4 737 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Skillnad på Fresh tilluftsventiler
Hej,
Fick råd om att sätta in fresh ventiler i renutrymmena i huset och kollar lite fresh-hemsidan. De har 90-serien och sedan finns även TL98F-serien.
Vad är det för skillnad på dessa?
Fick råd om att sätta in fresh ventiler i renutrymmena i huset och kollar lite fresh-hemsidan. De har 90-serien och sedan finns även TL98F-serien.
Vad är det för skillnad på dessa?
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Verkar som skillnaden är att -98 modellen går att justera spridningsbilden på uteluften.
Har man golvvärme eller elradiatorer kan jag rekommendera TL80F-dBS som sprider luften mot taket och gör att man slipper kallraset.
Har man golvvärme eller elradiatorer kan jag rekommendera TL80F-dBS som sprider luften mot taket och gör att man slipper kallraset.
Fick upp mina ventiler idag, jösses vilken skillnad det blev direkt inomhus. Den "tryckande" känslan jag haft (speciellt vid högtryck som idag) är helt borta på bägge våningarna. Helt suveränt, rekomenderas verkligen.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 2 inlägg
Jag hänger på med en följdfråga... Jag ska sätta in Fresh-ventiler och har börjat med en TL98-F som jag köpte på bygghandlen. Nu funderar jag på om det kanske räcker med TL80F i andra rum? Jag tänkte mig den bullerdämpande varianten och då skiljer det en hel del både i pris och storlek på hålet som behöver göras i väggen. Jag bor i ett 1 1/2-plans kedjehus på ca 120 m2 och ska ha ventiler i två sovrum, arbetsrum, vardgasrum och ett rum i anslutning till köket tänkte jag. Hur räknar jag ut vilken jag behöver?
Klicka här för att svara