7 158 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Flytta kök och använda imkanal från badrum?
Sida 1 av 2
Hej!
Köpt lgh från 1929 och ska flytta tvärs över lägenheten. Det är självdrag.
För att få till frånluft i det nya köket undrar jag om det skulle kunna vara ett alternativ att ansluta köket till vent-kanalen i badrummet som ligger vägg i vägg.
Lösningen skulle innebära två frånluftsdon kopplade till samma ventkanal, ett i badrum och ett i kök.
Köksfläkten kommer inte anslutas till vent-kanalen i köket, vi kommer använda oss av endast kolfilterfläkt. Vi kommer givetvis hantera frågan med styrelsen om detta är möjligt.
Ventilationskunniga, är detta möjligt? Skulle det klara en OVK?
Tacksam för svar!! /Linda
För att få till frånluft i det nya köket undrar jag om det skulle kunna vara ett alternativ att ansluta köket till vent-kanalen i badrummet som ligger vägg i vägg.
Lösningen skulle innebära två frånluftsdon kopplade till samma ventkanal, ett i badrum och ett i kök.
Köksfläkten kommer inte anslutas till vent-kanalen i köket, vi kommer använda oss av endast kolfilterfläkt. Vi kommer givetvis hantera frågan med styrelsen om detta är möjligt.
Ja precis. Men de i styrelsen har ingen koll när det kommer till just detta. Har fått ta del av det senaste OVK-protokollet och har även ritningar. Skulle behöva veta om det är ett krav att imkanal i kök respektive i badrum måste vara separerade eller inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 216 inlägg
Imkanaler är just de ventilationskanaler som är gjorda för att ta hand om fett och ånga från matlagning. I badrum har man inte imkanaler. Imkanaler har särskilda krav när det gäller brandsäkerhet så är det en imkanal du behöver från köket eller hamnar ventilationen långt från spisen.
Du måste säkerställa att det inte börjar lukta matos hos grannarna.
Det är nog bäst att du tar in en byggnadskonstruktör eller liknande som kan titta på ritningarna, vet vad som gäller och känner till olika sätt att lösa det.
Du måste säkerställa att det inte börjar lukta matos hos grannarna.
Det är nog bäst att du tar in en byggnadskonstruktör eller liknande som kan titta på ritningarna, vet vad som gäller och känner till olika sätt att lösa det.
En imkanal ska vara brandisolerad så fort den lämnar rummet.
Om imkanalen delas mellan två eller fler lägenheter/brandceller så ska den vara brandisolerad absolut hela vägen, även i det rum den börjar i.
Om imkanalen delar samma kanal som frånluften från tex badrum så ska även badrumskanalen vara brandisolerad.
Brandisoleringen ska vara minst EI15, om jag mins rätt, men brandisoleringen mellan två lägenheter ska vara minst EI60.
Om imkanalen delas mellan två eller fler lägenheter/brandceller så ska den vara brandisolerad absolut hela vägen, även i det rum den börjar i.
Om imkanalen delar samma kanal som frånluften från tex badrum så ska även badrumskanalen vara brandisolerad.
Brandisoleringen ska vara minst EI15, om jag mins rätt, men brandisoleringen mellan två lägenheter ska vara minst EI60.
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
Hej! Gammal tråd som berör precis det jag funderar på. Hur gick det? Funkade det att använda samma frånluftskanal??
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
Hejj, hur gick det? Jag står inför samma dilemma.L LKJ skrev:Hej!
Hej!
Vi körde på den lösning som jag beskriver i mitt första inlägg. Ventilationsdonet i köket sitter ca två meter ifrån spis/kolfilterfläkt.
Den gamla ventkanalen som fanns i sovrummet (där köket tidigare var placerat) har fått vara kvar med nytt Vent-don.
Klarade Ovk utan anmärkning senare det året. Och inomhusluften är bra! Inga klagomål från grannar om ev. matos.
/Linda
Vi körde på den lösning som jag beskriver i mitt första inlägg. Ventilationsdonet i köket sitter ca två meter ifrån spis/kolfilterfläkt.
Den gamla ventkanalen som fanns i sovrummet (där köket tidigare var placerat) har fått vara kvar med nytt Vent-don.
Klarade Ovk utan anmärkning senare det året. Och inomhusluften är bra! Inga klagomål från grannar om ev. matos.
/Linda
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Grattis. Men om jag förstår det rätt så har inte brandsäkerheten kontrollerats? Kraven på brandisolering gäller oavsett om fläkten är kopplad till kanalen i köket eller inte.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok. Hos oss har köket flyttats från andra sidan lägenheten, där köket tidigare låg finns nu sovrum och gäst wc (frånluftsdon i wc). Det nya köket ligger vägg i vägg med ett badrum.L LKJ skrev:Hej!
/Linda
Så om jag förstår sig rätt så delar ert badrum och kök frånluftskanal och klarade OVK? Sa de något om minimumdistans för frånluftsdon till fläkt? Vi har cirka 3 meter från fläkt till potentiell ny delad kanal i så fall.
Gällande brandskydd så förutsätter jag att en ventilationsfirma som utför arbete har koll på det. Så länge det klarar OVK så är jag nöjd.
Nej det förstår jag, men det känns betryggande att det finns en lösning. Vi ska ta in en firma som ska titta på det. Vår säljare har vetat om detta och skulle lösa ventilationen i samband med renoveringen enligt styrelsen, så vi får se vem som ska bekosta det. Att återställa allt till ursprunglig planlösning skulle innebära enorma kostnader samt att vi inte skulle vilja bo här då.L LKJ skrev:
Mvh
Sebbe