4 655 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Vattenmantlad kamin, problem med sotiga rutor
Antingen har vi samma eller om det är den mindre varianten.
Vi har haft vår i typ 7år och det sotar fortfarande massor på glaset...
Men det är bara göra rent det med jämna mellanrum (när man orkar), för övrigt så tycker jag att den ändå fungerar bra.
Reglerar bara med rumsspjället och rökgasspjället.
(uteluftspjället är inte inkopplat på uteluft hos oss)
Vi har haft vår i typ 7år och det sotar fortfarande massor på glaset...
Men det är bara göra rent det med jämna mellanrum (när man orkar), för övrigt så tycker jag att den ändå fungerar bra.
Reglerar bara med rumsspjället och rökgasspjället.
(uteluftspjället är inte inkopplat på uteluft hos oss)
Hur har du ställt rökgasspjället vid eldning? Efter du fått igång draget i skorstenen??Campar skrev:
Antingen har vi samma eller om det är den mindre varianten.
Vi har haft vår i typ 7år och det sotar fortfarande massor på glaset...
Men det är bara göra rent det med jämna mellanrum (när man orkar), för övrigt så tycker jag att den ändå fungerar bra.
Reglerar bara med rumsspjället och rökgasspjället.
(uteluftspjället är inte inkopplat på uteluft hos oss)
Har du också höga rökgastemperaturer i skorstenen? Tycker det går ut lite för mycket energi den vägen.
Jag brukar ha det samt tilluften fullt öppet tills det blivit minst 55grader och brunnit en stund, sedan stänger jag helt.fgo skrev:
Jag har ingen tempmätare i skorstenen.
Om lågorna kommer för nära glaset blir det också sotigt. I värsta fall sprängs glaset.
Fråga mig inte hur jag vet detta...
Fråga mig inte hur jag vet detta...
Bra tips. Men det har jag kollat.Mikael_L skrev:
Något som slog mig är att stosen för tilluften är mindre än platta kanalen som ansluter.
Det får nog bli helgens projekt att täta anslutningen.
Tänkte återkoppla lite till tråden.
Har testat lite saker fram och tillbaka:
Tegelstenar inne i kaminen, mer värme till rummet, blev väldigt varmt, rökgastemperaturen sjönk så mer värme stannade inne i rummet
Dock blev det mindre värme till vattnet. Så jag tog ur dessa.
Hade lite olika termostatpatroner liggandes i en låda till huset. Provade att byta till en annan (57 grader) då upptäckte jag att den förra hade fastnat i sitt läge. fick skruva isär hela laddomaten för att få lös den. Rengjorde den och bytte till ovan.
Mycket bättre laddning i tanken.
Nu har fler tankar slagit mig.
Funderar om det skulle gå att lägga en plåt, sten etc ovan rören för att reflektera, och få rökgaserna att ta en lite längre väg.
Kan man på så sätt få en effektivare förbränning i kaminen??
Har testat lite saker fram och tillbaka:
Tegelstenar inne i kaminen, mer värme till rummet, blev väldigt varmt, rökgastemperaturen sjönk så mer värme stannade inne i rummet
Dock blev det mindre värme till vattnet. Så jag tog ur dessa.
Hade lite olika termostatpatroner liggandes i en låda till huset. Provade att byta till en annan (57 grader) då upptäckte jag att den förra hade fastnat i sitt läge. fick skruva isär hela laddomaten för att få lös den. Rengjorde den och bytte till ovan.
Mycket bättre laddning i tanken.
Nu har fler tankar slagit mig.
Funderar om det skulle gå att lägga en plåt, sten etc ovan rören för att reflektera, och få rökgaserna att ta en lite längre väg.
Kan man på så sätt få en effektivare förbränning i kaminen??
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden