Lite vilda funderingar här, då jag inte jag spånar vilt:
Jag har ett 3-vånings radhus med källare, där jag börjat försöka göra något åt radonproblemet jag
verkar ha. Radonmätarn från airthings.se verkar indikera det, och värdena har ibland varit uppe kring 800 momentant.
(Riktig 3månaders mätning pågår)
Det jag har upptäckt dock, är ju att när jag vid ett tillfälle hade minskat ner frånluftfläkten (utan värmeåtervinning dessvärre), så sjönk radonvärdena drastiskt ner till ca 100, så det känns rätt tydligt att jag suger in radon från golvet.
Det finns två tilluftsventiler i källaren (på 56 kvm), men den enda ligger i ett förråd man normalt sett har stängt, (och jag har visserligen monterat in dörrventiler nu), och det verkar som inte hjälpa.
Eftersom frånluftsfläkten sitter på taket 3 våningar upp, och det vore ett rejält jobb att byta till en FTX anläggning med nya tilllufts-kanaler överallt, så började jag fundera på dessa:
https://fresh.se/produkter/varmeatervinning/810001
....eftersom att bara öppna för fler tilluftsdon skulle göra källaren iskall på vintern, och/eller kosta en förmögenhet i uppvärmning. (plus att det är svårt i källaren)
Men. Den sorten går inte att montera i källaren. Källarplan är så pass långt ner "under" markytan, att fläktarna/kanalerna skulle behöva luta "uppåt/utåt", tvärtemot installationskonceptet där de måste luta neråt mot mark på utsidan, för att eventuell kondens ska rinna utåt.
Så...till slut, så kommer jag till min egentliga fråga, då jag hade gett upp fresh fläktarna tidigare....måste de verkligen sitta i källaren??
Om jag monterar 2 Fresh/FDX-don på mellanplan, och i värsta fall ytterligare två på överplan, så borde ju det sänka undertrycket ganska rejält, och minska insuget av radon från källargolvet?
Eller är det som min ryggradskänsla ville övertyga mig om i början, att de bör sitta i källarn för att hjälpa till?
Mvh
TQ