2 756 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Gassele vedpanna 62kw
Har ingen termometer på laddomaten faktiskt. De beror på, finns olika som öppnar vid olika temperaturer. Ja de är lite konstigt faktiskt.. Va har du för rökgastemp?S Sebbebygde skrev:Nej just, ser det. Men vad har du för temp på din klocka på laddomaten som går till tankarna när du nått arbetstemp på pannan ? Visst fungerar termostaten i laddomaten att den ska öppna vid 78grader (om du har en sådan termostat) sen returen in i laddomaten förvärms med hetvatten från pannan just för att pannan inte ska kylas ner?
Bör ju inte vara något fel i min laddomat imed det är innan den temperaturen skiljer sig åt..
ska berätta med att min termostat på pannan står på MAX och får ändå inte upp panntemp på mer än 80-85grader och då har jag ändå liten vattenvolym i min panna 55l..
tycker bara det är märkligt att jag får elda som en idiot för att få upp mina tankar
Har beställd en termometer till rökgaserna som ligger och väntar på macken så ska ner o hämta den om en stund och montera ikv, återkommer om deV Vedhuggarrn skrev:
Ja för nån stans tar ju energin vägen..
Sedär, då ska jag börja mecka med lufttillförsel lite verkar de som, kan du förklara vad primär och sekundär luft innebär för inverkan? Förstår ju begreppet primär och sekundär men just i själva förbränningsyftet?
Såg dock nu när jag kom ner efter lagt ungarna så ligger jag på 149grader.
Primären tillförs uppe i vedstapeln medans sekundärluften tillförs för att få en fullständig förbränning av gaserna för hög verkningsgrad och mindre utsläpp.S Sebbebygde skrev:
Tack, ska sota ur pannan idag o ta ett nytt värde på rökgaserna. Ska även ut till en vän till mig o ta lite värden från honom, just de här faktiska värdet som pannan skickar ut.V Vedhuggarrn skrev:
Inga bekymmer. Eldar faktiskt idag, 160 grader i rökgas och bilden visar tanktopp och en halvmeter ner. Eldat ca 45min. Plockar dock ut väldigt lite värme för tillfälletS Sebbebygde skrev:
Klicka här för att svara