Antingen har vi samma eller om det är den mindre varianten.
Vi har haft vår i typ 7år och det sotar fortfarande massor på glaset...
Men det är bara göra rent det med jämna mellanrum (när man orkar), för övrigt så tycker jag att den ändå fungerar bra.
Reglerar bara med rumsspjället och rökgasspjället.
(uteluftspjället är inte inkopplat på uteluft hos oss)
 
Mikael_L
Jag vill minnas att min kamin hade någon grej, typ lock, som skulle tas bort, när man anslöt den till ett rör för tilluft.

Jag bara tänkte, kan det vara något sådant som är bortglömt, så uteluften inte kommer in i kaminen?
 
Japp sitter en laddomat mot acktanken.
Pump startar vid 55grader.

Med tanke på de svaren som kommit in så verkar det som den sotar en del.
 
Campar Campar skrev:
Antingen har vi samma eller om det är den mindre varianten.
Vi har haft vår i typ 7år och det sotar fortfarande massor på glaset...
Men det är bara göra rent det med jämna mellanrum (när man orkar), för övrigt så tycker jag att den ändå fungerar bra.
Reglerar bara med rumsspjället och rökgasspjället.
(uteluftspjället är inte inkopplat på uteluft hos oss)
Hur har du ställt rökgasspjället vid eldning? Efter du fått igång draget i skorstenen??
Har du också höga rökgastemperaturer i skorstenen? Tycker det går ut lite för mycket energi den vägen.
 
fgo fgo skrev:
Hur har du ställt rökgasspjället vid eldning? Efter du fått igång draget i skorstenen??
Har du också höga rökgastemperaturer i skorstenen? Tycker det går ut lite för mycket energi den vägen.
Jag brukar ha det samt tilluften fullt öppet tills det blivit minst 55grader och brunnit en stund, sedan stänger jag helt.
Jag har ingen tempmätare i skorstenen.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Om lågorna kommer för nära glaset blir det också sotigt. I värsta fall sprängs glaset.
Fråga mig inte hur jag vet detta... :rolleyes:
 
  • Wow
fgo
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Om lågorna kommer för nära glaset blir det också sotigt. I värsta fall sprängs glaset.
Fråga mig inte hur jag vet detta... :rolleyes:
Oj det trodde jag inte kunde hända.
Fick nämligen tips om att elda närmare glaset pga sotet.
Då håller jag mig ifrån det.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vill minnas att min kamin hade någon grej, typ lock, som skulle tas bort, när man anslöt den till ett rör för tilluft.

Jag bara tänkte, kan det vara något sådant som är bortglömt, så uteluften inte kommer in i kaminen?
Bra tips. Men det har jag kollat.
Något som slog mig är att stosen för tilluften är mindre än platta kanalen som ansluter.

Det får nog bli helgens projekt att täta anslutningen.
 
Tänkte återkoppla lite till tråden.
Har testat lite saker fram och tillbaka:

Tegelstenar inne i kaminen, mer värme till rummet, blev väldigt varmt, rökgastemperaturen sjönk så mer värme stannade inne i rummet
Dock blev det mindre värme till vattnet. Så jag tog ur dessa.

Hade lite olika termostatpatroner liggandes i en låda till huset. Provade att byta till en annan (57 grader) då upptäckte jag att den förra hade fastnat i sitt läge. fick skruva isär hela laddomaten för att få lös den. Rengjorde den och bytte till ovan.
Mycket bättre laddning i tanken.

Nu har fler tankar slagit mig.
Funderar om det skulle gå att lägga en plåt, sten etc ovan rören för att reflektera, och få rökgaserna att ta en lite längre väg.
Kan man på så sätt få en effektivare förbränning i kaminen??
 
Samma visa i år igen.. suck.
Hade brandinspektion månaden innan.
 
jannekjuyckken
Hur har det gått med kaminpannan.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.