G gbgustaf skrev:
Klaga hos sotningsfirman kan jag i alla fall inte göra, för då tvingas väl sotaren åka tillbaka hit. Och en hämndlysten sotare är det sista jag vill ha här hemma. Är inte så orolig för skorstenen, den är nog i bra skick. Men lite tråkigt att den som är ansvarig för att göra en kontroll är så nonchalant. Och att jag måste betala för ett obefintligt jobb.
Klart du ska klaga. Det där är bedrägeri! Jag hade aldrig betalat honom efter ett så dåligt utfört jobb!
 
Uppföljning av detta:

Jag har skickat mail till ansvarig på Räddningstjänsten samt till Sotningsfirman, och frågat om det är så här en brandskyddskontroll ska utföras.

Räddningstjänsten svarade lite svepande att det kan ta olika lång tid, men att "tiden du anger är väldigt kort".
Sotningsfirman svarade inte på mitt mail.

Jag har betalat räkningen på 1000 kr och går vidare med mitt liv.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Uppföljning av detta:

Jag har skickat mail till ansvarig på Räddningstjänsten samt till Sotningsfirman, och frågat om det är så här en brandskyddskontroll ska utföras.

Räddningstjänsten svarade lite svepande att det kan ta olika lång tid, men att "tiden du anger är väldigt kort".
Sotningsfirman svarade inte på mitt mail.

Jag har betalat räkningen på 1000 kr och går vidare med mitt liv.
Vad bra att du kontaktade dom. Som kommunal entreprenör brukar det finnas riktlinjer på hur länge ett svar får ligga innan det skall besvaras.
Vore superbra om du skrev vilken kommun.
Det måste till en förändring och sitter det då en gammal sotasrmästare med livstidskontrakt och missköter sig så måste det komma fram.
Du får gärna skicka det i privat medelande till mig.
Jag jobbar hårt för att stärka ryktet hos sotare och brandskyddskontrollanter. Många har nämligen en kunskap som är väldigt hög och brinner för sina yrken medans andra bara förstör för resten.
Tyvärr har även kraven på MSBs utbildning för brandskyddskontrollanter blivit sämre och följden blivit sämre kompetens hos nyutbiladade kontrollanter, detta är också något som måste komma fram till berörd myndighet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag har betalat räkningen på 1000 kr och går vidare med mitt liv.
Jag hade aldrig betalat räkningen! Jag hade dock gått vidare med mitt liv. ;)
 
Rickard.
L Linda_71 skrev:
Jag jobbar hårt för att stärka ryktet hos sotare och brandskyddskontrollanter.
Sotarfakturan är en av dom få fakturor jag betalar med ett leende varje år. Har aldrig haft en enda sak att gnälla på och dom är alltid lika trevliga och uppskattande av att man ansträngt sig lite med att trampa fram en stig och skotta av takstegen.

Brandskyddskontroller är helt tvärtemot. Någonting är fundamentalt fel med dessa och det kan inte bero på enskilda personer.

"Dom" klagar på helt godkända tak som sotarna har varit nöjda med i åratal och dom tvingar (vet inte exakt hur tvingande) folk att bygga om takstolar och bjälklag på över 100år gamla hus. Det kan vara åtgärder för över 100 000 för ett hus som haft eldning som primär uppvärmning i kanske 60-70år inte är säkra nog. Ibland kanske dessa eldstäder bara används som mysbrasor idag.

Att försöka åtgärda ryktet är nog att starta i fel ände utan det måste in någon slags rimlighet och djupare förståelse in i bedömningen/utbildningen, man kan inte alltid gå efter raka uppstyltade regler.

(för att få nån kontex så är det jag som får bland annat montera takstegar på nästan platta tak för att kontrollanten helt plötsligt kanske 40år efter huset byggdes tyckte att taket inte var okej att gå på :))
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Sotarfakturan är en av dom få fakturor jag betalar med ett leende varje år. Har aldrig haft en enda sak att gnälla på och dom är alltid lika trevliga och uppskattande av att man ansträngt sig lite med att trampa fram en stig och skotta av takstegen.

Brandskyddskontroller är helt tvärtemot. Någonting är fundamentalt fel med dessa och det kan inte bero på enskilda personer.

