BirgitS
M Sebpr87 skrev:
Gällande brandskydd så förutsätter jag att en ventilationsfirma som utför arbete har koll på det. Så länge det klarar OVK så är jag nöjd.
Det kan man inte lita på, de som oftast gör själva mätjobbet är bara utbildade just för att mäta.

M Sebpr87 skrev:
Nej det förstår jag, men det känns betryggande att det finns en lösning. Vi ska ta in en firma som ska titta på det. Vår säljare har vetat om detta och skulle lösa ventilationen i samband med renoveringen enligt styrelsen, så vi får se vem som ska bekosta det. Att återställa allt till ursprunglig planlösning skulle innebära enorma kostnader samt att vi inte skulle vilja bo här då.

Mvh
Sebbe
Det man brukar göra är att dra en ventilationskanal från imkanalen i gamla köket till en plats i nya köket.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan man inte lita på, de som oftast gör själva mätjobbet är bara utbildade just för att mäta.

Det man brukar göra är att dra en ventilationskanal från imkanalen i gamla köket till en plats i nya köket.
Hej, det förstår jag men som jag skrev är det inte aktuellt, och helt omöjligt för det ligger på andra sidan lägenheten.

BirgitS BirgitS skrev:

Om ventilationsfirman utför ett arbete så förutsätter jag att de både förhåller sig till brandskyddsregler samt att OVK blir godkänd. Annars ser jag inte vem jag ska anlita för att åtgärda detta.

BirgitS
M Marmorsten5 skrev:
Hej, det förstår jag men som jag skrev är det inte aktuellt, och helt omöjligt för det ligger på andra sidan lägenheten.
Det är många som har dragit imkanaler långa vägar i ombyggda lägenheter för att få godkänt brandskydd.

• Gilla
LKJ
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Såhär står det på SIMAB hemsida: ”
Sotning förebygger bränder
Sotning görs för att förebygga bränder i bostäder. Vid sotning tas man bort brandfarliga beläggningar.

Imkanalen, köksfläktens anslutning till skorstenen och ventilationssystemet i bostadshus, omfattas inte längre av kravet på sotning. Det är dock viktigt att rengöra den med jämna mellanrum för att bibehålla funktionen.”

BirgitS BirgitS skrev:
Det är många som har dragit imkanaler långa vägar i ombyggda lägenheter för att få godkänt brandskydd.
Ja det har dom säkert, om om vi skulle sänka taket och alla fina takstuckaturer skulle försvinna så sänks värdet på lägenheten samt att vi har självdrag, tveksamt om den långa vägen 15 m hade gett varken från eller till i frånluft. @BirgitS vad har du för erfarenheter av detta? Yrke?

• Gilla
aplusb
  • Laddar…
BirgitS
M Marmorsten5 skrev:
Såhär står det på SIMAB hemsida: ”
Sotning förebygger bränder
Sotning görs för att förebygga bränder i bostäder. Vid sotning tas man bort brandfarliga beläggningar.

Imkanalen, köksfläktens anslutning till skorstenen och ventilationssystemet i bostadshus, omfattas inte längre av kravet på sotning. Det är dock viktigt att rengöra den med jämna mellanrum för att bibehålla funktionen.”
Det är något helt annat, pga. bra fettfilter blir det inte lika mycket fettansamling i imkanalerna längre.

Men det har ju inget att göra med att en mycket vanlig brandorsak i hemmen är torrkokning, alltså att det börjar brinna i köket och då ska branden inte spridas till andra lägenheter via imkanalen.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är något helt annat, pga. bra fettfilter blir det inte lika mycket fettansamling i imkanalerna längre.

Men det har ju inget att göra med att en mycket vanlig brandorsak i hemmen är torrkokning, alltså att det börjar brinna i köket och då ska branden inte spridas till andra lägenheter via imkanalen.
Men om det inte är ett krav i en lägenhet enligt brandskydd så spelar det ingen roll. Som sagt vad har du för yrke för du verkar veta mer än ventilationsfirman, mest nyfiken vem jag i så fall ska vända mig till för en lösning :)

• Gilla
aplusb
  • Laddar…
M Marmorsten5 skrev:
Ja, det där stämmer, att det inte är något krav på sotning av imkanal.
Däremot så är det fortfarande krav på att en imkanal ska brandskyddsisoleras så fort den lämnar rummet den börjar i, samt om imkanalen betjänar flera brandceller/lägenheter så ska hela imkanalen brandisoleras.

Det är BBRen kapitel 5 som styr.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Marmorsten5 skrev:
Men om det inte är ett krav i en lägenhet enligt brandskydd så spelar det ingen roll. Som sagt vad har du för yrke för du verkar veta mer än ventilationsfirman, mest nyfiken vem jag i så fall ska vända mig till för en lösning :)
Finns det bara en enda frånluftskanal från köket så räknas det som imkanal.

Om det däremot finns två frånluftskanaler från köket så är det den närmsta som räknas som imkanal.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.