Flyttade till nya huset för nån månad sedan och försöker lära mig det här med eldning.
Tycker det inte funkar 100%.

Vi har en Nordic kamina Zuzia tunnelmodell som har luckor på båda sidor.
Det är primär tilluft via uteluftskanal (125mm har jag för mig) i plattan. Har rensat och gått igenom kanalen så den är helt ren.
Sitter ett vridspjäll med wire för att reglera tilluften men det verkar inte påverka det minsta.

Fram på kaminen sitter det ett spjäll för sekundär tilluft via rumsluften. Öppnar vi det blir det livligare eld i kaminen.
Har en känsla att kaminen drar rumsluft via luckorna. Så jag bytte tätning runt luckan, men det blev ingen större skillnad.

På två till tre dagar kan man se sot på glasen, framförallt runt kanterna.
Kaminen är från 2012-2013 så det är ingen gammal pjäs.

Behöver lite råd på vad jag kan göra för att slippa få sot samt kunna elda optimalt.
Vad kan jag göra för att förbättra draget i tilluften? Kan ju inte behöva en kanalfläkt för att skapa flöde i kanalen.

Såg en film i någon tråd där elden verkligen påverkades av reglering av spjället på tilluften.
Jag hoppas slippa använda rumsluften som luft till kaminen.
 
Totte_S
Elden bryr sig inte om det är luft från utsidan av huset eller från insidan. Om du har öppet spjäll till uteluften så får du helt enkelt tillföra mer av inneluften.
Elda är mycket känsla, du behöver ha lite liv i brasan så att det blir varmt och därmed tillräcklig förbränning.
Dessutom spelar veden roll, den skall självklart vara torr och inte gärna barrved pga den sprätter glöd.
En viss mängd sot får du nog räkna med, men det enklaste sättet att få bort den är att du gör en boll av tidningspapper, fuktar pappersbollen i vatten, doppar den i sotet i kaminen (inte i kolen, utan sotet, det grå som dammar) och gnuggar glaset med. Det absolut bästa, enklaste och billigaste sättet.
Lägg gärna upp en bild på hur sotigt det är.
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Elden bryr sig inte om det är luft från utsidan av huset eller från insidan. Om du har öppet spjäll till uteluften så får du helt enkelt tillföra mer av inneluften.
Elda är mycket känsla, du behöver ha lite liv i brasan så att det blir varmt och därmed tillräcklig förbränning.
Dessutom spelar veden roll, den skall självklart vara torr och inte gärna barrved pga den sprätter glöd.
En viss mängd sot får du nog räkna med, men det enklaste sättet att få bort den är att du gör en boll av tidningspapper, fuktar pappersbollen i vatten, doppar den i sotet i kaminen (inte i kolen, utan sotet, det grå som dammar) och gnuggar glaset med. Det absolut bästa, enklaste och billigaste sättet.
Lägg gärna upp en bild på hur sotigt det är.
Kan bara hålla med. Sotigt blir det, det kommer man inte ifrån.
 
Tack för svar!
Jo det verkar som att elda är mycket erfarenhet.

Ok så sot får man räkna med.
Ska ta en bild lite senare.
Testade att rengöra med aska tidigare men det funkade sådär på de hårda avlagringarna.
Köpte något medel för rengöringen. Funkade toppen.
 
@
Rekommenderar biltemas sprej för att ta bort sot från kaminensglas. Riktigt bra!
 
fgo fgo skrev:
Tack för svar!
Jo det verkar som att elda är mycket erfarenhet.

Ok så sot får man räkna med.
Ska ta en bild lite senare.
Testade att rengöra med aska tidigare men det funkade sådär på de hårda avlagringarna.
Köpte något medel för rengöringen. Funkade toppen.
Du kan också använda fyrkantiga skursvampar med askblandningen.
Svinto går också bra.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Rekommenderar biltemas sprej för att ta bort sot från kaminensglas. Riktigt bra!
Det är den jag använt. (y)(y)
 
Här kommer bilderna.
Nyligen rengjort kaminfönster med synliga flammor och lätt sotning, intill en julgran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brinnande ved i en kamin, ren glasyta visar tydliga lågor från björk och granved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu tvättade jag av glasen noga i helgen.

Kan tillägga att vi elda med björk och gran.
Fick tipset att det var bra att blanda träslag i kaminen.
Men kanske skulle köra björk endast.
 
Närbild på en smutsig ugnslucka med tydligt synlig bränning och fettfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En inomhusbild med blick på en rund träbord med stolar genom en suddig glasruta, nära ett juldekorerat träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns det bättre
 
@
Tänder med finkluven björk och får ett ordentligt drag från början?
 
Eldar du väldigt försiktigt? Eldar du årsved?
Sot och avlagringarna på insatsen säger att det inte brinner superbra.

Ibland när jag tänder en brasa kan det bli lite sotigt på sidorna inne i eldstaden. När det fått brinna en stund är sotet borta.
Veden ligger i en glest panelad vedbod och veden är från 2018. Glaset torkar jag med hushållspapper och två duschar med fönsterputs max två gånger i månaden. Kan bli lite sot i nerkant av glaset. Eldstad med flammande ved som brinner, något sot på glasets nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
ja vi tänder med finkluven ved.
Enligt de rekommendationer som finns på nätet.
två lite större i botten, tidningspapper samt smått ovan. Elden brukar starta snabbt.

Köpte veden nu när vi flyttade in, det ska vara sen i våras.
Enligt säljaren skulle vi lägga in det inomhus någon dag innan vi eldade, och det gör vi.

Läste installationsmanualen nu ikväll och såg nåt intressant.
Spjället mot skorstenen är ett startspjäll beskrivs det.
http://www.nordicvarmesystem.se/media/22168/manual_nordic_kamina.pdf
sid 6.
Tänkte laborera med det lite får se hur elden och kaminen beter sig.
Spjället behåller en öppning även vid stängt läge som gör att röken kommer förbi även i stängt läge.
Upplever också att det blir varmare på glaset när jag stänger det lite.
Så det känns som det kan vara en del av lösningen.

Ni erfarna kanske har mer koll på det?
 
Rökgasspjället kan du ha helt öppet när du eldar. Du justerar flödet med tilluften. Stryper du tilluften helt slocknar elden. Fullt öppet när du tänder. Sen kan du strypa lite när allt verkligen brinner. Hur snabbt och hur mycket du stryper lär du dig efter några brasor. Det ska brinna inte pyra.
 
Det är ju det som är ett litet problem.
Spjället för tilluften påverkar inte förbränningen alls.
Enda som påverkar förbränningen direkt är sekundära tilluften via spjället från rummet.

Stänger jag tilluft på uteluft samt rumsluft ger samma resultat som att stänga tilluftsspjället mot uteluft.

Lägger jag in rekommenderad mängd ved i kamin (har vägt med resevåg) så blir rökgastemperaturen nära max vad skorsten klarar av. Även då tilluftsspjäll är stängt.

Efter säsongen kanske vi lärt oss hur man eldar optimalt i kaminen. :-)
 
Om den är vattenmantlad, har du en laddomat eller liknande som ser till att du snabbt får rimlig effektivitet och förbränning? I annat fall kan du ha 20-30 gradigt vatten som kyler ner alltihopa under en lååång tid och du får sannolikt urusel förbränning och massa sot.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.