"Dom" klagar på helt godkända tak som sotarna har varit nöjda med i åratal och dom tvingar (vet inte exakt hur tvingande) folk att bygga om takstolar och bjälklag på över 100år gamla hus. Det kan vara åtgärder för över 100 000 för ett hus som haft eldning som primär uppvärmning i kanske 60-70år inte är säkra nog. Ibland kanske dessa eldstäder bara används som mysbrasor idag.

Att försöka åtgärda ryktet är nog att starta i fel ände utan det måste in någon slags rimlighet och djupare förståelse in i bedömningen/utbildningen, man kan inte alltid gå efter raka uppstyltade regler.

(för att få nån kontex så är det jag som får bland annat montera takstegar på nästan platta tak för att kontrollanten helt plötsligt kanske 40år efter huset byggdes tyckte att taket inte var okej att gå på :))
Brandskyddskontrollanmterna har ju längre utboldning än sotarna. Bägge jobbar under LSOn men många sotare ser bara rengöringen som sin uppgift. Brandskyddskontrollanterna är ju hårdare styrda av lagstiftningar.
Tycker du att dom gör en bedömning som är utanför lagen ska du bestrida. Är det så att dom har rätt lagmässigt så är det ju fel innan.
Sista 5-10 åren har ex alla företag blivit uppmanade att både vid BSK och PBL besiktningar vara enormt nogranna med att kontrollera takskydden. Detta då antalet fallolyckor ökat ( dokumenterats).
  • Ingen ska bli sjuk på grund av sitt inomhusklimat
  • Ingen sotare ska dö eller skadas på grund av sitt yrkesval
  • Inga imkanals- eller eldstadsrelaterade bränder ska uppstå
Detta är punkter som alla sotarfirmor fått till sig att jobba nogrannare med, därav så blir ju kraven hårdare.
 
Rickard.
Nu kan jag inte lagen och det är inte heller jag personligen som blir drabbad men punkten som ofta orsakar allt är ju avstånd till brännbart. Det jag har läst är väldigt tydligt så jag antar att dom gjort "rätt" bedömning.

Och det är väl där som jag ser problemet då det får helt orimliga ekonomiska konsekvenser för något som bevisligen inte är en stor risk.

En skorsten/murstock som sett över 10 000 brasor ska besiktigas och underhållas, Inte byggas om för att just dom lagarna som är nu säger att det är fel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu kan jag inte lagen och det är inte heller jag personligen som blir drabbad men punkten som ofta orsakar allt är ju avstånd till brännbart. Det jag har läst är väldigt tydligt så jag antar att dom gjort "rätt" bedömning.

Och det är väl där som jag ser problemet då det får helt orimliga ekonomiska konsekvenser för något som bevisligen inte är en stor risk.

En skorsten/murstock som sett över 10 000 brasor ska besiktigas och underhållas, Inte byggas om för att just dom lagarna som är nu säger att det är fel.
Tråkigt när det blir så. Bedömningarna ska ju göras efter vad omständigheterna är just nu.
Om huset varit fritidshus sommar innan men blir vinterboende så är det ju ändrade förutsättningar.
Tycker du inte att det är relevant så begär en förklaring vad det grundar sig på. Var själv med och gjorde en temperaturmätning i ett hus då installationen inte var enligt monteringsanvisningarna. Där det var befarat att bli för varmt var det inga problem däremot steg det på annant ställe som inte var förväntat.
Har kommunen upphandlat en seriös sotarmästare ( tyvärr ger kompetens och erfarenhet inga bonus i upphandlingen) så brinner han för sitt jobb och vill hjälpa dig på bästa sätt. Att man får extra hjälp kan dock kosta lite mer men inga
100 000kr.
Hade en dam som vart skogstokig på en faktura, hon ringde och sa att vi måste komma och rensa hennes skorsten för muraren kunde inte. När vi kom dit var det massa sten o murbruk. Detta tog några timma pluss express utkörning. Hon skulle minsann bara betal 500kr för det var vad sotning kostade och hon ansåg att det vara att sota när man rengjorde hennes skorsten :)
 
Gammal tråd, ja.

Alla kvitton från sotare, försäkringsbolag e t c, ligger i brandskyddat säkert förvar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.