Medlem
· Korpilombolo
· 3 416 inlägg
Riskerar man tjära i skorstenen om man eldar med kådrik ved?
Jag tog reda på en del knäckta tallgrenar och ser att en stor del av veden innehåller mycket kåda. Det går ju att klyva till "tändstickor" men jag behöver ju inte hur mycket sådant som helst. Hur som helst lär ju veden spraka rätt bra.
Jag tog reda på en del knäckta tallgrenar och ser att en stor del av veden innehåller mycket kåda. Det går ju att klyva till "tändstickor" men jag behöver ju inte hur mycket sådant som helst. Hur som helst lär ju veden spraka rätt bra.
Min erfarenhet är att ekved brinner lungt men längre än tex gran .M mrsnhp skrev:
Ek ger ifrån sig garvsyra vid förbränningen (som redan nämnts)
Ekved bör torkas längre än annan ved , typ 2-3 år . Detta för att garvsyran skall minska ngt .
Om jag tex stoppar in rent spillvirke från husbygge i kaminen (småbitar) brinner detta häftigt .
Tycker detta borde ge en mindre fördelaktig förbränning än ek
Medlem
· Korpilombolo
· 3 416 inlägg
Spillvirke är ju normalt gran/fur och torrt, så det brinner häftigt och snabbt.Tomture61 skrev:
Men allt går att elda, man reglerar genom mängden man lägger in.
Eldar vi spillvirke eller barr i kamin så lägger vi in lite mindre men får fylla på lite oftare än med ved som brinner lugnare.
I Korpilombolo, om du bor där, är väl ek ovanligt. Förr sa man att ekens utbredning slutade vid Dalälven.imported_Benno skrev:
Tycker att all glöd är ungefär lika het, lägger man in mycket blir det större massa som glöder och lägger man in mindre blir den en mindre glödhög. Så jag "tror" att glödhögens storlek betyder mera än vad det är för trädslag gällande temperaturen.
Min ringa erfarenhet av att elda med ek går i linje mad flera kommentarer här. Brinner sakta och ger hög värmeutveckling, bara vikten på två snarlika bitar, säg gran vs ek är rent av förbluffande. Ek är tungt kompakt och brinner sakta. Glöden är nog lika varm, men den ligger länge och glöder. Blandar nog alltid mina brasor. Ska ta ner lite ek nu strax under tidig vår, tycker det är så tråkigt att inte få elda det som sågats ner på 3-5år. Ett himla väntande. Ska dock prova att verkligen finklyva eken, sen om processen kan snabbas på lite. Tror det är ytterst tveksamt men, värt ett försök. 
Att du ska vänts 3-5 år är väl att ta i?Norrtull skrev:
Min ringa erfarenhet av att elda med ek går i linje mad flera kommentarer här. Brinner sakta och ger hög värmeutveckling, bara vikten på två snarlika bitar, säg gran vs ek är rent av förbluffande. Ek är tungt kompakt och brinner sakta. Glöden är nog lika varm, men den ligger länge och glöder. Blandar nog alltid mina brasor. Ska ta ner lite ek nu strax under tidig vår, tycker det är så tråkigt att inte få elda det som sågats ner på 3-5år. Ett himla väntande. Ska dock prova att verkligen finklyva eken, sen om processen kan snabbas på lite. Tror det är ytterst tveksamt men, värt ett försök.![]()
Jag har eldat bara med ek i 15 år ungefär två år har min ved legat innan eldning. Aldrig haft problem och sotaren är nöjd. Har en Nibe veden 3300 och en Keddy kasset.