? Jag skulle gärna ha en där själva fläkten är utvändigt monterad så att ljudnivån inomhus hålls nere
//Benke
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tallriksventiler och frånluftsfläkt lär fungera. Jag skulle dock vilja ha med duschen i beräkningen så att luftflödet som uppstår tvingas via duschen. Annars står luften lite stilla där och fukthalten blir mycket hög (immigt i duschen).
Pax nya system passad ger möjlighet till lågvarvig kontinuerlig drift, vilket gör den till en bra allround grundventilation för byggnader utan skorsten eller avsaknad av mera avancerade ventilationssystem. De ska visst också vara tysta. Annars är väl en kanalfläkt ett bra alternativ.
Pax nya system passad ger möjlighet till lågvarvig kontinuerlig drift, vilket gör den till en bra allround grundventilation för byggnader utan skorsten eller avsaknad av mera avancerade ventilationssystem. De ska visst också vara tysta. Annars är väl en kanalfläkt ett bra alternativ.
Produkter som diskuteras: "Pax passad"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Ok, man skulle alltså flytta "2" till andra sidan väggen inne i duschutrymmet?
//Benke
//Benke
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja det tycker jag vore bättre. Då får du ett flöde även genom duschutrymmet. Dessutom stör fläktljudet mindre. Tänk bara på att dörren till duschen måste tillåta överluft (eller under). Det måste alltså även med dörren stängd finnas en tillräcklig springa för luftflöde, så att inte flödet hindras. Sedan kan man måsta reglera fläktens maxvarv, så att inte det drar allt för kallt om fötterna.benke_berguv skrev:
Då blir det att göra så, tackar för svaret!
//BEnke
//BEnke
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
