J jespgrun skrev:
Testat att koka nån termometer?
Dem jag har är helt nya, har provat med två olika, mäter på elförzinkat men ska ju inte skilja 25grader tycker man
 
S Sebbebygde skrev:
Nej just, ser det. Men vad har du för temp på din klocka på laddomaten som går till tankarna när du nått arbetstemp på pannan ? Visst fungerar termostaten i laddomaten att den ska öppna vid 78grader (om du har en sådan termostat) sen returen in i laddomaten förvärms med hetvatten från pannan just för att pannan inte ska kylas ner?
Bör ju inte vara något fel i min laddomat imed det är innan den temperaturen skiljer sig åt..
ska berätta med att min termostat på pannan står på MAX och får ändå inte upp panntemp på mer än 80-85grader och då har jag ändå liten vattenvolym i min panna 55l..
tycker bara det är märkligt att jag får elda som en idiot för att få upp mina tankar
Har ingen termometer på laddomaten faktiskt. De beror på, finns olika som öppnar vid olika temperaturer. Ja de är lite konstigt faktiskt.. Va har du för rökgastemp?
 
V Vedhuggarrn skrev:
Har ingen termometer på laddomaten faktiskt. De beror på, finns olika som öppnar vid olika temperaturer. Ja de är lite konstigt faktiskt.. Va har du för rökgastemp?
Har beställd en termometer till rökgaserna som ligger och väntar på macken så ska ner o hämta den om en stund och montera ikv, återkommer om de :)
 
Ja för nån stans tar ju energin vägen..
 
  • Gilla
Sebbebygde
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Ja för nån stans tar ju energin vägen..
jag ligger på 250grader ca
 
S Sebbebygde skrev:
jag ligger på 250grader ca
Ja där försvinner ju mycket av energin. Jag ligger på ca 150-160 vid nysotade tuber och 190-200 när de börjar bli dags å dra igenom dom igen.
 
Sedär, då ska jag börja mecka med lufttillförsel lite verkar de som, kan du förklara vad primär och sekundär luft innebär för inverkan? Förstår ju begreppet primär och sekundär men just i själva förbränningsyftet?
 
Såg dock nu när jag kom ner efter lagt ungarna så ligger jag på 149grader.
 
S Sebbebygde skrev:
Sedär, då ska jag börja mecka med lufttillförsel lite verkar de som, kan du förklara vad primär och sekundär luft innebär för inverkan? Förstår ju begreppet primär och sekundär men just i själva förbränningsyftet?
Primären tillförs uppe i vedstapeln medans sekundärluften tillförs för att få en fullständig förbränning av gaserna för hög verkningsgrad och mindre utsläpp.
 
  • Gilla
Sebbebygde
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Primären tillförs uppe i vedstapeln medans sekundärluften tillförs för att få en fullständig förbränning av gaserna för hög verkningsgrad och mindre utsläpp.
Tack, ska sota ur pannan idag o ta ett nytt värde på rökgaserna. Ska även ut till en vän till mig o ta lite värden från honom, just de här faktiska värdet som pannan skickar ut.
 
S Sebbebygde skrev:
Tack, ska sota ur pannan idag o ta ett nytt värde på rökgaserna. Ska även ut till en vän till mig o ta lite värden från honom, just de här faktiska värdet som pannan skickar ut.
Inga bekymmer. Eldar faktiskt idag, 160 grader i rökgas och bilden visar tanktopp och en halvmeter ner. Eldat ca 45min. Plockar dock ut väldigt lite värme för tillfället
 
  • Två termometrar på vägg, märkta "Gångjärn öpp" och "Telnät stängn", ackumulatortank TS 500, Stromsnäs Panran logo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.