2 766 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
PAX Passad Multi i badrum!
Har kommit så långt i badrumsrenoveringen att det är dags att installera ventilationen.
Har inhandlat en PAX Passad Multi och tanken är att jag ska leda in luften i murstocken (som går upp genom badrummet) och upp genom skorstenen. Har plockat bort ventilationsluckan på murstocken och sågat upp ett hål rakt för det i nya väggen som reglades upp framför murstocken.
Tänkte bara kolla om jag tänker rätt när jag gör på det här sättet, tanken är att dra ventslang/rör i murstocken och ansluta pax fläkten till det och sätta en takhuv uppe på skorstenen.
behöver rören/slangen vara isolerad i murstocken?
tacksam för svar
mvh Patrick
Har inhandlat en PAX Passad Multi och tanken är att jag ska leda in luften i murstocken (som går upp genom badrummet) och upp genom skorstenen. Har plockat bort ventilationsluckan på murstocken och sågat upp ett hål rakt för det i nya väggen som reglades upp framför murstocken.
Tänkte bara kolla om jag tänker rätt när jag gör på det här sättet, tanken är att dra ventslang/rör i murstocken och ansluta pax fläkten till det och sätta en takhuv uppe på skorstenen.
behöver rören/slangen vara isolerad i murstocken?
tacksam för svar
mvh Patrick
Produkter som diskuteras: "PAX Passad"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
liten uppdatering, idén med att dra ny ventslang i murstocken sprack ganska omgående då jag inte fick igenom slangen, har en utgjutning på murstocken uppe på vinden som går ner till badrummet så slangen klarade inte den böjen.
nu är frågan, behöver jag ha slang i hela murstocken eller räcker det om jag har ett rör från PAX fläkten in i murstocken och sen ingenting upp till skorstenen, alltså bara använder ventkanalen som finns eller finns det risk att det vittrar sönder då med åren? det är bra självdrag i kanalen!
nu är frågan, behöver jag ha slang i hela murstocken eller räcker det om jag har ett rör från PAX fläkten in i murstocken och sen ingenting upp till skorstenen, alltså bara använder ventkanalen som finns eller finns det risk att det vittrar sönder då med åren? det är bra självdrag i kanalen!
Beror vad jag förstår lite på om murstocken värms upp eller inte. Jag kommer själv endast att leda in min badrumsventilation via ventslang upp till vinden och sedan rätt ut i en rökkanal i murstocken. Blev rådd att göra så av besiktningsmannen från mitt förs. bolag och har även sett andra göra likadant. Värms murstocken upp är det absolut inga problem, men det skall även funka på ouppvärmd om man har gott självdrag och inte bryter detta med kallrasskydd eller fläkt som bara går ibland. Jag kommer låta min fläkt gå på lågvarv konstant och är inte orolig.
Klicka här för att svara