3 552 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Intresse för ved på rot? Laholmstrakten
Sida 1 av 2
Hej! Jag vet inte om det här inlägget hamnat rätt? Säg till om det blev fel.
I vilket fall som helst så köpte jag nyligen en obebyggd tomt i ett fritidsområde utanför Laholm. Det är skog överallt, runtomkring och såklart på min obearbetade tomt. Den är på drygt 1500 kvm och tämligen full av höga träd och blåbärsbuskar.
En del av träden måste bort innan jag kan börja bygga min stuga och därför undrar jag om det finns någon som är intresserad av att hjälpa mig mot att hen får ta veden gratis?
/Jenny
I vilket fall som helst så köpte jag nyligen en obebyggd tomt i ett fritidsområde utanför Laholm. Det är skog överallt, runtomkring och såklart på min obearbetade tomt. Den är på drygt 1500 kvm och tämligen full av höga träd och blåbärsbuskar.
En del av träden måste bort innan jag kan börja bygga min stuga och därför undrar jag om det finns någon som är intresserad av att hjälpa mig mot att hen får ta veden gratis?
/Jenny
Tänk bara på att den som får hugga på din mark med motorsåg måste ha motorsågskort. händer en olycka så kan det bli besvärligt för dig om motorsågskortet saknas.pink_painter skrev:
Hej! Jag vet inte om det här inlägget hamnat rätt? Säg till om det blev fel.
/Jenny
Finns inget anställningsförhållande så behövs inget kort. Så ifall träden ges bort eller säljs på rot så är det fritt fram för den som äger träden att såga ner dem oberoende om det finns kort eller ej.M Mikko58 skrev:
kan du visa att det är så på nåt annat sätt än att du skriver det på ett forum? Det skulle verkligen hjälpa många tror jag.L lbgu skrev:
Grejen är väl att ingen kan bevisa att det jag säger är fel. Finns inga rättsfall. Och så länge det inte är förbjudet är det tillåtet.F fsn skrev:
Hela grejen med motorsågskörkort är att det är en arbetsmiljöfråga. En privatperson som sågar sin egen ved kan rimligtvis inte beröras av arbetsmiljöregler som enbart gäller ifall det finns arbetsgivaransvar.
Sen finns det intressegrupper som tjänar pengar på att folk ska gå dyra utbildningar som försöker skrämma folk att man alltid måste ha körkort ifall man inte sågar på egen mark. Men det är bara för att de jagar inkomster.
Det hjälper inte det minsta när man får lov att ta träd på annans mark men bara om man har kortet för dom vill inte hamna i en ansvarssituation. Så filosofin att är det inte uttalat förbjudet så är det tillåtet fungerar inte.L lbgu skrev:Grejen är väl att ingen kan bevisa att det jag säger är fel. Finns inga rättsfall. Och så länge det inte är förbjudet är det tillåtet.
Hela grejen med motorsågskörkort är att det är en arbetsmiljöfråga. En privatperson som sågar sin egen ved kan rimligtvis inte beröras av arbetsmiljöregler som enbart gäller ifall det finns arbetsgivaransvar.
Sen finns det intressegrupper som tjänar pengar på att folk ska gå dyra utbildningar som försöker skrämma folk att man alltid måste ha körkort ifall man inte sågar på egen mark. Men det är bara för att de jagar inkomster.
Fast om de sålt trädet till dig innan så kan ingen hävda något arbetsgivaransvar.F fsn skrev:
Sen att det finns folk som tror att de är arbetsgivare ifall någon annan sågar ett träd den äger på deras mark kan man väl inget göra åt. Den siste idioten är inte född.
Arbetsgivaransvar uppstår så fort arbetet som utförs räknas vara till nytta för till exempel en markägare. Finns det en person med arbetsgivaransvar med i bilden krävs det att den som sågar har ett giltigt körkort.L lbgu skrev:
Så står det skrivet i skogsaktuellt.
När jag tog motorsågskort hette det att man fick såga hos sig själv och hos närmsta familjen(föräldrar och syskon) utan kort men så fort man var hos någon annan skulle man ha kort. I detta fallet tolkar jag det som att det krävs kort.
Låter som egensotningsreglementet. Fast när jag frågade lite närmare kröp det fram att det även gick bra hos grannar och släkt och vänner. DVS: alla så länge det inte var yrkesmässigtG-83 skrev:
Kanske är likadant här?
Minnie
Om du har lite kritiskt tänkande så kan du ju fundera på ifall de som berättade detta hade något egenintresse att beskriva saken så.G-83 skrev:
Då är det ju lugnt att såga sina egna stockar på någon annans mark. Markägaren har ju inte direkt någon nytta att jag står hos honom och sågar.(Skulle väl kunna vara att sågspånet gödslar hans mark om man verkligen vill skruva till det) Och har jag köpt träd på rot har han heller ingen nytta av att jag sågar ned dem. Skulle varit mycket bättre att jag lät dem stå kvar så skulle han kunna sälja dem en gång till när tiden jag haft för att ta ner dem gått ut.M Mikko58 skrev: