Funderar på att instalerar en Effecta vedpanna med lambda styrning. Någon som har erfarenhet av sådan som har synpunkter?
Tänker mig en inomhusgivare för sjuntstyrning men en del förordar utomhusgivare. Varför?
Utomhusgivaren kan väl inte känna hur det blåser och hur många vi är i huset och hur många hushållsmaskiner som är igång mm.
Vill köra med radiatorerna så öppna som är möjligt, alltså helst utan termostater.
mvh
Sigvard
Tänker mig en inomhusgivare för sjuntstyrning men en del förordar utomhusgivare. Varför?
Utomhusgivaren kan väl inte känna hur det blåser och hur många vi är i huset och hur många hushållsmaskiner som är igång mm.
Vill köra med radiatorerna så öppna som är möjligt, alltså helst utan termostater.
mvh
Sigvard
Vi har en och är nöjda. Sök på mina gamla inlägg så hittar du vad jag har sagt om den.
Men välj en rejäl ackumulatortank! Vi tog 2 st 750 liters för att få in dem genom dörren, men idag hade vi valt att platsbygga en tank på 2-2,5 kubik istället, det tar lika mycket plats i pannrummet, men ger mycket större frihet i eldningen!
Men välj en rejäl ackumulatortank! Vi tog 2 st 750 liters för att få in dem genom dörren, men idag hade vi valt att platsbygga en tank på 2-2,5 kubik istället, det tar lika mycket plats i pannrummet, men ger mycket större frihet i eldningen!
Hej på er alla, ett väldigt fint forum ni fått till stånd.
Är i pannbytartagen och intresserad av lambdastyrd panna, kanske Effecta lambda, men:
Undrar varför Effecta rekommenderar 13% O2 som ställvärde på sin lambda?
Låter mycket.
Stora pojkarna Fröling och Kunzel: 5-7%
Ju högre restsyre desto mer utspädda kallare rökgaser, svalare efterförbränning.
13% betyder väl att rökgaserna innehåller över 60% "luft" som inte varit till någon nytta i förbränningsprocessen, då pannrumsluften innehåller ca 21% syre.
Eller har jag missförstått något?
mbos
Är i pannbytartagen och intresserad av lambdastyrd panna, kanske Effecta lambda, men:
Undrar varför Effecta rekommenderar 13% O2 som ställvärde på sin lambda?
Låter mycket.
Stora pojkarna Fröling och Kunzel: 5-7%
Ju högre restsyre desto mer utspädda kallare rökgaser, svalare efterförbränning.
13% betyder väl att rökgaserna innehåller över 60% "luft" som inte varit till någon nytta i förbränningsprocessen, då pannrumsluften innehåller ca 21% syre.
Eller har jag missförstått något?
mbos
Så här står det i Effecta Lambdas manual, under rubriken styrningen:
"... och rökgaserna nått en temperatur av 100 C startar mätning av inställd syrehalt (normalt 13%) lambdasonden lämnar signal varje sekund och vrider spjällen vid förändring på +/- 0,5 %."
mbos
"... och rökgaserna nått en temperatur av 100 C startar mätning av inställd syrehalt (normalt 13%) lambdasonden lämnar signal varje sekund och vrider spjällen vid förändring på +/- 0,5 %."
mbos
Tack Ylven har tittat lite på dina inlägg, vet dock inte om jag hittat allt om din panna... Är inte helt säker på att jag "sökt" rätt.
Vad har du för rökgastemperatur efter pannan? Fått känslan av ett det är ett problem för Effecta, har jag fel?
Har tittat på två pannor i drift, den ena låg en bit över 200grader och den andra närmare 300g. Vad de har 1 m ner i skorstenen vet jag inte men sannolikt onödigt högt.
Vad har du för rökgastemperatur efter pannan? Fått känslan av ett det är ett problem för Effecta, har jag fel?
Har tittat på två pannor i drift, den ena låg en bit över 200grader och den andra närmare 300g. Vad de har 1 m ner i skorstenen vet jag inte men sannolikt onödigt högt.
Så här står det i Effecta Lambdas manual, under rubriken styrningen:
"... och rökgaserna nått en temperatur av 100 C startar mätning av inställd syrehalt (normalt 13%) lambdasonden lämnar signal varje sekund och vrider spjällen vid förändring på +/- 0,5 %."
mbos
Enligt den manual som ligger på deras hemsida så är det CO2 halten som kan ställas in, i deras exempel skriver dem 13,5%
hästvärme
"... och rökgaserna nått en temperatur av 100 C startar mätning av inställd syrehalt (normalt 13%) lambdasonden lämnar signal varje sekund och vrider spjällen vid förändring på +/- 0,5 %."
mbos
Enligt den manual som ligger på deras hemsida så är det CO2 halten som kan ställas in, i deras exempel skriver dem 13,5%
hästvärme
Visst är det CO2 man ställer in, lite konstigt eftersom lambdasonden mäter förhållandet syre/bränsle i avgaserna.
Lite konstigt att dom bara kom upp i 90% verkningsgrad trots lambdasond, när andra kommer över. Men konvektionsdelen är väl lite för liten.
Lite konstigt att dom bara kom upp i 90% verkningsgrad trots lambdasond, när andra kommer över. Men konvektionsdelen är väl lite för liten.
Har en 3 månder gammal manual nerladdad från Effectas hemsida där det står att man ställer in syret, idag på hemsidan finns en ny variant av manualen med inställning av CO2.
Dock står det fortfarande i den engelskspråkiga varianten på hemsidan om inställning av syre.
