Jag tänkte rådfråga vilken keddy kassett jag borde köpa eftersom jag är helt bortkommen på sånt här.
Kanske till och med finns mycket bättre alternativ men är i första hand intresserad av att veta vilken som är bäst av dessa två
Alternativ 1
Keddy 2002
16 000 kr
Ny miljövänlig modell med något jag tror heter vermiculite som tyvärr behöver bytas vid slitage
Bredd Höjd Djup 600x530x485 mm
Verkningsgrad ca 83%
Effekt 5-10 kw
Alternativ 2
Keddy 204
11 000 kr
Gammal klassiker som kommer bli förbjuden att montera in efter 1 juni om jag uppfattat rätt på grund av miljökrav
Bredd Höjd Djup 615x475x425 mm
Verkningsgrad ca 70%
Effekt upp till 12
Kanske till och med finns mycket bättre alternativ men är i första hand intresserad av att veta vilken som är bäst av dessa två
Alternativ 1
Keddy 2002
16 000 kr
Ny miljövänlig modell med något jag tror heter vermiculite som tyvärr behöver bytas vid slitage
Bredd Höjd Djup 600x530x485 mm
Verkningsgrad ca 83%
Effekt 5-10 kw
Alternativ 2
Keddy 204
11 000 kr
Gammal klassiker som kommer bli förbjuden att montera in efter 1 juni om jag uppfattat rätt på grund av miljökrav
Bredd Höjd Djup 615x475x425 mm
Verkningsgrad ca 70%
Effekt upp till 12
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Jag stod i höstas inför samma val. Jag gick på alternativ 1, mest för att högre verkningsgrad och renare utsläpp ur skorstenen.
Vermiculite är bara en finare floskel för keramiska plattor. De är enkla att byta om så skulle behövas och listpriset är runt en tusing. Jag tror inte de slits nämnvärt vid vanlig eldning, däremot går de säkert sönder om man är ovarsam och kastar in veden i kassetten.
Den enda nackdelen med en keddy 2002 är att keramiken sitter så till att rökgaserna går fram mot en utlopps-spalt nära luckan i framkant. Detta medför en stor risk för inrykning om man inte har perfekt tajming på nästa ilägg av ved. På kassetter med utloppet i bakkant är detta inget problem, då kan man ju enkelt öppna dörrarna när helst man önskar.
Lycka till med installationen.
-Med varmaste pyromanhälsningar
Vermiculite är bara en finare floskel för keramiska plattor. De är enkla att byta om så skulle behövas och listpriset är runt en tusing. Jag tror inte de slits nämnvärt vid vanlig eldning, däremot går de säkert sönder om man är ovarsam och kastar in veden i kassetten.
Den enda nackdelen med en keddy 2002 är att keramiken sitter så till att rökgaserna går fram mot en utlopps-spalt nära luckan i framkant. Detta medför en stor risk för inrykning om man inte har perfekt tajming på nästa ilägg av ved. På kassetter med utloppet i bakkant är detta inget problem, då kan man ju enkelt öppna dörrarna när helst man önskar.
Lycka till med installationen.
-Med varmaste pyromanhälsningar
Tänkte bara kolla med er.. Nån här som har koll på HETA scan-line prestige c.. Är de bra märke? Så här ser de ut just nu
Om 3v kommer denna att se ut så här Ungerfär...
Ville Keddy först men Keddy hade ej mått som passa..
Om 3v kommer denna att se ut så här Ungerfär...
Ville Keddy först men Keddy hade ej mått som passa..
Klicka här för att svara