Att ställa in CO2 är väl lite bakvänt när man mäter syret som Matss säger, man utgår väl ifrån fullständig förbränning så inget eller mycket litet CO finns kvar i rökgaserna, detta har man dock tyvärr ingen aning om under eldningscykelns olika skeden.
Det jag tycker mig sakna i dom flesta pannor på den svenska marknaden med omvänd förbränning är mer blandning av syre+gengasen. Se t.ex. Fröling med sin patenterade Vortex-kammare eller Kunzel med sin virvel-kammare (whirl chamber). Jag antar att man lättare uppnår fullständig förbränning om gasomblandningen är god och därmed kan köra med mindre överskottssyre.
Jag antar att följande faktorer inverkar på förbränningen: temperaturen (tillräckligt hög), tillgång+blandning av syret i gengasen + antagligen tiden.
Kanske nån byggt nån virvelkammare själv?
mbos
Dock står det fortfarande i den engelskspråkiga varianten på hemsidan om inställning av syre.
Att ställa in CO2 är väl lite bakvänt när man mäter syret som Matss säger, man utgår väl ifrån fullständig förbränning så inget eller mycket litet CO finns kvar i rökgaserna, detta har man dock tyvärr ingen aning om under eldningscykelns olika skeden.
Det jag tycker mig sakna i dom flesta pannor på den svenska marknaden med omvänd förbränning är mer blandning av syre+gengasen. Se t.ex. Fröling med sin patenterade Vortex-kammare eller Kunzel med sin virvel-kammare (whirl chamber). Jag antar att man lättare uppnår fullständig förbränning om gasomblandningen är god och därmed kan köra med mindre överskottssyre.
Jag antar att följande faktorer inverkar på förbränningen: temperaturen (tillräckligt hög), tillgång+blandning av syret i gengasen + antagligen tiden.
Kanske nån byggt nån virvelkammare själv?
mbos
Jämför du med Fröling/Kunzel då??Matss skrev:
Vet inte om jag skulle ta en panna som ger 3% högre verkningsgrad men kostar det dubbla, Är rätt övertygad att Effekan har bättre verkningsgrad över hela eldnincykeln än Baxi o Calmar t.ex
Tiden är en rätt stor faktor.mbos skrev:Har en 3 månder gammal manual nerladdad från Effectas hemsida där det står att man ställer in syret, idag på hemsidan finns en ny variant av manualen med inställning av CO2.
Dock står det fortfarande i den engelskspråkiga varianten på hemsidan om inställning av syre.
Att ställa in CO2 är väl lite bakvänt när man mäter syret som Matss säger, man utgår väl ifrån fullständig förbränning så inget eller mycket litet CO finns kvar i rökgaserna, detta har man dock tyvärr ingen aning om under eldningscykelns olika skeden.
Det jag tycker mig sakna i dom flesta pannor på den svenska marknaden med omvänd förbränning är mer blandning av syre+gengasen. Se t.ex. Fröling med sin patenterade Vortex-kammare eller Kunzel med sin virvel-kammare (whirl chamber). Jag antar att man lättare uppnår fullständig förbränning om gasomblandningen är god och därmed kan köra med mindre överskottssyre.
Jag antar att följande faktorer inverkar på förbränningen: temperaturen (tillräckligt hög), tillgång+blandning av syret i gengasen + antagligen tiden.
Kanske nån byggt nån virvelkammare själv?
mbos
Titta skillnaden på i yta mellan munstycket där sekundärluften tillsätts och slutförbrännings kammaren.
Rätt temperatur för att fri göra och förbränna alla gaser kan du uppnå i stort sett alla pannor tom en viadrus (dock har den pannan pga sin konstruktion andra bekymmer).
Ju längre väg gaserna får vandra innan dom kyls av desto större chans att nå fullständig förbränning, virvel bildningen kommer av sig själv även om du har en helt plan yta under munstycket kanske används en skål under munstycket för att återcirkulera gaserna så mycket som möjligt.
Skall bli intressant att se hur länge det tar innan någon tillverkare kommer med någon form av egr.
Nästa steg efter det blir väl att höja tempen ytterligare men då måste även en katalysator till pga nya föroreningar i röken som bildas vid en högre förbrännings temp än vad som är i dagens pannor.
Den borde ju verkligen ha bättre förbränning hela tiden annars är konstruktionen så misslyckad att inte ens lambdasond hjälper. Men trots det så blir den provade verkningsgraden sämre och den mäts ju ändå över största delen av eldningscykeln. Och om Baxi-folket har optimerat pannan som du skrev tidigare vore ju Effecta-folket dumma om dom inte optimerat sin för testen 
Vore kul att mäta upp en Effecta och jämföra tex konvektionsyta i tuberna med en Inova.
Jag tror även att nån procent av Inovans 91% kan bero av bättre isolering. Men det är ju isåfall förluster som inte helt är förluster...
Vore kul att mäta upp en Effecta och jämföra tex konvektionsyta i tuberna med en Inova.
Jag tror även att nån procent av Inovans 91% kan bero av bättre isolering. Men det är ju isåfall förluster som inte helt är förluster...
Möjligt att effectan inte kan prestera som tex baxi vid en test,men det skulle vara kul att se hur den prestera i vardagen med blandved.Ena dagen 50% dö gran 25% björk 25% ek.
Nästa dag kan det vara 70% björk.Vid denna situation borde effectan ha en fördel mot andra pannor.
Vad har Baxi för verkningsgrad på sin panna med lamba.
Men den säljs kanske inte längre.
Nästa dag kan det vara 70% björk.Vid denna situation borde effectan ha en fördel mot andra pannor.
Vad har Baxi för verkningsgrad på sin panna med lamba.
Men den säljs kanske inte längre.
Redigerat: